AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
672

Motorn hickar vid gasuppsläpp (535i E34)

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har totalrenoverat motorn (M30B35) och har nu börjat köra några testrundor. Har avverkat tyvärr endast 2-5 mil men allt verkar fungera som det ska - förutom en sak.

När man släpper gasen (allt ifrån snabbt till att sakta sakta smyga av på gasen) så "hickar" motorn gärna till. Av någon anledning är det mycket märkbart när man kör men när man provar med stillastående bil märks ingenting (ska dock prova lite mer med stillastående).
Det handlar alltså om övergången från att gasspjället är nästan nästan stängt tills det stängs. Kort och gott den lilla rörelse som ändrar läget på mikroswitchen som säger om gasspjället är stängt eller om man öppnat det.

Nu vet jag om att styrdatorn behöver en del tid på att adaptera sig då ingenting stämmer i dess stackars kretsar.

Alla komponenter fungerade fint innan motorrenoveringen och jag använder exakt samma komponenter som innan.
Inga felkoder finns lagrade i styrsystemet (provade att rycka ut sladden till LMM och då gick den som en påse nötter samt att jag fick en felkod mot LMM i systemet - så det verkar ju fungera)
Jag har dock monterat isär gasspjället för rengöring. Garanterat så stannar inte gasspjället på samma ställe som förut. Är detta någonting som kan påverka och orsaka ovanstående problem?

Men frågan är om detta fenomen kan tänkas försvinna eller om det är ngt annat jag bör undersöka?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har felsökt vidare kring detta och provat/kommit fram till följande info.

Gasspjällsswitchen (#2 i länken nedan) har testat någorlunda.
Länk
Det blir sluten krets mellan terminal #2 och #18 vid idle.
Däremot får jag aldrig sluten krets mellan terminal #3 och #18 vid WOT (men det är ett annat problem som inte är relaterat till hickan).
Har ännu inte hunnit se om det är spänning på terminal #18.

Men jag antar detta eftersom när jag ryckte kabeln från gasspjällsswitchen så började tomgångsvarvet stiga kontinuerligt.
Däremot när jag ryckte kabeln från ICV hände ingenting.
Så någon sorts signal går från gasspjällsswitchen till ICV och troligtvis meddelas korrekt att gasspjället är stängt.

Provade att rengöra ICV (Bräkleen och WD-40) - ingen skillnad.

Jag misstänker att ICV inte fungerar helt korrekt.
- Jag tycker att tomgången inte är helt stabil
- Det hände ganska ofta att när man bromsar in till stillastående att tomgången stannar vid 1000-1200 rpm en godtyckligt stund innan den trillar ned (inte alltid den gör det) till normala 800-900.
- Eftersom mitt problem ENDAST finns vid övergången då ICV skall ta över så misstänker jag starkt att den inte fungerar helt korrekt.

Skall få tag i en annan (köper ingen ny nu direkt - fast jag skulle vilja - utan tar en gammal och provar).

Återkommer när jag har mer info.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.