|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tycker att det är lite kärvt när jag ska lägga i 1:ans växel. Detta händer t ex i köer och samtidig uppförsbacke när bilen redan har en hastigeht av ca 15 - 20 km/h och jag vill lägga i 1:an. Någon som har erfarenhet eller tips om dett? | |
|
Ja. Jag tycker också att 1an kan vara lite kärv men jag tror att jag har ändrat hur jag växlar lite och inte störts av det det senaste halvåret. Testa att gå in för att skjuta spaken framåt-vänster när du lägger i 1an och se om det är nån skillnad. Om inte det funkar kan man ju alltid trampa ner kopplingen 2 ggr. Jag tycker att Z3ans låda inte har samma goa känsla som som E36 men kan bara anta att det har med växelföraren under bilen att göra, den är nämligen ca 60cm lång vilket jag tror kan påverka exaktheten. Riwa |
|
|
på tal om växelförare och leder, dessa behöver nog smörjas då och då, jag har en bruksbil av annat märke och i frågespalten där har man precis dryftat det här problemet och mycket kan nog överföras även till det här bilmärket. Själv hade ungefär samma problem som nämnes här men då på min bruksbil, jag lyfte växelspaksdamasken och hade i lite olja på kulan och de leder jag kunde se och det blev en himmelsvid skillnad till det bättre så varför inte prova lite med det lättaste först? mvh Uffe/bildock |
|
|
Det gäller att ta det lättaste först, tycker bildocks förslag är bra. Hjälper inte det kan nästa överkomliga steg vara att byta olja i lådan. Vill inte skrämmas, men det KAN vara en synkring i lådan som inte riktigt vill vara med.......men en sak i taget som sagt! |
|
| Tack för era tips. Jag ska väl börja utreda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.