|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har köpt en E30 323 -86. Det tickade från motorn, när jag köpte den och det är ju troligen kammen som måste bytas. Men igår skulle jag flytta på bil, och då började den låta konstigt. Det kom oregel bundna "spikar" från motorn! Det kommer endast när man gasar, när det går på tomgång låter den som förut. Någon som vet??? Sedan låter det även mer, och det tror jag är extractor röret. Kan det spricka eller liknande ?? För det hörs också bara när man gasar oregelbundet. Tackar för svar | |
|
nu såg jag att det blev en massa stav fel, så går det när det ska gå fort... Att det låter mer är när man gasar. Men det är att det låter mer som kommer oregelbundet. inte att man gasar oregelbundet... tackar för svar |
|
| Tog av ventilkåpan, och hittade en viparm som var av någon som vet om det händer ofta??? | |
bmwmannen |
tickar gjör alla E30,, om grenröret har sprukigt hör du ganska enkelt om du ställer dig på sidan av motorn, med motorn igång,, vad jag vet så är det nog inte så jätte vanligt att dom går av.. .::Evobimmer::. |
|
Vipparmarna brukar gå av när man varvar mer än 6500r/min... Om det sitter en trimkam så tickar motorn mer samma om det sitter ett exraktorgrenrör på bilen.. Min motor tickar lite för jag har en vassare kam och extraktorgrenrör..mitt varvstopp är på 6900r/min. bengan BMW,vad annars? |
|
|
Jag tycker det låter som att kanske kamaxeln (och vipparmarna) är mycket sliten, vipparmarna går mkt lätt av då. Körde av några vipparmar på min 320i -86 jag hade för några år sen... och den kamaxeln var mkt sliten. Jätte vanligt fel på BMW:ar med just dålig kamaxel... Snabb å billig åtgärd: Byt vipparmen (ca 170:-/st på BMW) och justera ventilspelet så kanske den håller ett par hundra eller tusen mil till. Annars är det kamaxelbyte på G kanske? |
|
|
det var en vipparm som var av, så jag byte den, sen gick den en 20 mil, och samma fel uppkom igen, fast med blå rök... Så jag tog av ventilkåpan igen, och såg att en ny vipparm hade gått av... den till insuget. Så nu är den bytt, och nu går den hur bra som hälst. Jag har övervarvningsskydd på min bil, så den har inte varvat över 6500.. någon som vet vad som kan ha gjort att de gick av?? |
|
|
har antagligen tagit tag i nockkanten som kan uppstå! dvs slitaget på själva nocken... så får vipparmen fäste i kanten som blir efter slitaget och så går den av! Ska det vara på det viset?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.