AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.779

Vad för skillnad på 320i M och 320 STCC E46?

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Vad skiljer dessa modeller åt förutom 18"fälgar?
Vet att STCC kan finnas i samma färg som M3 CSL men vad heter den färgen?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
STCC har väl ett sportavgassystem som standard. Annars är det typ samma.
Ja det är väl 18" M135 och ljuddämparen.
Färgen heter silbergrau, silver grey eller silvergrå, vilket språk man nu föredrar. :-) Färgkoden är A08.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Ok, men gick det att beställa en vanlig 320 M-sport i den färgen? Har läst här någonstans att bara stcc-versionen gick att få i den färgen..?
Min bil är nämligen silvergrå (silbergrau) och hade M135 från fabrik.. Men ej någon sportljuddämpare tror jag. Hur vet man om man har det?
A08 gick att få på vilken E46 som helst. STCC-Edition var ju inget som kom från BMW i tyskland. Handlarna i sverige beställde bara bilar med M-Sport och M135, sen moterade de tillbehörsljuddämparen själva innan levarans - vips så var det en STCC-Edition. :-)

Min 325i hade A08 och M135 från fabrik, så jag har monterat ljuddämparen i efterhand. Sportljuddämparen har grövre och helt runda runda rör. Standard har smalare. Du kan också se det på att det finns en skarv framför sista ljuddämparen om det är sportljuddämpare som sitter på. En bild på sportljuddämparen finns i mitt galleri.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Då är det ingen stcc jag har utan en vanlig M, då jag ej har sportljuddämparen. Men jag blev lite nyfiken på det då färgen är silbergrau och att bilen var beställd med M135 från fabrik. Dock valde jag 17" M-fälgen istället när jag köpte den.
Snyggt med sportdämparen där Adelson=) Låter den mycket mer än orginal?
Den låter mer än original, men mindre än de flesta andra sportavgassystem. Jag tycker det både ser bra ut och låter bra. Standard låter ju nästan inget alls. :-) Insugsljudet är starkare än avgasljudet.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
STCC Edition såldes också utan sportavgassystem. Har en sådan själv.

Specen var egentligen M-paket och komfortpaket samt 18" M135 fälgar.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jaså, ok! Då kanske jag har en stcc ändå=) M-pkt har jag men vad ingår i komfort-pkt på en bil som redan har m-pkt?
Komfortpaket var följande enl. modelguiden:
läderratt med multifuntion, larm, regnsensor,
316i 318ti: klimatanläggning, Business CD,
sedan: fällbart ryggstöd bak,
touring: takreling,
coupé: xenonljus

Alltså prylar som är helt separata från M-Sportpaketet.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag har komfort-pkt isåfall då=) Även elhissar bak..
Då kanske man ska höra med bmw sverige vad man har för bil. Inte för det spelar någon roll egentligen men det kan alltid vara kul att veta om man har en stcc- edition.
Det kan nog vara svårt att spåra STCC-Edition, eftersom det inte framgår av bilens utrustningslista. Om man inte kan få fram en kopia på köpeavtalet förstås, där kanske det framgick på något sätt.

Om det är som tryggve säger så är det ju lätt att kolla om bilen hade de prylarna från fabrik. I så fall är min också en STCC-Edition från början. Fast jag ser det nog som att de som hade sportljuddämparen är de som kallades STCC-Edition. Annars är det ju inget speciellt med dem alls. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.