|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, mitt namn är Vincent och det här blir mitt första inlägg här. Efter ha åkt många mil i en gammal 740 (volvon =)) så har jag lyckats lägga undan ca 100k. Och nu känner jag att det är på tiden att lämna tiden av skrotbilar bakom sig. Min bugdet är dryga 100k och jag vill ha en rymlig, bekväm, tyst bil med sköna glidaregenskaper. Jag har hunnit bli 26 år å känner inte längre något sug efter plastiga japaner chip-trimmande i oändlighet. Därför tror jag 5 serien E39 skulle passa mig bra. Jag har vart intresserad av Volvo S60 2.5T, Audi A6/S6 och BMW bilarna. Men Volvon faller nog lite på att den inte känns så robust och lite tråkig/anonym. S6an på att den sannolikt blir hutlöst dyr i drift så det 540n väger tungt. Länk Länk Länk Tre bilar jag sett lite på. Naturligtvis vill jag ha så mkt utrustning som möjligt och taklucka är ett stort plus. Touring eller Sedan är jag flexibel mellan så länge bilarna känns lika bra att köra och att inte kombiutrymmet höjer ljudnivån i bilen markant. Hur är det med dubbelglasrutor? Är det sjysst? viktigt? När görs dom stora servicearna? Man vill ju inte få upp "dags för service" lampan precis när man köpt den. Den sista annonsen ger mig en bra känsla. Tror ni den kan va något? Självklart skriver jag ut begagnat guiden och går igenom den på plats med säljare. Mycket text här kanske. Men är ny i BMW världen så alla kommentarer är välkomna! | |
|
Var de inte lite dyra dina länkar....? Borde vara face lift (2001) iaf för de priserna (personlig åsikt) Ett tips, kolla även på Alpina B10, de börjar bli riktigt billiga nu (tyvärr) Jag köpte min bra billigare än dina länkar på 16500 mil. Försäkringen blir dyrare dock. Delar förutom motor och bromsar är i grunden en 540. /Christian Länk |
|
|
Christian: Intressant, finns en del 98or runt 60k men är det bara lägre precis eller är det som oftast att man får vad man betalar för skicksmässigt? Sen vill jag helst inte ha en som gått över 15-17k mil, jag vet hur exakt hur stor roll det har i praktiken men psykologiskt känns det lite dumt att köpa en bil som gått såpass långt. Jag ska se på dom faceliftade, (hade vart fint med widescreen gpsen). Är de bättre rent mekaniskt också? Typ att vanliga åkommor på t exx 99or är fixade på 01orna? Ang Alpinan såg jag 2 intressanta objekt. 347 hk hade onekligen vart härligt förutsatt att dom är välservade och driftsäkra. Länk Länk |
|
|
En 98 med 7000 mil på mätaren som i första inlägget är oerhört ovanliga. Kolla noggrant så det inte bara är på papperet som den gått 7000 mil. Han skriver ingenting om bilens historik vilket är ovanligt på en "äkta" lågmilare. Mekaniskt så skiljer ingenting på en faceliftad 540 jämfört med en icke facelift. Nya lysen samt lackerade lister är de största skillnaderna. -02 kom en ny ratt också. Alpinan är (åtminstone för mig) mer än dubbelt så dyr som en 540 att försäkra. Kolla upp vad som gäller för dig innan du slår till. Anledningen till det är att Alpina räknas som eget bilmärke vilket gör att det är ett väldigt litet antal bilar som ska dela på skadekostnaderna. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Andreas: Tack för svar..var lite skeptisk mot just den första så känns bra att fler känner lite så. Sen vill jag helst av någon anledning att personen som säljer den skriver sitt riktiga namn i annonsen. Ok, skulle Alpinans försäkring dra iväg för högt, något jag får kolla upp med bolagen. Gick inte att få fram offert direkt via nätet på Alpinan, iaf inte på IF. |
|
|
Annars är det just IF du ska använda, rättaresagt BMW orginalförsäkring för Alpinan, för de är de enda som verkar förstå att det är en BMW. Ring dem. Min kostar 11500 kr/helförsäkring/år. Trygghansa, tennant, länsförsäkringar låg alla runt 18-19 tusen för samma försäkring. Klart man får vad man betalar för. Men det finns säkert de som vill ha mycket pengar för skrot också. Kolla historik, känsla etc. Du ska leva med det ett tag också förmodligen. /Christian Länk |
|
|
Aha. Tack för bra å snabbt svar. Då ska jag se på en eller 2 Alpinor i helgen och höra med IF. |
|
|
Har du tittat på 740 E38? lite större men riktigt bekvämt :D Vet ni vad skillnaden är på en snigel och en BMW? På sniglarna sitter slemmet utanpå... |
|
|
lite överpris på bilarna i länken tycker jag. Sålde min 540 -98 iat för 70000 för lite mer en 1 år sen den var sv-såld med all utrustning och i mycket bra skick, en enda person kom och tittade på den och köpte den givetvis, efter tre månaders annonserande. Så tänk på att du kan pruta ganska så rejält på en 540. lycka till |
|
|
Länk Den där borde du kunna pruta en del på iaf. Den låg ute lääääänge på blocket i somras i samband med att jag köpte min 540. |
|
|
Jag fascineras över prissättningen på 540. Jag tycker överlag att det är fantasipriser för dessa vagnar och snart är de i princip osäljbara. 100.000 för en 99/00 är oacceptabelt hur fin den än är. För de pengarna är det självklart att du skall ha en facelift. Vad gäller Alpina måste man tänka långsiktigt och vara beredd på att behålla bilen länge. Den är om möjligt än svårare att sälja. En bekant har en 98 med 7-8000 mil på mätaren och den är verkligen i toppskick, men trots detta i princip osäljbar. Jag skulle nog avråda från denna vagn i din situation. Nej, jag skulle tänka mig för riktigt noga innan jag köpte en 540 och då skulle jag vara oerhört kräsen. Det är svårt som attan att hitta ett friskt exemplar. Och var inte rädd för att pruta 20/30/40/50-tusen. Tänk framåt, nästa gång är det din tur att bli offer för prutarna. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Den klockrenaste jag sett på annons på länge. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag köpte min 540iAT i februari-08. Den hade gått 11000 mil. I skick som ny. Betalade 85000:-. "Fullutrustad" sånär som på regnsensor, navi och pdc. Fabriksmonterat drag. Import såklart men killen hade alla papper och jag har kollat med den tyska ÅF-en i Hamburg. Inget mysko. Jag har en skitkul bil! En V8 som drar hur härligt som helst, vill man är det ett riktigt glidaråk. Kör ca 4000 m/år. Försäkringsmässigt var det inga problem, ca 6000 för helförs men det kan bero på min ålder och att den står i garage. Om Du är orolig för en bränsleförbrukning runt 1,25 l/m ska Du inte köpa en V8. Men om Du ser totalekonomiskt på saken åker Du skitbilligt (Du får oerhört mycket bil för $$$). Inbillar mig att om ytterligare 10000 mil är den värd 15000. 7:-/milen i värdeminskning ger mig en total milkostnad under 40:-/mil. Hoppas Du hittar Din drömbil i en e39! |
|
|
Oj, räknar man med 7 kr/mil i värdeminskning. Det lät mycket. Inte för att jag "vet" hur mycket värdeminskningen är, men om man läser artiklar och tabeller med begagnatpriser så har jag förstått att de menar att 2,5-3 kr/mil. Eller är jag helt ute och cyklar. Det är alltså marginalkostnaden för varje mil. Alltså inte att åren bara går, dvs. skillnaden i pris för olika årsmodeller utan skillnaden i pris för bilar som gått olika mycket helt enkelt. Nån här som "vet"? |
|
| Jag är förvånad över att det finns E39:or, speciellt 540, utan PDC och regnsensor. Att kalla en E39 för fullrustad trots att den saknar detta är missvisande. | |
|
Att det saknades regnsensor, navi och PDC på min bil anser jag inte kunde kallas missvisande när jag köpte den. Men var och en kan tyda det som man vill. Jag klarar av att det kallas för fullutrustad även om inte alla håller med. Men det var inte det inlägget handlade om. Vad värdeminskning anbelangar så kan de flesta bilägare räkna med en värdeminskning, utslaget på antalet mil, på någonstans över 35:-/mil. det är enkelt att räkna ut. En ny bil som Du betalar 340.000:- får Du kanske 190.000:- för i inbyte efter 3 år och 4500 mil. Det blir drygt 30:-/mil. Det är, enligt mitt sätt att se, den totala värdeminskningen som man dividerar med antalet mil. Men det kanske finns andra som vet bättre? :-) |
|
| Tänk om alla hade en lika kul inställning som WF. Skönt med någon som ser sunt på att åka V8 i dessa dagar! | |
|
En värdeminskning på endast 2,5-3kr/mil kan nog endast en hobbyhandlare åstadkomma med tätade bilbyten med billigt inköp och dyrt försäljningspris. |
|
|
2,5-3 kr/mil är/var väl Teknikens Världs reducering av priset för "övermil", dvs i deras tabeller kan man med årsmodell och mätarställning få fram ett begagnatpris. Är det sedan så att du har en sk. långmilare som ligger utanför tabellen så får man räknar bort 2,5-3 kr/mil för att hamna på rätt pris. Värdeminskning per mil säger ju inte hela sanninen då det även beror på hur mycket man kör per år. Rullar bilen 4000 mil/år så blir den ju generellt billigare per mil än om man kör 1200 mil/år även om totalkostnaden självklart blir högre. ___ //Ulf |
|
|
Marginalkostnaden för en mils åkning. Jag tänker mig så här, ska jag ta bilen jobbet idag? Vad kostar det? Antingen tar jag bilen eller så låter jag den stå. Vad kostar det i så fall. Det är marginalkostnaden för en mil. I den ingår då värdeminskning för att bilen då har gått längre vid en försäljning, bränslekostnad, slitage (däck, bromsar, etc.) och att man kommer lite närmare nästa service, mm mm. Ställer jag bilen så minskar den ju också i värde naturligtvis, men inte lika mycket. Jag fattade nog fel när jag tolkade "WF 175B" och trodde han menade att det var 7 kr/mil i värdeminskning på marginalen. Jag förstår nu att han menade något annat. Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ASWD ökar för varje mil vilket sänker värdeminskningen radikalt speciellt med en manuell 540. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.