AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.544

Hål i tröskeln under bilen, vad göra?

Hej, har precis köpt min första BMW, en 525:a från -94, och är väldigt nöjd hittills. Idag när jag gjorde ett oljebyte upptäckte jag dock att det på både höger och vänster sida under bilen, rakt under främre trösklarna, finns runda hål med diameter 3cm ungefär. På höger sida sitter det ett lock i metall, påminner lite om ett konservburkslock. Men på vänster sida är det alldeles mjukt när jag sticker upp fingret. Antar att det är nån matta man känner. Detta kan ju aldrig vara bra. Så mina frågor är:

1. Vad är det för hål? Vilken funktion har de? Är de till för vattendränage eller?

2. Konstruktionen verkar inte särskillt hållbar, ett litet lock kan ju lätt falla av. Undrar om det skulle funka att torka hålet ordentligt, och sedan spackla igen med kemisk metall eller liknande. Eller tappar man en nödvändig funktion då?

3. Har ni andra lösningar?

Har letat på forumet, men ej hittat något, mycket på grund av att jag inte vet vad hålen kallas för antar jag. Tacksam för svar :)
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
D är väl i dom hålen som plastklossarna som man har som lyftpunkt för domkraft ska sitta...billiga typ 50kr till e39 tror inte d ä nå dyrare till e34...
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
E34:an hade väl inga plastklossar för domkraften. Har för mig att man lyfte i nedre kanten av tröskeln.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag tror att det är dräneringshålen i karossen som menas. Dessa används endast vid tillverkningen och har små plåtlock. Skall inte vara ngt problem med att täta detta.

//Håkan
Hej, tack för alla svar. Har pratat med Per Larsson i Huddinge om bland annat dessa hål. Det är små plåtlock som monteras genom att man lyfter mattan inne i kupén (hur man nu gör det?) och trycker dit locket inifrån. Någon som vet vart man kan beställa sådana lock? Och hur tar man bort mattan på smidigaste sätt?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Om de monteras från insidan så borde du ju hitta det saknade locket där!??
Är det så att de finns att köpa, så är det nog ingen annan en BMW som har dessa. De nan inte kosta många kronor.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.