AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.754

Lufta kylsystem på e46 328 o kall kylarslang?

Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Hej

Jag bytte termostat med tillhörande hus förra helgen.
Sen dess tycker jag att bilen är lite skum. För de första så får jag stå still o gasa som en idiot för att få den nedre slangen lite ljummen bara. Mätaren står rakt upp o kunde inte se bättre ut, den har aldrig gått förbi heller. De kommer varm luft i kupén. I början precis efter så var slangen dessutom ganska hård, så hård att man inte kunde pressa ihop den med fingerkraft. Men efter att jag har luftat o luftat så mycket jag kan o vet så är den mjukare nu men fortfarande kall.
Om man tar bilen kall o kör, säg 4-5mil med ca 6C på utetempen ska inte termostaten ha öppnat då eller kyler fartvinden så mycket så den aldrig behöver öppna?
Jag får ju känslan av att min termostat aldrig öppnar ens men samtidigt förstår jag inte varför inte bilen kokar isf. Jag är så dålig på hur det "ska" vara o hur de fungerar, så hjälp från de som verkligen kan o vet hur, tas med tacksamhet emot.

Sen en fråga till om kylaren. Den lilla luftskruven som sitter bredvid påfyllningen till kylaren har jag prövat o släppa på när bilen är kall o då pyser de till lite tyst bara. Drar jag sen åt den o öppnar de stora påfyllningslocket o återigen öppnar luftskruven så stiger nivån i behållaren samtidigt som man kan höra ett litet väsande igen. Är detta oxå normalt?
jag vet inte om jag har fått ur all luft eller inte.

Slå era kloka ihop o hjälp en nojjig stackare =)

M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Ja bytte på min förra helgen (förvisso E36 328) men ja har alltid gjort precis som Hassos meckartips i gör-det-själv avdelningen här o har alltid funkat klockrent! Ta o kika där o gå igenom ifall du har missat nåt litet knep! Lycka till!
pu
547
puiu
330i-03
jag tror att du måste köra din motor riktig varm,om du ska lufta med den skruven din motor ska vara igång.och värme ska våra på max,och din kupefläkt nästan på max.lyckatill alex
Ma
280
Magnus Karlsson
Jag har hört att man inte ska ha nån vidare fläkt på alls, bara så klimatanläggningen är igång? Kanske för att skynda på värmeförloppet?

Är de inte nån som kan kolla på sina egna bilar om den nedre slangen är varm eller kall när man kört några mil o den antas vara varm?

O gärna om nån vet om de är normalt att nivån stiger vid nivåstickan om man luftar en kall motor med påfyllningslocket av?
Jag har läst Hasso´s beskrivning men den säger ju inte om de fenomenen jag har förekommer eller inte ju?

Jag har värme o jag har inte nåt problem med att nålen drar iväg jag är bara nyfiken/orolig för att slangen är kall fast man har kört en bra bit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör inte köra bilen förrän undre slangen varit varm, vilket kan ta 40-50 minuter på tomgång/stillastående innan den öppnar. Fartvinden kyler av så termostaten är stängd det är därför slangen är kall vilket förhindrar cirkulation och luft fortfarande kvar i systemet i sämsta fall eftersom luftningsprocessen inte är klar.
När sedan termostaten sedan öppnar tillslut om du står på tomgång en längre stund så åker det runt luft i systemet vilket sedan hamnar i temostathuset och termostaten vill helst ha kontakt med vatten för att öppna vid rätt temperatur, det finns exempel på att luft funnits i systemet i nån månad efter ett litet ingrepp i systemet (lossat slang för att byta kamgivare tex utan att lufta) och efter en långtur sedan nån månad senare sticker bilens tempmätare upp just på grunda av att luften hamnat i termostathuset. Finns tyvärr flertalet som lyckats blåsa toppen, pga detta när någon person inte haft koll på tempmätaren tex.
Värmen ska vara på för fullt, fläkten räcker att ha på några dottar för och tändning på i 10 minuter för att lufta själv värmesystemet om nu E46 har en elektrisk cirkulationspumps som E39 har.
Nu har du nog lyckats ganska bra ändå , men för att vara säker se till att undre slangen blir varm , men det tar som sagt lång tid.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Den nedre slangen släpper in vatten från kylaren som redan är nedkylt, därför ska den aldrig vara lika varm som den övre som släpper ut vatten med motorns temperatur för att det ska kylas.

Skulle bägge slangarna ha samma temperatur innebär det att kylaren inte gör sitt jobb.
Ma
280
Magnus Karlsson
Hasso:

Ok, jag stod kanske inte mer än 30 min när jag luftade. Fast jag höll kanske 5000rpm ett tag o höll den ganska varm.
Den blev hyfsat varm (kunde hålla i den i ca 3-4s) då trodde jag väl att den hade öppnat då. För sen när jag körde så blev den iskall med en gång.
Jag vet inte om e46 har en sådan, kanske någon annan här inne som vet?
Hur lång tid tar de för en bil som är ordentligt avluftad att få upp temp i slangen?

Backard:

Nä, de är jag med iofs med på att den inte ska vara lika varm.

Tack för era svar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lika varm blir den inte självklart men du lär inte inte känna nån skillnad iom att du inte kan hålla i den nån längre stund när du har fullt flöde genom kylaren.
Om den är övre slangen är 105 C när den öppnar eller den nedre 88C-90 som den har när termostaten stänger igen lär du liksom inte känna skillnad på när du känner av.
Min 540 öppnar vid 110-112 C och stänger vid 95C utloppstemp från kylaren exempelvis och det tar ca 40-50 minuter innan den öppnar vid 20C utomhustemp, nu är den bara öppen i nån minut innan den stänger igen när kylfläkten varit igång.
Dessutom styrs även termostaten från DME som kan öppna den på elektrisk väg via signal från givaren i motorns block.
Att den är kall när du kör är fullt normalt termostaten är oftast stängd som sagt, men låter du den stå ett tag efter körning så bör den öppna efter ett tag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
280
Magnus Karlsson
Ok!

Jag ska ta o testa lite till med o få den varm.
Men ang den luftningsventilen jag skrev om i första inlägget, vad säger du om hur o när man luftar med den?
Jag lästa av felkoder på min förra veckan o då fick jag bl.a på nån elektronisk termostat tror jag de hette. Är det den givaren som sitter i huset? Vad är DME? Han på bmw som läste av felkoderna sa att det troligen var för att jag hade läckage vid huset som felkoden hade kommit. Så med huset bytt o så så borde felkoden vara borta då med kanske?
Fick även en felkod på kamaxellägesgivaren på avgassidan. Är den svår o byta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.