|
|
|
|---|---|
| Har hittat ett ställe i Helsingborg som chipar. Men jag undrar om växellådan klarar ett vrid på 500 Nm i längden? Vad tror ni? | |
|
Det finns några trådar om det här på forumet. Jag är inte helt säker men jag har för mig att det redan ligger alldeles på gränsen. Jag vågar inte chansa, bytte dessutom olja och filter i min låda vid 13.000 mil för att vara extra snäll mot den. :-) Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| kanske, kanske inte. den är ivf dimensionerad för 390nm + marginaler, sedan får du dra en egen slutsats av det. | |
|
Man läser ständigt om varningar att chippa E39 530dA och E46 330dA just pga automatlådan. Har läst någonstans att BMW anger högre tålighet än vad tillverkaren (GM ?) gör själva vilket inte låter så bra. Det är även en låda som inte renoveras utan går det sönder så är det en utbyteslåda som gäller vilket kostar en slant. ___ //Ulf |
|
| Skall jag tolka detta som att växellådan inte håller för en ökning från orginal 193 HK, 410 Nm till 225 HK, 500 Nm ?? | |
|
Enligt andra på forumet, så går det att renovera lådan... Jag pratade med GA:s bil i Linköping. Han sa att han hade chippat ganska många utan problem. Men efter att ha läst om alla möjliga varningar och ras på forumet så skulle jag inte göra det. Det blir rätt dyra hästkrafter! Det beror ju säkert på hur man kör också, men det är ju svårt att låta bli att gasa till emellanåt, speciellt med en SAAB eller Volvo bredvid sig vid trafikljuset :-)) |
|
|
Delarna till lådan ska vara "släppta" och vara möjlig att renovera, har för mig att molle325 skrev det nånstans? Mvh |
|
cr |
Att skaffa delar är inga problem så länge man inte går in till BMW. Gå till en firma som renoverar automatlådor så löser dom det mesta. Ganska lustigt att många säger att det inte finns lösa delar men en utbytes går att köpa. En utbytes är ju en renoverad låda där alla slitdelar är utbytta!!! Helt klart så rasar en hel del lådor även på otrimmade 530d. Lådan är ju lite underdimentionerad. Jag tror dock att om man tar det lugnt innan lådan har arbetstemp, står helt stilla när man byter mellan fram/back byter olja och filter var 10000:e mil eller oftare så betyder det mer för eventuella haverier än om man tar ut lite mer kraft ur motorn än original. Sedan får man kanske köra lite mer med eftertanke än om bilen är helt orginal. Fullgas och växling i en brant backe och ett två tons släp kaske man skall undvika. Eller att alltid rejsa vid rödljus kanske också skall undvikas. Jag har kört trimmade Saab turbo med automat där både vrid och efekt var långt över vad växellådan skulle klara och det gick strålande i 30000 mil i alla fall. Har för mig att max på den lådan var 220 hk och 330nm och maskinerna i de två jag hade var båda på väl 265hk och 440 nm. Mina diesel Bmw som jag haft har båda närmat sig 40000 mils sträcket innan de avyttrats och växellådorna har funkat fint hela tiden. En 525 tds och en 530d. Båda bilarna var dock original programvara bara annat avgas och filter. Så kör man med lite förnuft och byter olja samt filter så tror jag inte att man skall vara så rädd. Många lådras kanske skulle dykt upp ändå, även om alla som trimmar verkar tro att det beror på trimmet. |
| Då jag själv har haft problem med just 530 da gmlåda så rekomenderar jag att byta bil istället.. denna låda är enbart till för att köras normalt och inget anant.. har en 530da-00 med gm låda som precis passerat 19000 mil tidigar ägare har ej haft drag som jag vill ha så jag satte dit ett nytt fint drag kopplade på husvagnen å drog iväg trevlig semster det kommer att bli sa jag till frugan, en bra trevlig bil som drar ordentligt i backarna.. efter 150 mil med husvagnen på så kom vi hem och skulle backa i i ladan för förvaring av vagnen, då funkade inte backen sen funkade inte driven... satan vilken kul semester det har varit tur att det inte hände nått på den.. drogiväg till bmw för att byta olja å filte i lådan för nått anant kunde det ju inte vara.. eller... det blev efter en 6 månader lång process en ny fin utbyteslåda för 43000+ moms så nu blir det tälta i trädgården hädan efter.. Har fått förklarat för mig att just gmlådorna är fruktansvärt känsliga för dragvikter och så även chippning så man höjer vridet så jag skulle inte chippa eller montera drag på 530´n.. | |
cr |
Den 530da 01 som jag hade var som sagt original och ej chipad. Jag körde den från 26000 till 36000 mil och åkte säker 4000 mil med antingen ett stort täckt släp eller en stor boggi husvagn med totalvikt 2 ton. Jag hade som sagt inga problem alls. Helt suverän dragbil tyvärr drog den rätt mycket diesel ca 1,3-1,4 liter/mil i 100-110 med både släp och husvagn. TDS:en var klart sämre då den aldrig växlade i lockup och sista steget i lådan. Åkte man på samma sätt med den gick motorn på högt varvtal och drog 1,6L/mil. Jag drog dock aldrig husvagnen med den utan bara släpet. Ork fans det dock i motorn. Som dragbil använder jag nu en Jeep Cherokee 2,5 Td.Den drar med samma hastighet 1,06l/mil i.o.f. med manuell låda. Gladers automat hade nog rasat även om dragkroken aldrig blivit monterad. Dock kanske några mil senare. Att byta olja när automaten redan börjat krångla är lite sent. Det skall göras regelbundet som förebyggande åtgärd. MVH Calle |
| Har hört att automatlådan har "momentbegränsning", vad betyder det ?? | |
|
Hur ser modellhistorien ut för växellådorna till 2.5/3-litersdieslarna? Har man bytt eller stärkt upp dem när effekten ökat något? |
|
cr |
Har hört att automatlådan har "momentbegränsning", vad betyder det ?? I växlings ögonblicket ser elektroniken till att dragkraften minskas för att minimera slitaget på lammellerna i lådan. På en diesel minskas mängden diesel momentant. Jag antar att det är det som kallas "momentbegränsning". MVH Calle |
|
Hej alla glada!! har precis fått hem min låda efter renovering, på en firma, lådan sitter även i cadillac bilar och han renoverar mest amerikanska grejer, därför kunde han fixa delar till denna, min bil är inte trimmad, inte dragkrok, men allt i lådan var totalt skrot, killen som renoverade den bara skakade på huvudet:) det gick på 23000+ moms att laga den och jag fick en fin stor kartong med skot tillbaka som var bytt i den, has komentar om dessa lådor var "timma för helvete inte då kan du stoppa upp garantipapperet i arselet" och se till att byta den där oljan med jämna intervaller och håll kylsystemet ren så håller den i all evighet, mitt haveri berodde på dålig olja och därmed överhettning... MVH Robin |
|
| vad ni än gör så kör inte på lock up-en när ni drar. lådorna är inte bygda för det .det pajar lammellerna. tror att det till ochmed står i instruktionsboken. | |
| Dom håller inte ens för orginal vridet!! Gms skit låda! Har 3st rasade lådor i garaget.. :) | |
|
Finns denna svaga låda på alla 530d E39 eller kom det någon bättre på senare årsmodeller? Hur var det med spjällen i insuget? Var det bara dom med automat som hade det? Det är ju mkt bekvämt med automat men de man läser om dessa så vågar man ju inte köpa en automat om man ska dra släp och kanske vill åka chippat så måste man nog avstå en sån. Hur är automaten att dra släp med? Tar den mer än en manuell? Har en 525tdsa som är chippad men drar man ett kåpsläp upp till fjällen så drar den mkt soppa, ork finns i motorn med det känns som att mkt moment försvinner i lådan. Felet är nog att den (aldrig) lockar växlarna (på 4:an i 150km/h) Blanka däck AB |
|
|
Dom är grymt sköna att dra släp med! Men tyvärr tär de bara mer på dom! Tror inte de kom någon uppdatering på lådan på dom senare heller.. Jag hade stor takbox fullpackning med 4 pers till åre förra vintern drack 0,64 och då gick dieselvärmaren nästa konstant pga av en yttertemp på -30c... Ganska bra endån! :) Köp manuell och slipp alla problem ;) /Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.