|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Men hur ofta ändrar sig färd datorn egentligen? Tycker våran har stått på 0,61 i evgiheter nu. Någon som vet hur ofta datorn uppdaterar snitt förbrukningen? Man blir ju lite orolig när många här på forumet ligger på 0,55 med 120D och vi inte kommer ner under 0,6 ens med våran. | |
|
Datorn räknar från sist du nollställde färddatorn. Jag nollställer alltid färddatorn varje gång jag tankar. Sen visar den alltid för lite i förbrukning men det är ju en annan sak. |
|
|
Ok, jag trodde egentligen inte att man skulle nollställa den för då visar den väl egentligen inte den exakta snittförbrukningen? När man nollställer den så tar det ju alltid en stund innan den är uppe i "riktigt" snittförbrukning.. Men jag ska testa att nollställa den och se om förbrukningen lägger sig på en annan nivå. Mvh Kristoffer |
|
|
Ja det verkar som att det är något fel på bilen, ingen har så här hög snittförbrukningen. Bilen ligger fortfarande på 8,0... denis.joldic@gmail.com |
|
|
Värst vad jag ska stava fel *snittförbrukning* denis.joldic@gmail.com |
|
| Bilen har kanske varit eller är trimmad/chipad? | |
|
More: Det tror jag inte att den är, hur kan jag ta reda på detta? denis.joldic@gmail.com |
|
|
Om bilen är trimmad med box så visar färddator MINDRE än vad bilen drar i verkligheten. Börja med att kolla ordentligt vad bilen drar mellan tankningarna. Färddatorn går inte att lita på tyvärr. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Tack Lövet, det är precis vad jag exprimenterar med just nu, jag ska ta en tur ikväll också, Helsingborg - Hässleholm - Höör och tillbaka till helsingborg. 80% landsväg så får vi se vad det ger... Tack för alla svar :D denis.joldic@gmail.com |
|
|
DenZe: Min 118d som gått 1500 mil drar med 16" dubbdäck (ej RFT) och blandad körning 0,49 l/mil Med sommardäck 17" (RFT) 0,52 l/mil Detta är uträknade värden vid tankning. Färddatorn visar ca 7% mindre. Blandade körningen avser: Kurvig o backig landsbygdsväg (30%), stadstrafik (30%), landsväg/motorväg (40%). Håller 10 - 15 km/h över hastighetsgränsen. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Bavaria: Det låter ju endå helt okey. Fortfaranade ligger min ganska högt i snitt men jag har ej jämfört den verkligen förbrukningen mellan tankningarna än. Igår efter turen Helsingborg - Hässleholm och tillbaka halka den ner på 6,4 vilket fortfarande e högt med tanke på att det är mestadels plan landsväg 70 - 90 km/h... denis.joldic@gmail.com |
|
|
Mer referenser: Sambons 118d körs 9 mil dagligen varav 4.5 i 110 utan kö och 4.5 i normal stockholmskö (0-60). Datorn säger 0.46 uträkning säger 0.49 nu. Innan den gått 1500 mil sa datorn 0.51 och uträkning sa 0.52. Vi mätte var 400/mil ungefär |
|
| Låter mycket bra messias min drar fortfarande mycket mer. Det måste vara något fel på bilen. | |
|
Brukar hamna runt 0.62 (Uppmätt) blandad ganska lugn körning med min bmw 120d -07 (163hk) 5000mil. Testade en tank att köra riktigt aggresivkörning på ladsväg och stadskörning. Med mycket kraftiga accerlationer och stort oekonomiskt tänkande och då hamnade jag runt 0.78-0.82 (uppmätt) Lägsta jag lyckats köra på är runt 0.5 gämn laglig motorvägsfart. Körde en bmw 118d över helgen och den drog enligt datorn 0,63 men det visade sig i verkligheten var 0,7, vilket jag tycker är väldigt dåligt att den ljuger så mycket. |
|
|
Nyss hemkommen från en resa ToR Åre med goda vänner, 140mil med 3 pers i bilen samt fullt med packning. Snitthastighet 101 i dåligt väder dit men normalt hem. Bilfan drar 0.46 efter uträkning, riktigt najs faktiskt. Som kuriosa hade vi en följebil med lika många personer i samt en takbox (ny slimmad modell). Peugeot 307 disel (136hk tror jag), den drog 0.61 enligt uträkning vilket i min värld är än mer imponerande. Peugeoten snittade dock 95, men ändå... |
|
Martin E |
Jag veckopendlar och kört mina första 25mil ToR och förbrukningen för mig låg vid landsväg ca 0,53 och medelhastighet 105. Hastigheten varierade mellan 70 till 130. Frugans Polo1,4 Fsi bensin drar ca en dl mer per mil Bilen uppfyller hittills alla mina krav som en kraftfull, bränslesnål, bekväm och sportig pendlar bil. Helljuset är som vanligt kasst och funderar på extraljus, men hur kan man få till det snyggt? Växellådan är lite trög och att få i backen var en manlig övning. Startstopp funktionen fungerar ibland och ljudet i radion gör inte mig glad i varje fall |
|
Ligger på 0.6 med 118-dM-09 med box(175hk 400nm), detta mätt med tankning. Jag kör allt annat än lugnt, ofta mycket stad. Tycker att du borde ligga runt 0.7 inte mer. /C |
|
|
Martin. du skriver att start/stopp funktionen fungerar ibland och det är som det ska vara. Om temperaturen ute är under 3 grader eller om motorn inte är uppvärmd eller om kupen inte är uppvärmd eller om batteriet är för dåligt laddat så aktiveras inte start/stopp funktionen. Just nu när temperaturen ute pendlar runt ca 3 grader så kan motorn stoppas i en korsning men inte i nästa. |
|
|
Min 330d snittade runt 6,5-7,0 l/100km blandad körning. Jag var väldigt nöjd med förbrukningen. |
|
|
En taxichaufför jag åkte med berättade att hans intryck var att Statoils diesel gör att hans bil drog upp till 4dl/100km mer än andras dieselbränsle. När det närmade sig servicedags "upplevde" han det såsom att den kvastade mer (det är väl då de flesta av "additiverna" som tillsätts i motorolja är förbrukade? Statoil tillverkar ju Biltemas olja som då borde vara färre mängd additiver i h m t priset?) jmf med Preem och de andra. Vart tankar du? Du kan alltid åka till BMw och få din programvara uppdaterad till senaste för en mycket låg kostnad om din bil blivit fulchippad. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.