|
|
|
|---|---|
|
Vill höra era åsikter om det kommer något mer prisras. Är i behov av en ytterligare bil, men tycker att det är alldeles för många "gamla" priser som dröjer sig kvar. Kollar Mondeo, C5, V70, S80, V40, S60 och en del BMW och omsättningen av bilar även i de lägre regionerna är minst sagt liten. Många står kvar månad efter månad utan prissänkning. Vad kommer då att hända? Tror att det finns några nyckelhändelser som kommer att bestämma. Dessa är: -Volvo och Saabs framtid. Läggs en eller båda ned kommer det att göra väldigt många människor arbetslösa med ökande utbud av begbilar som måste säljas. - Kreditmarknaden. 30% av alla vuxna svenskar har 25000 eller mindre i tillgångar och måste låna till de flesta bilar för att kunna konsumera dessa - Övrig arbetslöshet>>minskande mängd pengar att röra sig med - Hur bostadsmarknaden utvecklar sig - Bensinpriset, men det är av mindre betydelse om det inte rör sig över 16-17kr typ Vad är era tankar? Dela med er!!! | |
|
Jag tror att du har prickat in nyckelhändelser. Arbetslösheten ökar, blancolån blir dyrare och svårare att få samt att det det sannolikt kommer att ske en rejäl justering på bostadsmarknaden och därmed blir det svårare att "baka" in en bil i bostadslånet. Det har sålts väldigt många nya bilar de senaste åren, framförallt till företag men även till privatpersoner. Många tjänstebilsförare bytte till "miljöbilar" för ett par år sedan när etanolbilarna började bli populära (tänker främst på Saabs Biopower-bilar), dessa ska nu bytas in och ökar därmed på begagnatlagren hos handlarna. Detta spär på den redan överfyllda beg.marknaden som mer eller mindre verkar vara död. Än så länge har lågkonjunkturen inte nått gemene man och bilar och hus "måste inte" säljas. Men när lågkonjunkturen kommer på riktigt kommer många sitta med dyra bilar, dyra hus och dyra lån. Många måste nog sälja något och de flesta säljer nog bilen före huset. Privatsäljare verkar i många fall inte förstå att värdet på bilarna har minskat snabbt och sannolikt kommer att fortsätta ner. Detta är tydligt när det snarare är regel än undantag att privatsäljare ligger högre i pris jämfört med handlarna. Min slutsats: raset på beg.marknaden kommer att fortsätta! // Erik |
|
|
Jag tror synen på automobiler och miljö kommer vrida till en prisfördel för de mindre, utsläppsgynnsammare kvalitativt konstruerade modellerna(läs germansk språkbas byggda). Det finns ju ett tyskt ordspråk som säger "Varför göra något enkelt när man kan göra det underbart komplicerat". som motivation för att de har 6 miljoner Dipl. Ing eller Prof. Dr. Ing. för många i förhållande till befoklningen?:) Tillika kan man ju såsom begagnatspekulant med glädje se fram emot tesen ju större kaross och motor ju större prisras om det inte är en entusiastskött bil med adekvat historik. Bilen är ju enkelt sett en plåtlåda konstruerad utav en underbar mängd intelligenta män för hundra år sedan. Därmed inte sagt att många inklusive mig knyter många känslor till just en prima automobil. Det riktiga raser kommer vi nog att se kring midsommar 2009 då jag gissar att 60% tapp på nypriset 24 månader tidigare kan vara adekvat. Samtidigt kommer nog en hel generation nygammal teknik till nytta igen. Mvh Asken |
|
| Asken ar inne pa ratt spar nar det galler raset. Sverige paverkas av varldsmarknaden som i sin tur ar beroende av motorn i varldsekonomin: USA. Har kommer effekterna slag i slag och vi har annu inte sett botten. Sverige ligger efter och det kommer att bli mycket varre i Sverige 2009 da den fulla effekten av USA:s lagkonjuntur slar igenom pa allvar. Mer uppsagningar, mer konkurser. Sjalv tankte jag halla mig till nasta var/sommar/host eftersom jag tror att det kommer att bli fyndpriser pa nya eller nastan nya bilar. Bilhandlarparkeringarna ar overfyllda. Forr eller senare maste de bli av med bilarna. Sneglar bland annat pa 1-serie coupe/cab som jag hoppas far en battre prissattning. | |
|
Mixtus: Varför vänta... Här har du ett någorlunda bra fynd Länk Stackarn har fått sänka priset sen i aug. Om jag inte minns fel så satte han ut den för 340.000:- |
|
| Ser ut att vara ett bra pris och ett snyggt exemplar. Problemet är att jag inte bor i Sverige. Som en jämförelse var jag för några dagar sedan inne hos den lokala BMW-handlaren som har en en helt ny 135 cab till försäljning. Ungefär samma utrustning som "ditt" exemplar => 40-tusen dollar och det går nog att pruta lite till. Jag är jäkligt sugen på att slå till redan nu, men väntar nog till våren. | |
|
Självklart är jag medveten om att USA spelar en avgörande roll som motor i världsekonomin då ca 30% av världens totala köpkraft finns där, mer än hela EU t ex! Isolerade mig till Sverige i mitt resonemang och de direkta konsekvenser som påverkar bilprissättning i Sverige. |
|
|
Ytterliggare prisras kommer med all säkerhet till våren . En ytterliggare anledning är att folk fortsätter köra sina bilar istället för att byta till en ny (eller ny begagnad). Och de som ligger ute till försäljning och har gjort det en stund tror fortfarande att priset som var i början av 2008 gäller även nu men så är inte riktigt fallet. /Rickard |
|
|
Den här krisen bygger mycket på att folk lånat för att köpa bland annat bil. Antingen har man lånat rakt av eller lånat på huset. Personligen tror jag att det är många som kännt sig rika när villapriserna fördubblats på 8 år. Bankerna har varit allt för benägna att låna ut pengar. I USA har utlåningen varit värst. Nu måste alla dra åt, såväl privatpersoner som banker. Det innebär att en förhållandevis stor marginalgrupp inte kan byta bil de närmaste åren samtidigt som arbetsmarknaden är nattsvart. Den som har kontanter på fickan kan göra riktiga klipp och historiskt sett så brukar en sådan här ekonomisk nedgång omfördela tillgångar mellan människor. Till våren finns möjligheten eller risken att bilhandlare tvingas rea ut lager av bilar för att kunna betala sina löpande räkningar och den som vill och kan, har stora möjligheter att göra klipp. //E |
|
|
Helt klart köparens marknad, och den blir inte sämre 2009 (för köparen alltså), snarare mycket bättre. Lagerhållnignen av osålda bilar kan bara ske under en viss tid, sen kommer verkligheten ikapp, och alla vet hur den ser ut idag...För varje månad som går minskar värdet på bilhandlarens bilpark, även så i högkonjunktur, i en lågkonjunktur är dock värdeminkningen mycket snabbare. Den stora förloraren är den som står med fulla lager. Mitt tips är att det går att göra bra affärer redan i mellandagarna, men framförallt efter nyår och X antal månader framöver. Men oftast blir det ett nollsummespel, för den som köper en bil har oftast en annan bil som den behöver bli av med. Köper man billigt säljer man förmodligen lika billigt och vice versa. Den som sålt i somras och funderar på ny bil nu kommer att göra en bra affär. /Johan |
|
|
Nja, nollsummespel är kanske att ta i och gäller kanske då främst de som byter bil riktigt ofta dvs flera gånger/år och i samma prisspann. För de som har en billig häck elelr saknar inbytesbil och fortfarande har kapital att spendera, dvs tjänar bra som p.s.s kan fortsätta låna pengar, ser det ritktigt gynnsamt ut om man tänkt köpa en nyare begagnad bil nästa år. Ser egentligen inget konstigt att huspriser etc fördublats på 8-10 år även om höjningarna senaste åren varit kraftiga. Det mesta i samhället har ju samtidigt blivit dyrare. Även om bensinpriset tillfälligt fallit tillbaka så var det i somras dubbelt så dyrt som i slutet av 90-talet. Mjölken kostar inte längre 4.50kr/L, lönerna har ökat etc etc. |
|
|
Räntan ned rejält idag. Rörlig boränta hos Danske Bank 3,55 %. Jag undrar vad som händer nu då. Apropå bilar, vad tror ni händer med den årliga fordonsskatten? Kommer den justeras upp rejält för törstiga bensinare? Kanske hamna på gamla dieselbilars nivå? Då kan det nog bli ännu trögare att sälja sin gamla 6-8 cylindriga BMW, Audi, Merca, mm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.