AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.487

Stötdämpar byte!

Tja har köpt nya stötdämpare till bilen (528) Tänkte höra om det är svårt att byta själv. Har bytt bak på en e34 & e36a men aldrig fram. Tacksam för svar./MA
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag ger det 3 av 5 blocknycklar i svårighetsgrad. Har du bytt bak så klarar du definitivt att byta fram.

Här nedan är min guide - finns annars andra bra guider. Denna gäller dock för E34 - gissar du har en E39 kanske? Vilket som är det inte såvärst stor skillnad i förfarandet mellan E34 och E39 - vissa detaljer ser lite annorlunda ut (såsom hur spindeln sitter fast i fjäderbenet tex).
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den här guiden använde jag:
Länk
Den är riktigt utförlig och innehåller åtdragningsmoment m.m. Hade tillgång till en riktig verkstads fjäderpress för fjäderben vilket underlättade.
Lite svårt att komma åt styrleden med avdragare. Fick massera godset lite med en hammare och slå ur den med muttern pågängad lite lagom.

Kom ihåg att notera hur fjäderns nedre ände sitter i förhållande till tallriken. Det är lätt att tro att den skall sitta i den pressade fördjupningen som det gör på övre tallriken vid lagringen, men icke sa nicke. Jag fick riva en sida två gånger p.g.a misstaget.
Det tar lite tid att byta, men det beror mest på att det är många saker som skall lossas plus att det brukar finnas städning efter de gamla ofta läckande dämparna.
jo
47
jodan
525D Touring -01
Jag bytte för 2 veckor sedan. Det tog mig totalt 3 timmar.
Som Anders-72 säger, det är mycket att lossa och plocka med.
Jag lossade inte på styrstaget, däremot på den bakre spindeln, då den genomgående som sitter in mot chassit.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det är stor skillnad mellan E34 och E39. Fråga han som bytte åt mig. Han hade aldrig bytt fram på E39 så han gav mig fast pris á la E34 men ångrade sig bittert...

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ser nu (när man tittar på den mycket fina beskrivningen som Anders-72 länkat till) att det finns den väsentliga skillnader (dock finns det även en del likheter också).
Jodan

Var det Nr 7 på den här bilden som du lossade? Krävs det nåt specialverktyg för det eller räcker det med fasta nyklar?

Länk

/mr B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.