AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
840

Högre miltal = Kortare serviceintervall?

Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Bilen ifråga är en 320i E46-03. Har rullat ca 10000 mil och var nyss inne på en Insp 2. Bilens ägare noterade efteråt att det bara står 2500 mil kvar till nästa service i färdatorn. Vid tidigare servicetillfällen har den visat 3000 mil. BMW kontaktades men hade som svar att detta var inget dom kunde påverka.
Är det så att miltalet minskar allt eftersom bilen blir äldre/Högre mätarställning?
Bara en stilla undran! (Själv nöjer jag mej med 2000 mil mellan servicarna på min M54!)

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nej, högre miltal ger inte kortare intervaller. Intervallerna bygger på förbrukning av ett visst antal liter bränsle. Många säger 2500 liter men jag tror det varierar mellan olika modeller. Tanken från BMW är väl att ett en bil som normalkörs ska servas efter 2500 mil. Körs den hårdare eller mycket i stan så blir intervallen kortare och rullar den bara landsväg så blir den således längre.

I fallet du beskriver så kan jag tänka mig att bilen vid tidigare rullat mer landsväg och vid servicetillfället när återställning sker så finns det lagrat ett tag bakåt hur mycket bilen har förbrukat/mil vilket ligger till grund för siffran 3000 mil till nästa service. Denna siffra är enbart en uppskattning och justeras efterhand. Efter denna service så antar jag att bilen körts med något högre genomsnittsförbrukning vilket då vid nästa servicetillfälle ger en något lägre uppskattning för nästkommande intervall.

___
//Ulf
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Ja, jag gick i samma tankegångar jag med!

Tackar för svar!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.