|
|
|
|---|---|
C.Jonsson |
Hej allihop! Jag är ny här på forumet.! Jag sitter i köptankar på en 7-serie.Men funderar på vilken jag vill ha! Vad tycker ni här??? Jag tycker om båda.men har hört att det vart en del bekymmer med tidiga E65. Och det är oxå dom som ligger bra i pris vad det gäller E65. Men E38 då? Är det nåt o satsa på? Eller känns dom gammla nu?.Gillar dom i utseendet! Grymt snygga! Några tips o så? |
|
Jag tror de flesta här får ganska stora svårigheter med att tala om vilken bil Du vill ha , men jag är inte rädd för att sticka ut hakan och gör därför ett försök. E38 är ganska gamla , men det är en snygg tidlös kaross och en bil med genomgående bra kvalitet och generellt väldigt få allvarliga fel. E65 är nyare men ganska ful med ett icke tilltalande formspråk som man bör ta avstånd ifrån , prisbilden och framförallt kommande prisbild på E65 ger starka förnimmelser av bojsänke vilket talar för modellen om man vill ha en hyfsat ny bil till bra pris. Fast det Du vill ha är självklart en jättevälvårdad E38 eller den nya F01an som är väldigt snygg men kanske inte så prisvärd de närmsta åren , varför inte köra på en E38 nu i 2-3 år och sedan en F01a så fort de kommit ner skapligt i pris ? så gör jag iaf. , E65 finns inte ens på kartan - det är en styggelse och den skall mobbas. ;-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
C.Jonsson |
Ja jag tycker oxå att E38:an är riktigt fin i sina linjer! Men E65 känns ju mycket mer modern och så. Fast den har ju blivit lite en ful ankunge i BMW Familjen! Men inuti trivs jag bra i E65 gämfört med E38 som känns riktigt gammal inuti! Men ska åka och kolla på en 750 E38 ikväll. Så får jag se om det är nåt för mig eller inte! Nåt specielt man ska kolla efter på 750? |
| Jag tycker du ska köpa en fin och välvårdad E38, de är riktigt prisvärda nu. Inredningen är snygg och mysig och har den klassiska BMW designen med riktigt hög kvalitetskänsla. En E65 kommer jag aldrig att äga då det inte finns nånting som jag gillar med den bilen. | |
|
Till vad ska du ha bilen? Till arbetsresor eller som hobbybil? Om det är som hobbybil är ju E38 perfekt, den känns ju antik redan nu och har snygga klassiska linjer.Invändigt känns den trist, lite bedagad insupen herrklubb. Om det är som vardagsbil så är ju E65 perfekt, modern och vacker inredning. De yttre linjerna är tilltalande från sidan men lite speciella framifrån och en baklucka som "står ut". Komforten i E65 står ingen bil efter! Kul teknik med en växelväljare som kommer att bli kult. |
|
C.Jonsson |
Ja det blir inte en E38!.....Var precis och tittade på en 750. Men det var inget för mig. Känndes för omodärn!. Jag är ju ute efter en bil som jah kan använda till vardags. Så jag får ta mig en titt på E65 och se vad jag tycker om den! Har även vart lite sugen på en E61! Men det är nog ganska stor skillnad på 5 och 7-serien både i komfort och lull lull kan jag tänka mig! |
|
Givetvis är en E38 en idag gammal bilmodell på flera sätt, och en E65 klart modernare på de flesta sätt. Men, vad i hela friden gör att man inte skulle kunna ha en E38 som vardagsbil? Den är inte ens 10 år gammal om man tar en -00 el. -01 och den är fortfarande inte en veteranbil utan hänger med bra tekniskt sett på de flesta sätt än idag. Att såga den som omodern stämmer bara om man jämför med absolut nyaste spjutspetsteknik på motsvarande modeller eller konkurrenter idag. Fortfarande har en E38 en hel del som många andra bilar inte har fått ens idag. Många åker dessutom bekymmersfritt runt med vardagsbilar som är 10-15 ja kanske 20 år gamla. Personligen så har jag haft väldigt svårt för E65. Visst ser den dyr och "pampig" ut, men snygg...? Njä.... Jag har ändå börjat vänja mig vid utsidans design, men interiören tycker jag är mest ful, även om den givetvis ser mycket modernare art-deco-aktig ut än E38. Den där dubbelpucken över instrumentpanel och naviskärmen är bara som ett kräkmedel och ser ut som något plastbåtsgjutarfyllo löpt amok... Nedre delen på brädan ser lite bättre ut men känns i alla fall för mig alldels för kal kall och stel ut. Men visst ser det modernt ut. Gillar föresten inte heller MB:s dromedarpuckel som deras bräda gör i mitten. I baksätet tycker jag E65:ans framstolar ser alldeles för billiga och taffliga ut bakifrån. Tidningsfickorna kunde lika gärna vara resårfickan i en Skoda.... Däremot kan mittarmstödet bak se riktigt flådigt ut om man kikar i en fullmaxad modell. Det gläder mig att de senare faceliften på E65 har mjukat upp linjerna lite, och den nyaste 7:an börjar se riktigt bra ut igen, med mer designarv från E38, och nu med en snygg överdel på instrumentbrädan. Smaken är som baken. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tjena Jonsson! Nu är vi samma person helt plötsligt!....HeHe Blir det en E65 istället eller? Trevliga bilar o åka i tycker jag! Synes! hade |
|
| E38 facelift vilken dag som helst - en bil byggd av ingenjörer. E65 är byggd av ekonomer vilket dessvärre resulterar i en bil med beklagliga kvalitetsbrister och halvplastig sunkighet. Lackade plastpaneler som flagnar har knappt Leyland Princess... | |
|
Vad är det som flagar? Jag har inte sett något som liknar det du beskriver. Om det är mycket plast i sjuan så är det ännu mer i femman, trean och ettan! Ingenjörerna på BMW lade nog ner en tiopotens fler timmar på lösningarna i E65 än i E38 så att tala om en bil byggd av ekonomer är lustigt. Är det inte så att genom att leta fel i nya modeller så motiverar man sitt eget innehav av en gammal bil! |
|
|
Jag är benägen att hålla med E38B12 där om man till ordet "kvalitet"(finns lika många uppfattningar om det ordet som ing. i Tyskland...) uppskattar soliditet, tunga materialval och det närmaste Leopard 2 man kan komma på vägarna. E65ornas skick är mycket beroende på vem som ägt den och underhållet är min erfarenhet efter ett par veckor i en sådan. Instegslisterna är utav lackerad plast och ser man inte upp vid instegen så faller lackeringen av... E38 har även den lackerade instegslister i vissa fall. Däremot är tjockleken på lackeringen 3 gånger tjockare vilket gör att de håller nyskick därefter. Varför detta då? Jo för att ekonomer var i majoritet och tyckte att där kan man spara medans ing. arbetet blev förstört... Om man ser till att det må ju tillverkas en ny list eller liknande för att hålla en E65a i skick såsom en E38. Drivlina har aldrig varit några problem med i några av fallen. däremot ju mer elmotorer och elektronik, desto större avhängighet på prima elkraft och om något går sönder plingar hela bilen, lite av charmen det med för då får verkstadsindustrin lite omsättning ock:)) E65 är kul på så sätt att spelade man inte TV -spel som ung då kommer den såsom en hjulklapp till pojkar med skägg och unga sinnen i sig. En fristående verkstad jag talade med för några år sedan menade på att det är bara en tidsfråga tills s.k. lyxbilar blir skrotade p.g.a. elektronikproblem då det blir för dyrt att reparera dessa. Samtidigt så påverkar ju en bils skick hur den skötts under dess livstid. Samt desto fler entusiastbilar i framtiden för det är ju bara intelligenta människor som besöker Autopower för att ta in den samlade intelligentian utav prima automobivård. Omodern eller klassisk, vad varar längst? Graffiti eller tavlor målade med krita eller pensel, vad finns kvar om 3 år?:)) Mvh Asken |
|
| Det märks att bilden av en ingenjörs arbete är dunkel. Det ingår i en ingenjörs arbete att jaga TK. Att avväga balansen mellan pris, prestanda är ett jobb för ingenjören och inte för ekonomen! | |
|
kan inte hålla med ,har haft flera e38 bla 750 inte alls någon bättre kvalite på dessa grejor än e65 760i. |
|
|
Alltså summerar jag det då som att kunden har alltid fel, ingenjörsdemokrati bygger samhället kvalitativt och räkna det kan de flesta. Däremot är vi nog alla eniga om att håller man en BMW i det närmaste nyskick och har turen att köpa en bil där föregående ägare inte hållit den i nyskick uppskattar man perfektion och förstår att många borde besöka AP?:) Mvh Asken |
|
| ja det är klart att föregående ägare har stor betydelse hur han eller hon har skött bilen. | |
|
Ypperlig tråd som bevisar att ingenjörer är miljövänligt inställda, när de tar av naturens resurser och de får bestämma då räcker ju resurserna så länge som möjligt... Det är så enkelt att se på sin egen bil. Åk ned till OKQ8 GDShall. Tvätta bilen samt därefter hissa upp bilen och kika undertill i fram. De muttrar som håller i diverse plastdelar och som äro fria från korrosion kan man leta länge efter. Det kallas ytbehandling utav delar och det var standard för bara 10 år sedan. Å andra sidan så kan man applicera lite majonäs eller skånsk senap på de så blir de som nya efter ett litet tag när man tvättar de rejält nästa gång. Samt att de inte korroderar igen mig veterligt... Nu är det ju bara en enkel testfas än så länge... Mvh Asken |
|
|
Fortfarande finns det ett visst mått av långsiktigt kvalitetstänkande , om BMW började skicka ut bilar med ännu sämre kvalitet än vad de byggt senaste årens försäljningsframgångar på så skulle ju ryktet smutsas. Jag tror inte att BMW eller några större biltillverkare kan sänka kvaliteten mer under 2009 och samtidigt behålla sin plats i premiumsegmentet. Vad vet man... börsbolag har väll aldrig stått för långsiktighet..... "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.