|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har funderat lite på möjligheten att byta min E91 320d -07 mot en E61 -06 med godtycklig motor. Sen vi köpte touringen har jag fått smak för extra utrymme (hade en E46 Sedan tidigare) och har nu blivit sugen på ännu mer utrymme. Troligen är det världens sämsta affär, då jag nu har fri service, garanti plus vagnskadegaranti på min nuvarande bil samt att byta bil är aldrig en bra affär. Men jag måste få spekulera lite för att komma vidare i mina tankar. Har haft min 320d touring knappt fyra månader, men har fått "förmånen" att låna en 525i några dagar pga ett garantiåtagande och skulle vilja summera lite plus och minus som jag känner just nu: E61: + Komfort, bilen känns lyxigt stor och ligger lugnt och fint på vägen, glider fint över vägbulor till skillnad från E91:an som skumpar mer oroligt över ojämnheterna. Bilens tyngd bidrar troligen. + Lastutrymme, kommentarer överflödiga. Enorm rymd där bak. + Design, tycker nog att E61:an är snäppet snyggare i linjerna och har en maffig utstrålning. + Feta stolar med mycket plats, bra eller dåligt är svårt att säga + Säkerhet, jag gissar att krocksäkerheten är bättre på E60. + Idrive verkar vara standard i 5-serien. + Kassakåpsljudet då man stänger dörren. - Bränsleförbrukning, nu är det ju en bensinare jag kört med hyfsad motorvolym, men den större tyngden borde ge en ganska stor inverkan om man jämför samma motorer. - Knappar och reglage för klimatenheten ger ett lite rörigt och virrigt intryck på mig. - Den gråa fulplasten i interiören. - Ekonomi, allt är dyrare jämfört med 3-serien, frågan är hur stor är skillnaden, tex. försäkring blir några hundra kronor dyrare per månad. Högre skatt och större värdeminskning traditionellt på en 5-serie. - Ny modell år 2010? STORT MINUS --- Om jag byter till en 5-serie måste jag gå ner i årsmodell för att matcha värdet på min nuvarande bil, plus att säljaren lär vilja ha pengar emellan ändå. E91 + Interiören är snyggare och mer clean i E90/E91 enligt min mening, jag är tveksam till den gråa plasten i 5-serien. + Sportstolarna är mindre och om man gillar en sportig känsla så är dessa att föredra. Jag sitter som gjuten om man pumpar i lite luft i sidostöden. + Bränsleförbrukning, i min 320d är jag nere på 0.41 liter milen på landsväg, vilket är ruskigt ekonomiskt. + Ekonomi generellt, försäkring, skatt och bränslekontot är nog så lågt det kan bli för en BMW. + Design 3-serien är snygg, men 5-serien är nog lite snäppet vassare? + E90 kommer att kännas ny längre än E60, då 5-serien traditionellt kommer med en ny modell tidigare. - Krocksäkerhet, mindre bil sämre krocksäkerhet. - Utrymme, bilen kunde ha lite mer utrymme. - Dålig ljuddesign, det skramlar mest när man stänger dörrar. Några fler aspekter som kan få den ena vågskålen eller den andra att väga över? Troligen blir ett eventuellt byte aktuellt då min prova på försäkring samt garanti går ut i mars nån gång. Men jag hinner säkert överväga hundra bilar innan dess, caroholic som jag är :-) | |
|
Jag förstår precis vad du menar. Jag tröttnade totalt på min E90 efter att ha vant sig vid E60. Jag tycker E60 är en betydligt snyggare bil, jag har alltid haft lite svårt för bakpartiet på E90 och E91 tycker jag är rent gräslig där. Komfortmässigt tycker jag det är otroligt stor skillnad, och E60 känns verkligen premium vilket jag inte tyckte om E90, men det är lite vanesak också. Utrymmesmässigt känns som sagt E60 väldigt mkt större, både i kupé och bagage, och jga tycker interiören är känns mycket fräschare (facelift) med I-drive mm. Grå inredning kan jag dock hålla med om är tråkigt, både i E90 och E60. I rättvisans namn får jag väl iofs säga att jag gick från en ganska snikutrustad E90 till en ganska välutr. E60 vilket givetvis spär på känslan. Men jag tror ändå jag kommer att ha väldigt svårt att byta ner mig någon gång igen BMW CS #5139 |
|
|
Rent ekonomiskt är det nog en otroligt dålig affär, du nämner flera anledningar till detta själv. Men har du tröttnat så har du gjort det. Det kanske blir några hundralappar extra i månaden, kanske till och med en tusing, men detta kanske det är värt för att verkligen bli nöjd när man sätter sig i bilen? En bil som kostar 5000kr i månaden men som man inte är nöjd med, är dyrare i min värld än en som kostar 6000kr som man blir glad av att åka i. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Tänkte bara flika in att E90 har 5 stjärnor i euroncap mot E60s 4 stjärnor. 3-serien Länk 5-serien Länk |
|
|
Känner igen mig. Har köpt mig en E60 och GUD så mycket bättre man åker i den... För övrigt håller jag med dig, finns många + på E91 men jag måste säga att när E91:an ska bytas har jag svårt att tro, att jag väljer något annat än E60/E61. Jag erkänner, jag har nog gått o blivit gubbe.... |
|
|
Jonas, och vad säger det? Att E90 är säkrare än E60? Nej, just det... ;) |
|
| Nej inte mycket mer än att E90 är i sin klass en mycket säker bil :) | |
|
Helt och hållet sant! :) |
|
|
Jag gick från en E60 530i till en E91 335d och jag är meganöjd. Skulle jag gå åt andra hållet vore det för två saker: 550-motor och komfortstolar. Något som inte finns till 3-serien idag, vad jag vet. Lycka till med valet. Christian |
|
|
Jag tycker bromsarna på min 320d kniper till betydligt bättre än på 525i lånebilen, båda har gått samma miltal, men det kan ju säkert variera från bil till bil. Jag kunde inte hålla mig undan bilhallen utan åkte in nu på kvällen för att kolla runt lite. Säljaren närmast avrådde mig från att byta min 320d mot en 5-serie. Han ville väl vara ärlig i att det trots allt inte är världens bästa affär att köpa bil av honom 2 ggr inom en fyra månadersperiod :-) Dessutom påpekade han att det kommer en ny 5-serie nästa år. Lite att tänka på. Detta stillade dock bara min nyfikenhet för stunden så jag bad honom att ändå rekommendera något i bilhallen. Jag tillade faktumet att jag har en diesel. Dom måste väl ändå ha nån bensinare inne som dom har svårt att bli av med i dessa tider? Att byta in min diesel och bli av med en bensinare måste väl ändå va lite intressant lite intressant tänkte jag. För min egen del så funkar båda. Han letade upp ett alternativ: En 530i touring-06 M-paket med 5000 mil på mätaren. Svartmetalic, bilen såg brutal ut! Mellan min bil och denna ville han ha minst 80,000. Nu kommer vi till det som jag nog aldrig riktigt fullt ut kommer att förstå. Min bil står i 236k handlarpris enl. bilpriser.se och denna bil står i 268k. dvs en diff på 32k. Även om bilpriser.se visar fel åt ena eller andra hållet så har jag uppskattat bilarna med samma metod så relativt borde denna uppskattning stämma ungefär. Faktum är att jag har ett visst nöjeskonto som fylls på varje månad och jag kan tänka mig att betala ganska mycket för deras service, jag förstår mycket väl att bilhandlaren oxå måste tjäna pengar. Men en marginal på 48,000 kr är väl ändå att bita sig själv i svansen! Eller har jag fel? Räknat fel? |
|
|
länken till bilen: Länk! |
|
|
Riktigt snygg bil men den ser ut att sakna klimatautomatik och är 3 år gammal, knappt 300.000 känns mycket tycker jag. För samma summa hade jag utan tvekat skippat M-pkt och gått ner i motorstorlek och köpt en betydligt nyare faceliftad bil med bra utr. niva tex: Länk eller Länk eller Länk BMW CS #5139 |
|
|
ser ut att vara trevliga bilar. hur står sig en 523 vad gäller motorkaraktär och exempelvis omkörningsprestanda jämfört med tex. en 525:a? Är det en bra kompromiss om man intresserar sig för en bensinsexa utan att den för den saken skull blir för dyr? någon som vet när nya 5-serie modellen kommer? om den anländer redan i sommar så är ju det en aspekt att tänka på oxå. |
|
|
Jag tycker 523i är helt ok, mycket hellre en sådan än en 525i med gamla 192 hk motorn. Länk den kan ju vara ett tips med, till helrätt pris Vad jag förstått skall E60ns efterträdare presenteras på IAA i Frankfurt i september 2009 och säljstart vinter 2010 BMW CS #5139 |
|
| Du bör definitivt provköra den faceliftade e91. Det mycket som har förbättrats. Jag var också påväg att köpa en e61 men ombestämde mig igen när jag körde den nya faceliftade 3 serien. Klart, behöver man mera plats så får man ta en 5 serie, som förövrigt är läcker den också. | |
|
Angående 530:n jag länkade till högre upp i tråden. Hur mycket lägre i pris bör en sådan bil stå pga avsaknad av klimatautomatik? Blir en sådan mycket svårsåld? |
|
|
Avsaknaden av klimatanläggning är som mycket annat en subjektiv bedömning men personligen tycker jag att manuell AC vilket känns OK på en Ford Fiesta -06 men inte på en 530 -06... Det ÄR oerhört bekvämt att slippa hålla på med ideliga justeringar med det röd/blå reglaget för att få till en hyffsad temperatur. Jag skulle inte vilja vara utan denna självklarhet. Om det påverkar priset vet jag inte, däremot gör det troligen bilen mer svårsåld jämfört med andra. |
|
|
Det är klimatautomatik även med den enkla anläggningen på E60/61. Dock med mindre funktioner och simplare utseende på ratttarna, dvs ""Klimatautomatik inkl mikrofilter sörjer för ett idealiskt inneklimat under alla årstider; automatisk temperatur- och luftmängdreglering, spjällprogram och ventilation för baksätet; visning och inställning kan göras via Control Display."" Det man betalar för är utökade funktioner inkl ""AUC, solsensor, imsensor, automatisk temperaturreglering och luftfördelning (indivduellt för föraren och ramsätespassageraren) samt luftmängdreglering; visning och inställning kan göras via Control Display. Denna utrustning omfattar även det skjutbara armstödet med tempererat förvaringsfack"" |
|
|
Jag skulle nog inte ens i min vildaste fantasi kunna tänka mig att köpa en BMW med större motor och nyare årsmodell utan klimatautomatik, om det inte va en cab. Mvh Johan |
|
|
Ja den känns utrustningsmässigt konstig. har inte hittat många såna. Jag tror att jag ska leta 545 istället när garantin på min nuvarande gått ut, det verkar som dom inte ligger högre i pris direkt, men urvalet är ganska dåligt. lite smågalet att byta från en 320d till en 545, men jag har upptäckt att jag är lite för bil/motor intresserad för att ha en 163 hästare mer än ett halvår. vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag sålde min 330i sedan. Planen var egentligen en M3:a från början, men plötsligt blev situationen sådan att det uppstod ett behov av kombi, men nu har jag fattat att det går att kombinera rolig bil + kombi. Synd bara att det blir dyrt med mycket bilbyten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.