AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
902

Vart tar kylarvattnet vägen?

Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Någon som har en aning om vart mitt kylarvatten försvinner?

Oljan ser bra ut och hon går som en dröm så jag tycker inte att det låter som topplocks packning.

Ryker era bilar även vid varm motor alltså ej vitrök utan att man ser avgaserna tydligt vid tomgång efter körning?

Har någon tips på vart jag ska börja? Ser ingen synlig läcka och vattenpölar finns ej under bilen.
Tacksam för svar Mvh BMW Tjejen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sprucken kylargavel, sprucket expansionskärl eller en läckande vattenpump gissar jag på.
Hur snabbt sjunker nivån?
Vid små läckor kan det vara knepigare att hitta källan.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Svårt att säga hur snabbt det sjunker kollar typ efter 2 veckors körning ca 50 mil och då kan det ha sjunkit ca 0,5-1 liter ibland mindre. Bara två ggr bilen själv har hunnit tala om att nivån låg. Mysko bilen vill väl ha uppmärksamhet.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag hade ganska exakt samma "förbrukning" av kylarvatten med ca 1 liter i månaden. På min var det plasten på kylaren som spruckit i ett av fästena till kylarslangarna. Sprickan var knappt synlig och satt undertill på kylarslangsuttaget i botten på kylaren, så det var svårt att upptäcka var det var det läckte.

Det var bara att byta kylaren och sen har det funkat klockrent
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Försök att kolla efter småläckor precis efter körning, då motorn är genomvarm och det finns övertryck i systemet. Lys med ficklampa och kolla kylarens gavlar och kärlet där du fyller kylvätska. Kolla även slanganslutningarna som Stig nämner. Titta även på vattenpumpens axel innanför motorfläkten och remskivan som sitter bakom. Ta tag i fläktvingen och bryt lite lätt framåt och bakåt. Det kan avslöja en läckande, glapp pump.
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
tackar för tipsen ska undersöka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.