AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
557

problem med rattstång 525 92

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
har sökt på forumet o försökt göra som de står i info o mektips men lyckas inte. De är så att mitt tändningslås är kass har ett annat men hur lyckas man o få loss alu delen från rattstången. Även försökt få loss hela rattstången men den är ju fastnitad.

ge mig tips sitter fast just nu.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
själva rattlåset (alu delen kring rattstången) är nitat och det man måste göra om man vill ha loss det helt är att slå loss niten med tex huggmejsel så man kan skruva ur den. Det är trångt som f**n och man måste troligtvis lossa instrumenthus mm för att detta överhuvudtaget ska vara möjligt.

När mitt lås gick sönder så var det alupinnen innanför låscylindern som var av, dvs den som petar upp rattlåset och även vrider igång tändning mm. Jag lyckades få ur låset och sedan tog jag ett bågfilsblad och sågade av brytbulten (genom alu delen) så hela rattlåset blev till att kassera.

Hade dock sån tur att jag innan hittat ett komplett rattlås på skroten som någon bytt men inte nitat till den överkomliga pengen av 70kr och det tog ca 10min att demontera..

om du kan vrida låset till tändningsläget så kan du ta ur hela låskolven. Jag lyckades hjälpa till med en tång på den sidan där elektroniken för tändningen sitter så jag lyckade få runt låset så det gick att ta ur det.

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Problemet är löst fick ihop de igår så nu funkar de igen men tack ändå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.