|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada, Då har man bytt sin 320i 05 mot en 120D M-sport. Har haft bilen i knappt en vecka och har blandade känslor. Inleder min karriär här på forumet också... Bilen i sig, design och prestandamässigt är underbar. Bilder kommer snart. Mitt orosmoment är bränsleförbrukningen. Efter nästan 600 km från stockhom låg bilen på en blandad förbrukning på 6,8 l/milen. Efter en tid i blandad trafik, stad/land ligger bilen precis under 8 l/ milen. Detta är för mig sjukt mycket! Har läst runt på forumet och märkt att ingen annan har såhär hög förbrukning. Idag ringde jag till BMW här i helsingborg som bad mig köra slut på en hel tank för att se om den verkliga förbrukningen stämmer överens med den som bilen visar. Kan det vara något problem med elektroniken eller någon inställning? Någon som upplever liknande problem? Tack på förhand denis.joldic@gmail.com | |
|
Tänk på att bränsledeklarationen är uträknad i en otroligt snäll cykel. Accelerationerna ligger runt 0-50 km/h på 20 sekunder. Antar att du inte kör på det sättet? 0,8 lit med mycket stadskörning är inte alarmerande. 120d och 320d brukar ligga runt 0,65 - 0,7 i biltidningarnas tester och dessa speglar verkligheten betydligt bättre än vad BMW själva säger. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Är det med gamla 163hk eller nya 177hk motorn? Jag har en 120d 2007 facelift dvs nya 177hk motorn (finns på blocket btw alpinvit 2700mil). Kör jag ekonomiskt så är 0.52l/10km möjligt, kör jag inspirerat med mycket gas och "höga" varv så kanske jag sträcker mig till 0.63l/10km MAX. Kan bero på att jag körde in bilen rätt. |
|
|
Jag tycker förbrukningen låter väldigt hög. Min 520d facelift 163 hk har sedan köpet drygt 2000 mil tagit drygt 0.6 i snittförbrukning (verkligt förbrukning) Färddatorn säger 5.9 liter /100 Jag kör absolut inte speciellt försiktigt, 140-150 på motorväg varje dag, samt en del stads/kökörning. BMW CS #5139 |
|
|
More: Det är inte faceliften som kom 07. Nej jag kör inte 0-50 på 20 s. Dock kör jag heller inte så agrresivt heller. Även fast den bmws tekniska data inte stämmer tycker jag forfarande inte att förbrukningen ska ligga så högt. Just sträckan Stockholm - Helsingborg körde jag jämnt med farthållaren på 120 km/h. Då låg förbrukningen på 6,8 l/milen. Du säger att du körde in bilen rätt? Hur är det? Kan det vara så att tidigare ägare inte gjort sitt bilen har föresten gått drygt 1700 mil.... denis.joldic@gmail.com |
|
|
Varför köpte du inte en facelift? Den är snabbare och snålare än 163hk. |
|
|
Sannolikt för att dessa är betydligt dyrare? //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Precis som andreas säger... Denna var väldigt bra utrustad med bla. M - paket och Professional HiFi, gått lite osv. På tal om faceliften? Bortsett från motoruppdateringen, vad skiljer om man har m-paket? Jag tycker dock fortfarande att jag verkar vara den enda med så hög förbrukning ? denis.joldic@gmail.com |
|
| Tycker våran 118dM ligger högt i förbrukningen också, snitt ligger på 0,61/mil och många här på forumet har 118d som ligger runt 055/mil. Det är min fru som kör den mest och hon kör väldigt lugnt...iallafall när jag är med i bilen :). Ska köra sträckan Vimmerby - Malmö nu i jul så vi får se om förbrukninegn går ner något. | |
| För övrigt så verkar 0,8/mil som ganska högt.... | |
| En diesel kan ta 2000 mil att köra in innan förbrukningen stabiliserar sig. | |
|
120d 2009: Hemifrån 6 mil ända in till Sthlm C och sen hem igen 5.0L/100km efter 200 mils inkörning, helt ny 5,4L. Men det klart jag har inget tungt plåttak att släpa på... |
|
|
Vi har kört ca 1200mil med våran 120d-08 och förbrukningen ligger på 6,4 men då är mycket av det stadskörning. Men förra tanken var det mestadels långkörning och då låg vi på 4,9, vilket jag tycker är kanon. /Fredrik Andersson Svenska M3 E30 Registret M3E30.se Länk |
|
120d |
Har en 120d 177hp nollade färddatorn efter turbobytet vid ca 1700 mil då hade den tagit 5,6 i snitt, nu har den rullat ytterligare 2000 mil o snittet under dessa 2000 mil är också 5,6l/100km enligt färddatorn. Räknar man själv ut det blir det något högre. |
|
Tack så mycket för alla snabba svar... Cab-Ingemar: Nej du har ett fint tygtak istället, dock väger din bil 30 kilo mer än vanlig 5 dörrars tack vare alla chassiförstärkningar man måste göra för att få chassit styvt.... Ja man funderar frenetiskt på om man gör något fel, men jag har en viss erfarenhet om diselbilar sen tidigare och förbrukningen verkar fortfarande hög. Vad drar era bilar och vilka relationer kör ni? denis.joldic@gmail.com |
|
hallgren |
120d 163hk För det mesta snabba acc. 50% motorväg (+30km/h) 50% blandad körning (korta sträckor, många kallstarter) Snittar 5,8-6,2l/100km på 4000mil |
| Inbillar mej att tygtaket nu fuktigt i rådande väder fungerar som typ modern simdräkt och minimerar allt luftmotstånd och mer än väl kompenserar viktökningen jag nästan glömt bort. Far som en våt and fram genom decemberluften med minimal energiförbrukning. | |
|
Jag tycker det låter mycket, för mycket... Sen har Cab-Ingemar bra argument där! Låter rimligt! =) Mvh Johan |
|
|
Efter 200 mils körning drar min 116i följande: Stad: 8,7 l/100km Landsväg: 6,5 l/100km Blandad: 7,4 l/100km Jag kör oftast 10km/h över laglig hastighet. Nöjd med förbrukningen. Sen att det är en riktig surdeg för jag leva med. :) |
|
|
Min fd 120d 177hk: vintertid på 0,52l/mil enl datorn sommartid på 0,56l/mil enl datorn enbart landsvägskörning i 80km/h låg förbrukningen på 0,41l/mil enl datorn. Då är det körning mest mellan stockholms city och en förort 3 mil utanför, dvs både stad, motorväg och förortskörning. Jag var väldigt nöjd med förbrukningen. Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
| Långsam acceleration (som 20 sek acc 0-50) innebär INTE att förbrukningen blir låg. Tvärtom är ett sådant körsätt helkass om man vill spara soppa och kan inte användas som delförklaring till skillnader mellan faktisk och deklarerad förbrukning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.