|
|
|
|---|---|
|
Hej, har fått igång min original business radio nu. Tänkte försöka ge mig på pixelfelen med. Har plockat ut metallramen och glaset plus det oranga pappret som sitter bakom. Nu ser man det som kallas "zebralisten" ,den med alla kontakterna på, och en vit platta med fyra lampor i. 1. Går det att få bort den vita plattan med lampor i? Har bänt lite men det tar emot. 2 Tänker spraya med kontakt/rengöringsmedel. Är det på glaset och zebralisten då? Jag har läst mycket om detta på forumet och många har gett sig på det större jobbet med instrumentpanelen. Otroligt vilken kunskap det finns på detta forumet. Kan inte sluta läsa, och önskar att jag kunde hjälpa med inlägg med :) | |
|
Jag kan inte detaljerna i din display i detalj, är du helt säker på att du har en löstagbar gummilist med ingjutna grafitledare som är klämd mellan displayglas och kretskort? Eller rör det sig om en flexprint osv? Se länken här, läs noga och kolla på bilderna. Länk FP |
|
|
Hej Folke, ser att jag hittat rätt man för råd. Min display verkar inte vara nån flexprint. Så långt jag har kommit ivarjefall. Ytterst en rektangulär metallram, lite pill att ta bort, sen bakom den satt glaset(displayen) med ingjutna ledare högst uppe i glaset. Bakom den ligger det oranga pappret. Sen hänger det jag tror du kalla zebralist fram över en liten gummilist. Man ska som klämma displayglaset mot zebralisten. (känns skumt tycker jag)Trycker jag hårt får jag fram lite pixlar...men de försvinner snabbt igen. Träffar jag fel kanske? eller ligger felet djupare in, där zebralisten sitter fast på andra sidan. Kan tänka att det måste vara på nått kretskort. Piss att jag inte har en kamera så jag kan lägga in en bild på hur det ser ut nu. Tack för du tar dig tid |
|
|
Det kan säkert röra sig om en zebralist för signalöverföringen. Den sitter inte fast på kretskortet, är förmodligen bara lite fastklibbad av kontakttrycket. Passningen (postioneringen) utgörs av glasets position ifht kretskortet, gummiöverföringen är bara just en överföring. Lossa gummilisten, rengör ytorna på glas, gummi och kretskort med fin och fettfri kontaktrengöring, t.ex isopropanol eller möjligen ren sprit på en lätt fuktad tops, och låt torka nån minut. That´s it, montera ihop igen och kolla funktionen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.