|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fått meddelande från iDriven att microfiltret skall bytas om ca 900 km. Om jag lämnar in bilen hos aukt.verkstad, vad exakt kommer dem göra och till vilket pris ungefär? Skulle kunna tänka mig att detta är något jag skulle kunna göra själv nämligen och spara kvitto etc. | |
|
Org microfilter kostar ca 900 att köpa hos ÅF (kanske varierar hos ÅF?). Det finns en tråd som har bifogad instruktion här på AP men jag hittar inte den, sök! Utmaningen i detta är nog inte själva filterbytet utan att nolla i-driven. Något säger mig att det finns en instruktion för detta på detta forum också...;) |
|
|
Från Mann-filters : Länk |
|
| Tack, bra pdf! | |
|
Lite filterfråga. Skall det vara fiter med eller utan aktiv kol? MANN FILTER och BMW OEM har både med och utan ser det ut som. |
|
|
kostnads och komfortfråga,provat bägge tycker kol är bäst. tror kol är standard på bmw Mann-filter på micro kostar 669kr för kol och 370kr utan kol. |
|
|
Jag köpte med aktivt kol via eBay och bytte själv och nollade service indikatorn i iDriven själv :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Kör för guds skull med kolfilter. Servade E39:an på BMW i Italien en gång och där är det inte standard med kol uppenbarligen. Resultatet blev att helt plötsligt kände man lukter utifrån vilket man knappt gör annars. Helt plötsligt kände man dieselavgaserna i köerna. Detta ickekolfilter byttes omgående kan jag säga... Mitt råd är alltså att det helt klart är värt ett par hundra extra för kolfiltret. |
|
|
Tack, kolfilter får det bli såklart. Nu till en mycket konstig sak. Som jag skrev först i tråden var det ca 90 mil till Microfilterbyte enligt iDriven. Men nu när jag tittar i servicemenyn så är Microfilter-punkten OK igen, 240 mil kvar. Fattar inte riktigt vad som händer, har iDriven ett eget liv? Någon som upplevt samma sak? För jag svär på att jag sett meddelandet om service! |
|
|
Kliman verkar mäta tryckfall över filtret eller nåt sånt. När jag bytte filter så visade den betydligt längre än med dom gamla. Alltså innan nollställning. |
|
|
Okej, då får jag vänta med bytet tills den säger till igen då, tänker inte byta i onödan. Lite skummt ändå. Vad är det som orsakar tryckfallet? |
|
|
Det beror också på antallet kallstarter / stadskörning osv. Har upplevt precis samma sak. 90 mil till service, men efter en 100 mils tur på motorväg på en dag, visade iDriven 250 mil till byte. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Biltema har filter art.nr52-753 för 399kr undrar om det är bra någon som provat? Är det ett mann-filter? Eller gäller det vanliga chansa inte med biltema? |
|
| Biltemafiltret verkar vara dyrare än original och har även högre pris än på andra ställen varför det verkar dumt att chansa. Har råkat ut för samma sak ang mikrofilterbyteindikering, och samma förändringar i miltal har varit än mer påtagligt för bromsklossar fram: för 2000 mil skulle jag enligt i-driven behöva byta vid nuvarande miltal. Idag indikerar den byte om 1800 mil. | |
|
Nu har bilen börjat säga till igen. Kollade hos Mekonomen och där tog de 689 kr för 2 st, Bmw tog 920 kr. Mekonomens produkter är väl ok i detta fall? |
|
| Jag provade för skojs skull att köpa Biltemas 399.- för 2st. Har kört i 2mån nu och det verkar funka bra. Har dock inte blivit sittandes i ngn längre bilkö så jag kan inte säga att det är direkt hårdtestat heller. | |
| ok det är 399 för två ( på deras hemsida står det att det behövs två filter varför jag tolkade som att de kostade 2*399) Men det är väl knappast kolfilter varför bl a lukter inte lär kunna försvinna. | |
| Ja jag trodde det var 2x399 först åxå men det ligger 2 filter i förpackningen. Vet inte om det är inbillning eller om det är pga nytt fabrikat på spolarvätskan men jag tycker det luktar lite mer än vanligt så jag ska prova att byta tillbaka till gamla filtret få se om det funkar bättre. Har iofs inte reflekterat över mer lukt tidigare så det är kanske mer sannolikt att det är min nya och billigare spolarvätska som stinker än att mitt billiga filter är dåligt. Eller mest troligt en kombination av de båda.... | |
|
En stilla undran.... När ni köper en bil med nypris strax över halvmiljonen, hur funderar ni när ni köper billiga filter på biltema? OK om det är till en Volvo 240 75:a, Sen kostade tydligen filtret nästan 700 kr på mekonomen, är det då ens ett alternativ att sätta in det? 200 kr mer och du har ett orginal som man vet är utvecklat och kompatibelt med bilen. Visst, det går att köpa alternativmärken på reservdelar som är riktigt bra, men kom igen 399 på biltema??? Är det något jag lärt mig så är det: Man får vad man betalar för i 99 fall av 100. Skulle aldrig komma på tanken att stoppa Biltema filter eller olja i 535:an. Med tanke på vad kostnaden är per år för bilen är dessa hundralappar man sparar av marginell betydelse. Men vi är ju alla olika. MVH Baccala |
|
| Jag tror att såväl original som mekonomen är mann-filter varför man kan säga att det bara är priset på omslagskartongen och inte innehållet som skiljer. Har man som i mitt fall 5 mil till originalleverantören talar såväl tid som pengar talar för att leta efter fullgott alternativ ( nej biltemaolja har jag också svårt att tänka mig) | |
|
Freude: Då förstår jag, med 10 mil t.o.r förstår jag att du väljer mekonomen. Det är väl samma med de flesta eldetaljer som är bosch. Det var inte menat som ett påhopp mot dig utan mer mot dom som uppenbart snålar med i mitt tycke viktiga detaljer. Det var ju en dåre som undrade om han kunde trycka i den billigaste oljan på Biltema i en 2 år gammal bil, helt ofattbart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.