|
|
|
|---|---|
|
Är det helt olika 4wd system för VW och Audi? Vad skiljer teknik och körmässigt mellan systemen??? Då jag släppt andra märken efter provkörning av Volvo V50 och Subaru... De som jag har beslutat mig att välja mellan är följande bilar... Audi A4 2,0 Tdi Quattro alternativt 2,0T Quattro. eller VW Passat 2,0 Tdi 4-Motion... Vi talar om -06--07 med upp till 7000 mil. Och Kombi. | |
|
Inte för att jag svarar på din fråga, men... Audi och Passat, det går inte att jämföra samma vecka. Jag har en Passat -08 som tjänstebil och sämre skit får jag leta efter. Kupé-ljudet ska vi inte tala om, nu med dubb-däck går det inte att vara nära. Jag valde Passaten för att den var större än A4, men nu ångrar jag mig. Min fru har en e90 -08 och jag är lika glad varje gång jag får åka med henne, ekonomiskt borde vi nog åka min tjänstebil på fritiden men pengar är ju inte allt ;-). Ska du nu inte köpa BMW så köp åtminstone en premium-bil. |
|
|
VW Passat har Haldex i senaste generationen, medans A4 har Torsen diff. Detta innebär att Passaten bara är fyrhjulsdriven när framhjulen redan spinner. Audin har konstant fyrhjulsdrift. Fördel kostant fyrhjulsdrift är att bilen blir mer stabil, nackdelen är att förbrukningen ökar. Minst 1 dl per mil jämfört med en framhjulsdriven får du räkna med. Haldex fungerar således tvärtom. Den är snålare vid vanlig körning men är inte lika stabil att köra eftersom framhjulen måste spinna för att bakhjulen ska kopplas in. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Vad fick dig att välja bort V50 & Subaru förresten? //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Volvon kändes trång i jämförelse med a4an som jag gillar. Och Subarun kändes lite rå och burkig. Båda är säkert ok, men 19500 mil i samma audi så vet jag vad det är, och för mig känns det som ett säkrare kort framförallt. Och att jag får en a4 som har det jag saknat på min, mittarmstöd, 4wd, 6vxl bland annat. 1 dl mera för audi 4wd, gäller det dieselkärrorna också? Vi får testa båda när/om snön kommer så får vi se... Då jag kör med släp ofta så kanske audi är säkrare? |
|
| Ang. haldex: framhjulen behöver bara spinna ett sjundedels varv för att bakhjulen ska kopplas in på nyare varianter av systemet. Ej att blanda ihop med de första xc70. | |
|
För att vara riktigt petig så antar jag att du syftar på V70XC (som den då hette) som hade Viscokoppling. Dessa är så usla att de knappt ska nämnas som fyrhjulsdrift. Men visst är det 1/7 varv som gäller men känslan finns där ändå. Jag har inte kört Haldex senaste generationer där fyrhjulsdriften är förladdad (Saab 9-3 XWD bland annat) Dessa kanske känns annorlunda? Jag gillar dock känslan i en 50/50 fyrhjulsdrift, det finns inget som känns så stabilt. 1dl extra gäller absolut för dieslarna också. Min far har en Audi A4 2,0TDi Quattro -07 som han har svårt att få under 0,75 liter milen. Då är han 56 år gammal och pendlar landsväg med bilen. Stabil som ett klippblock är den dock. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Om vi talar om 4-hjulsdrift, vill jag slå ett slag för Fords gamla dito. (Har glömt vad de kallade den). Jag hade en Sierra 2.9 Touring Ghia med 4-hjulsdrift ett antal år och den var helt suverän. 40% fram och resten bak. Gick att ställa upp som en bakhjulsdriven och rädda sig ur svåra situationer som en 4wd. Den hade en viskoskoppling som en sorts diffspärr och fungerade galant. Jag kunde dra upp bilar ur diken på glansis i uppförsbacke utan problem. När de lade ner Sierra och gick över till Mondeo förändrade de 4wd till något som var helt värdelöst. Väntar bara på ekonomi för en 530xdAT Göran FWD - Nej tack! |
|
| Det går ju att byta mjukvaran till haldexstyrningen så att man får en mer överstyrd/bakhjulsdriven känsla. Någon som har koll på vad det är som blir ändrat då? Är det bara att mer kraft flyttas bak när det väl spinner där fram? | |
|
Ja, det borde vara något sådant. Tiden det tar för pumpen att bygga upp trycket kan man ju inte påverka. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
| Skulle aldrig välja en haldexbil...har kört ett antal med släp och de beter sig som fwd-bilar sliter och drar i ratten och blir ostabil. | |
|
Nu får man hoppas på lite snö framöver så att man får chansen och testa quattro-systemet in real life. På nya S5;an ska det tydligen vara en uppgraderad variant, samma som nya S4 och kommande RS5 med en ny typ av diff där man har 60/40 drivning. Systemet ska även ge en mycket bättre balans tex vid en kraftig inbromsning. //Stefan |
|
|
En bil med konstant 4x4 behöver inte vara törstigare än 2wd bil men inkopplingsbar fyrhjulsdrift, tex Haldex installationen i Passat/Volvo. Kolla upp VAR lamellkopplingen sitter så ser ni att ofta måste motorn ändå dra runt på drivaxlar till bakaxeln... Jag valde Subaru Outback mycket pga en otroligt mycket bättre fyrhjulsdrift, och den är inte törstig trots 2.5l bensinmotor + automatlåda. Dieseln är extremt snål. Audi använder Haldex lamellkoppling i sina TT/A3/S3 bilar, men torsen diff i de större modellerna där de får plats med den och motorn sitter rätt. Fördelarna med Subaru Outback är ju också att man får en extremt låg tyngdpunkt trots samma markfrigång som X5 / XC90 m.fl. Jag skulle välja Audi framför Passat mycket pga. torsen diff och design. Annars kan jag lika gärna köpa en Skoda Octavia 4x4. Nackdel med Audi tycker jag att kan vara lite väl hårt satt fjädring. En haldex koppling i sig behöver inte vara något dåligt, bara man använder den på rätt sätt och ser till att den klarar av att föra över tillräckligt med kraft under en lång tid. Många slarvar dock.... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| Är det inte fortfarande så att alla Audis med längsmonterade motorer har torsen och dom med småmotorer på tvären har Haldex? | |
|
Jo. Men det är väl ingen som påstår något annat? Erito: Även om drivaxeln snurrar så innebär det en mycket mindre belastning än att driva hjulen också. Så en Haldex är betydligt snålare än en Torsen. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Näe det är möjligt men det står ju i 3e inlägget att folkan har haldex medan audin torsen, vilket inte skulle vara fallet på en audi med liten motor typ 2.0 vilket i sin tur skulle betyda att folkan o dkwn har samma system. Rätt eller fel vet jag inte men kan ju vara av värde för trådskaparen, om det nu har direkt inverkan på hans val av bil. |
|
|
Då läser du helt fel. Alla Volkswagen Passat sista generationen har Haldex eftersom dess motor är tvärställd. Alla A4or har Torsenm även de med "små" motorer eftersom motorn är längsmonterad. Förra generationen av Volkswagen Passat hade Torsen den också eftersom den då hade längsmonterad motor vilket den inte har längre. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Kan bara konstatera att Audi har lyckats med det nya quattro-systemet. Har nu kört hela 9 mil och bilen är över förväntan. freetime: Du är helt rätt på att välja quattro till en Audi. Mycket trevligare att köra, men det har du säkert redan upptäckt. lycka till med ditt val. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.