|
|
|
|---|---|
|
E dags att byta bromsbeläggen på min 520i E60(80mil kvar enligt mätare), någon som vet om km mätaren i idrive datorn nollställs automatiskt eller blir man illa tvungen att köra in bilen till bmw och betala en slant för att få detta fixat varje gång man byter nåt på en icke bmw verkstad?? Super om nån va lite hemma på detta eller har nån erfarenhet!! Tack för alla tips och svar... | |
|
Är detta det första bromsbytet? Om så kolla skivorna när du byter. Vid mitt första bromsbyte så fick jag byta alla skivor. De var mycket slitna och en bromsskiva var sprucken. Hur långt har din bil rullat? Kolla min blogg för reset av km mätaren. Du måste också byta slitagevarnare. Länk |
|
|
tja, bilen har rullat 9500mil.. byte tidigare vet jag ej, den var fullt servad vid 7500mil när jag köpte den från bmw... men jag behöver alltså byta ut slitagevarnare och även ny monteringsats då eller? och kanske bromsskivor? |
|
|
Slitagevarnare är ett måste och monteringsats. Bromsskivor byte jag då dessa var mycket nöta. På din bil skall bromsskivans tjocklek inte vara mindre än 22.4mm på de främre bromsskivorna. De bakre skall håll minst 18.4mm Om du byter skivor bak så byt även bromsbackarna för parkeringsbroms. Du behöver två slitagevarnare högerbak och vänsterfram om jag minns rätt. |
|
|
Okej, bromsarna bak var det ca 1000mil kvar på om ja inte minns fel... Är det nåt man borde klara själv att göra på en gds station(tid ungefär) eller är det jättesvårt på e60 serien? Tack för all bra respons du gett mig!! |
|
|
Bromsarna är säkerhet. Om man är osäker skall du inte byta själv. Att byta skiva och klossar fram är enkelt men jag tycker ändå att du skall lämna in bilen om du inte är van att skruva och förstår hur du skall gå tillväga för bytet. Tid för byte är svårt att säga. Förmig tog det ca 30min per sida. Insexskruven som håller fast skivan i navet kan sitta ordentligt. Se till att ha riktigt bra bits till den. Jag byte även glidbultsats när jag likaväl skruvade. Sök här på forumet så hittar du säkert mer om byta skiva och broms. Även om det gäller för E39 så är det ingen större skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.