AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.280

Vinrutetorkar styper i huven, ang e34..

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Är det ett vanligt problem på dessa bilar att vindrutetorkarmotorn slits ut så torkararmarna styper i huven och för ett fruktansvärt oljud..?
Någon annan som vart med om liknande problem?
Går det att göra något åt det?
mvh andreas
Mx
42
Mxrush
E39 540IAT -98
Ja, det är vanligt på e34. Det som behövs bytas är antingen hela mekanismen eller ett stag. Sök i forumet hittar du mer info och kanske någon annan lösning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Mxrush säger, ett vanligt fel. Det är nog tyvärr bara att byta hela torkararmaturen.

Det är denna Länk splineade tappen som glappar.
Såhär Länk sitter dessa splineade tappar i torkararmaturen (dom är en del av torkararmaturen och jag har inte sett någon som bytt ut dessa enbart).

Länk
Länk
Länk
Mu
616
Mustang

540iat -94
De tre skruvar som är markerade på på den andra länken Slangen anger håller enbart den motor som på vissa bilar ska öka trycket mot rutan.
Axlarna sitter med c-clips runt axeln och trycks sedan ut nedåt. Bussningen och oftast även axeln blr sliten och det finns nog inte att få tag i dessa delar att byta ut.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Okej, tack för er hjälpsamhet! Jag får nog allt jaga en ny mekanism då..
mvh
st
24
stephanie
BMW 525-92
Hej Dirigo. Har du kollat så de inte bara sitter lite felmonterade. Det går ju att lossa dem och ställa in så de inte går helt ner i huven på bilen, eller för långt åt andra hållet. Den andra reperationen som nämns blir dyr!
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Exakt, för det vi alla refererar till är det glapp som uppstår i tappen som gör att torkararmen slår i motorhuven. Enklast är att göra som på den animerade bilden ovan - lossa torkararmen och se hur mycket tappen glappar.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Dirigo > se mitt inlägg på Länk. Visst, det är lite jobb, men ska du ändå byta med beg. delar så är det värt extra besväret. Fortfarande ok efter fyra års körning. Se även detaljerad beskrivning på Länk under fliken maintenance.

/Z-motor
st
24
stephanie
BMW 525-92
Jag hade samma problem och det blev så illa så att staget som går mellan motorn och vidare till armen hoppade av en regnig dag på motorvägen. Livsfarligt! Var tvungen att att lossa torkararmen och ta bort plasten som ligger uppe vid rutan, sen ner och pilla dit den igen. Monterade sen av den högra med (den som slog i huven) filade ner den lite så den glider under lättare, sprejade den svart igen och monterade den så den inte går riktigt lika långt ner. Går tyst som en dröm nu. Lovar att rapportera om den går sönder av min justering, men det tror jag inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.