AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.877

Vad betyder "ljudnivå vid körning" hos vägverket?

Hos vägverket står det alltid information om ljudnivå vad innebär det egentligen?
t.ex.: Ljudnivå DB,vid körning: 71 Ljudnivå DB,stillastående: 76
ljudnivå vart då?
Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
Det är väl inte så längesen de uppdaterade söktjänsten med den informationen? Ett år max? Hur som helst verkar deras förklaringar inte hängt med, då ljudnivå inte finns med där.

Jag gissar att det är ljudnivå utanför fordonet då man väl får anse att detta är väsentligt för vägverket/bilprovningen/annan myndighet och inte kupéljudet som man ofta mäter i biltidningar. Eller så är de snälla mot oss konsumenter och ger oss kupéljudet :) Tyvärr inget svar men lite tankar.
Jo, misstänker samma sak som du. men vore ju kul om någon visste :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag för många år sen sålde direktimporterade nya Amerikanska bilar, fick vi åka till Strängnäs för att bromstesta och bullermäta bilarna, för att få ett intyg så att bilarna gick att regbesiktiga.
Man körde på ett flygfält i olika hastigheter förbi en typ av mikrofon som mätte bullret, och var det under gränsvärdet fick man godkänt. Så förmodligen är det utanför fordonet.

BMW CS #5206
coolt, tack för infon då vet jag!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Men de skriver inte in resultatet där även fast man gör provet. Har också gjort ljudprov men fick det inte inskrivet hos VV.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.