|
|
|
|---|---|
|
När du köper en ny BMW, vad är det som styr ditt val av motorn. Själv kan jag inte låta bli att undra vilka motorer blir mest lättsålda om 6-8 år. Kommer 335an vara helt ointressant på beg.marknaden? Blir det bara de motorsvagaste motorerna som de flesta vill köpa eller är det ngt mitt emellan? Jag tror att BMW i överlag står sig rätt bra med deras EfficientDynamics. En annan sak är bränslet, är diesel framtiden? Kommer bensinmotorn stå för en mycket liten del av bilmarknaden? Väntar mig inga självklara svar, jag tror att ingen kan riktigt svara på dessa frågor men det kan vara kul att spekulera lite. Skriv gärna vad ni tycker. | |
|
Jag tror att både diesel och bensin kommer att finnas kvar som bränsle. Dieseln är bättre renad och bensinmotorn är snålare. Hybrider kommer att vara vanligare. Själv hoppas jag att biogas kommer att få större genomslagskraft. Tror inte att dieseln är framtiden mer än bensin, de har båda sin grundproblematik (dieseln partiklar går genom partikelfiltret än så länge och kväveoxider (finns lösningar, men de säljs inte i Sverige). Bensin tar mer bränsle och genererar mer CO2utsläpp. Tror även att batteritekniken har kommit längre än nu, tror dessutom att alla bilar som säljs nya kommer att ha en energisnål växellåda. 335 kommer inte att vara ointressant på begmarknadnen, men sannolikt kommer den inte att vara glödhet heller. |
|
|
Jag tror att bensinmotorns dagar är räknade om man tittar på nybilsförsäljning och vanliga familjebilar om 5-10 år. De kommer att vara hårt beskattade och ersätts förmodligen av dieselbilar som mer och mer kommer att köra på biodiesel eller syntetisk diesel. Problemet med partiklar och kväveoxider har ju redan börjat få lösningar. Utöver detta kommer vi att få se fler hybrider och elbilar med plug-in och en förbrännigsmotor för att ladda batterierna. De första bilarna med brännsleceller är ju på g och kanske har vi kommersiella modeller ute på marknaden inom 10 år. E85 försvinner i framtiden då EU inte accepterar det som miljöbränsle och dessa bilar har hög förbrukning. Den gas som finns att tillgå idag är främst naturgas som är ett fossilt bränsle. Jag har svårt att tro att vi alla ska börja köra bilar med biogas. Det kräver transporter av väldigt stora mängder gas till mackar runt om o landet. Det är nog effektivare att elda med gasen i fjärrvärmeverk i så fall. |
|
| Redan idag är 335:an ointressant på beg. marknaden. Inbytespriset är ett skämt:-( Snåldiesler och hybrider är det som gäller i framtiden. | |
|
Ska utveckla mitt svar. Tror att bensinmotorerna kommer att komma ned på samma CO2nivåer som dieselar inom några år. Gällande biogas så produceras den lokalt och distribueras lokalt, gärna i i nät. Här i Linköping produceras egen biogas samt att det finns fem mackar. Om etanol ska bli en framgång eller inte hänger på om det kommer fram någon metod som gör det mer effektivt att framställa den samt att motortekniken kommer att utvecklas mot snålare och starkare motorer. Dieselns framtid i USA och kommer därmed att på verka resten av värden beror på om verkligen partikelfiltren kommer att fungera och om NOx kommer att gå att rena är min bedömning. |
|
|
Jag tror starkt på elbilar eller hybrider som drivs i största delen av el och kompletteras med förbränningsmotor när räckvidden behöver förlängas. Ta t.ex. Fisker karma, tycker det är den snyggaste hybriden med imponerande siffror. Det ända som talar emot den är priset, gissar att det kommer landa på ca 800k och det är på tok för mycket. Samma sak gäller för Teslan den kostar en slant den med. Jag hoppas att i en snar framtid pressas priserna ner så att vanliga dödliga har råd att köpa en. Själv ska jag byta bil om drygt ett år och funderar starkt på vilket motor jag ska välja. Det blir nog den faceliftade 3an. Är 330d den bästa motorn att satsa på? Antar att man ska fortfarande köra mycket för att det ska löna sig. Avverkar 1500mil per år och misstänker att det är för lite. Men frågan är hur kommer värdeminskningen bli om man jämför med motsvarande bensinare. Så i slutändan kanske kostar diesel kontra bensin lika mycket. |
|
|
Jag passade på och köpa en 335:a nu, om 5-10 år lär väl motorstarka bensinbilar vara ordentligt straffskattade. Min nästa BMW efter denna blir en diesel. Tror mycket på att hybridbilarna kommer att dominera marknaden om x antal år. Etanol tror jag inte alls på. Väntar otåligt på att BMW ska släppa en riktig miljöbil. |
|
|
Jag tror 6liters 12-or kommer att dominera då folk tröttnat på att köra alla plastkittade, tråkiga, meningslösa miljöfordon av alla de slag samt insett att det inte spelar någon roll för miljön om vi kör bensin eller diesel oavsett motorstorlek. Ozonlagret har tex varit tunnare långt tillbaka i tiden än vad det är idag, därför är det bara att gasa vidare med vår befintliga fordonspark. Sverige är ett relativ stort avlångt land med en klart glesbefolkad yta så vårt lilla tillskott för miljön är i vilket fall som helst en droppe i havet, länge leve 2-taktarna :-) |
|
|
Om åtta till tio år är det nog hybridmodeller som kommer vara vanligast. Jag tycker dock att det känns som hybridmotorer och etanolmotorer är en nödlösning bara för att köpa lite tid till nästa generation fordonsdrift. Som jag ser det så är gas i olika former det bästa alternativet i framtiden. Vätgas är ju då att föredra då de knappt släpper ut något alls, det blir visserligen diverse föreningar med luftens alla gaser men bara i små kvantiteter. Gastillverkning behöver inte heller vara något problem då vi har både vatten och vind här i Sverige. Elbilar måste om de ska bli något att räkna med ha batterier som är enkelt att byta in på till exempel mackar för att laddas eller räcka betydligt längre. Visst de funkar om man bara susar runt i närområdet och laddar över natten men om man ska använda bilarna som långfärdsvagn (semester och liknande) så vill man inte hamna i ödemarken utan ett vägguttag. Batterierna måste därför sitta enkelt till och vara någotsånär standardiserade så att man kan skifta på exempelvis en mack. Ungefär som isklampar till kylväskan. Batterierna måste annars klara långt mycket mer än de gör idag för att kunna bli riktigt hållbart. Det forskas visserligen hårt på batterier och i öst håller väl Mitsubishi på med batterier som när de är klara ska klara 100x mer kapacitet än dagens. Då kan det nog bli bra även på elbilssidan. Ska vi sen dra in människans påverkan på klimatet så fixa så de inte bränner ner skogar och liknande för att odla sockerrör. Det var tydligen 40% av människans CO2-utsläpp gentemot det fordonsrelaterade ~1%. (OBS osäkra siffror) ///BMW - Was sonst! |
|
| hybridbil till vardags. helst med bensinmotor som förbränningsalternativ. detta för att klara de korta resorna på el men ändå ha låg räckvidd när man behöver och kunna ha lite roligt. | |
Martin E |
Jag tror att häst och vagn kommer vara högsta mode *L* Om jag kommer åkande i en Toyota prius får ni skjuta mig. |
Buspelle |
Små och förhållandevis effektsvaga motorer är, har alltid varit och kommer sannolikt att för överskådlig tid vara de mest lättsålda såväl nya som begagnade. Enklast är att titta på hur nybilsförsäljningen ser ut. Det säljs många 320or och väldigt få 335or. Däremot är jag övertygad om att det alltid kommer att finnas tokstollar som vill ha effektstarka bilar och är beredda att betala. Skaran krymper dock självklart med allt högre priser på effektstarka bilar. |
|
Jag tror på vätgas, alkoholer och andra enkla kolväteföreningar (läs synt diesel). Och så tror jag att ottomotorn kommer att ge mer plats för dieseln. Och så tror jag att dieslar i framtiden kommer att gå på alkoholer och långt framöver så tror jag att det kommer att finnas allbränslemotorer med dieselgrund. Moderna ottomotorer är nästan lite dieslar!? Med direktinsprutning och knacksensor luftmassemätare och lamdasond. Man kan nästan kalla dom för dottomotorer. |
|
|
Härligt att tråden har vaknat till liv igen. Jag tror på vätgas jag med fast det ligger nog 20 år framåt. Men om vi säger om 7- 10 år så är det nog diesel som gäller. Själv ska jag byta bil om ett år och då blir det diesel. Är mäktigt imponerad av den nya 330d. 520 Nm, ca 6sec 0-100, 5,7 i förbrukning.... WOW. ingenjörskonsten saknar gränser. |
|
Martin E |
Som många andra tror jag Diesel tekniken kommer utvecklas. Vem köper en 250Hk bensinare med förbrukning på närmare 12l/100km när samma effekt i Td fås får måttliga 6l/100km. Dessutom kommer miljö aspekten vara avgörande och på väldigt långsikt kommer hybriderna ta över. |
|
Martin E, miljö och fossil diesel går det ihop? Ännu finns det mig veterligen ingen bil på marknaden som går på diesel som det finns någon NOxrening värd namnet på. Dessutom finns det oklarheter om hur bra partikelfiltret verkligen fungerar. Ur ett strikt CO2perspektiv är dieseln ännu så länge att föredra, andra utsläpp verkar ännu så länge blivit bortglömda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.