AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

Oljefilterbehållaren på M30B35 - ska oljan rinna ut sådär?

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blev något förvirrad när jag av en "slump" hällde lite olja i "yttre ringen" av oljefilterbehållen och såg att oljan rann ut fortare än kvickt (inte så det blev en virvel men inte långt ifrån).

Oljan rann alltså ut ur hålet som den röda pilen pekar på i bilden nedan.
Länk

Har aldrig haft några problem med att oljetryckslampan tar lång tid på sig att släckas. Därför undrar jag lite hur den där oljefilterbehållen är tänkt att fungera.

På en site (bmwe34.net) kunde man läsa att man kunde undersöka om man hade en felaktig check ventil (nu har jag inte detta då mitt oljefilterhus har den uppdaterade designen) genom att hälla i olja i "yttre ringen" och se om det rann undan eller inte.
Men de nämnde samtidigt man skulle skruva i centerskruven (fast inte med locket).
Är det så att centerskruven (då det faktiskt sitter en packning) är den som stoppar att oljan inte rinner ut ur det lilla hålet som jag pekar ut med röd pil? Syftet är väl att ta loss centerskruven, vänta lite så oljan hinner rinna undan och sen ta ur oljefiltret? Inte som jag gjorde och hade bråttom och slabbade överallt :-(

Vill bara förstå vad alla hål och ventiler egentligen är till för i det där oljefilterhuset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.