AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.557

Bensin tanken!

hatter
Hej

Var inom och besiktiga min nyförvärvade 740 från 95. En styrled var kass och fick en 2a men för övrigt var bilen fin enligt killen (så säger dom väl alltid).

Men, bensintanken!!!! Han fråga om ja har kört på något för den hade en stor inbuktning?? Såg helt märkligt ut! Såg ut som om de har blivit vakumtryck och dragit in plåten på tanken. De fanns inga skador men jäkligt konstigt. Läste om nån ventil här men kan den orsaka detta? Att den "skrynklar" sig inåt? Fattar nada.

Så om ngn har en god idé om detta så vore jag ju hemskt tacksam för tips/råd och finns det ngn vänlig själ här i närheten av HBG som har lösning och kan åta sig detta vore jag än gladare.

Styrled är beställd och bytes imorgon ;)

Sen in igen och göra ombes. så den får gå till 2010 april ut ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan vara stopp någonstans i tankavluftningen: Länk
På den tiden tanken luftade genom ett hål i tanklocket räckte det ibland med en iskaka över locket för att suga ihop tanken. Det är så stora ytor och tunn plåt i tanken att vilken bränslepump som helst klarar av att bygga upp det undertryck som behövs för att tanken skall ge vika.
hatter
tackar tackar för tips. Har läst nu och förstår att det är en ventil som e kass. Konstiga är att jag inte upplevt "klunkande" ljud eller annat. Har dock bara haft bilen i lite mer än 1 vecka men ändå.

Läste i forumet också att man kan ta bort gummit från tanklocket, menar man då tanklocket i sig eller menar man mynningen som går ner i tanken? Det finns gummi på båda ställena. Jag plockade bort hela tanklocket så den får vara öppen tills jag får koll på saken.

Och om det är så att man kan avhjälpa med att ta bort gummit borde man då inte kunna köpa sig ett billigt "gummilock" o sätta istället för original tanklocket?? Den tätar väl inte på samma sätt om de nu hade nåt med de o göra?

hatter
.... så då stanna skiten idag! börja gå konstigt i växlarna o till slut så dog den ... blev helt iskall ... försökte starta ... inget hände men man hörde hur den ville tända till men de gick liksom inte. Var på väg att ringa bärgare för att få in den till paulssons bil .... ringde dock farsan först ... lät ju som om den inte fick soppa ... han kom ner med en dunk ... vi fylla den trots den visa 20 liter kvar på mätaren och datan .... försökte sen starta o efter ca 20 sek kom han! HAN STARTA! nu har ja bokat tid den 11e hos Förenade Bil. Ska byta ventilen! Kan den ha med detta o göra? Kanske får kolla bensinmätaren med? Verkar skumt men glad ja e att de enbart var 10 liter soppa som fela ;)

Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Tanken har inte börjat rosta då? ... lagade min precis på vänster sida där fanns det ett hål .. & nu blev det hål på höger sida ,,, faaan vilket skit!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om tanken är uppbucklad kanske inte pumpen kommer åt bensinen, eller så visar tankmätaren fel när tanken är bucklig.

/Mats J
CK
269
CKamondi
740iA -95
Kolla kablarna till bensinpumpen också, min pluskabel glappade lite förut, bara och plocka bort undersidan av baksätet och kika.
hatter
jupp tänkte kolla upp bilen sen. Har den fulltankad istället så mycket jag kan. Ska byta styrleden idag och försöka hitta en ombesiktning idag.

Jadu tanken, den har en rejäl inbuktning. Men till saken hör att när ja körde ner den från Stockholm så körde ja ner den rejält i tanken innan jag tanka bilen. Äh, ja får kolla men där vart ingen rost på tanken vad killen på bes. kunde se.

hatter
Tjenixen igen!

Har man bytat styrleden på bilen. Tanken ser inte för fin ut! Finns det möjlighet att trycka ut den med luft? Är de ngn som vet om de finns nån här nere som kan göra sådant?

Tips mottages tacksamt! Vill inte låta denna bil gå åt skogen! Den e för fin för de men har samtidigt inte lust att betala extrema pengar för att fixa den!

Har tanklocket av nu ... för att undvika sugtrycket i tanken ... nån som icke rekommenderar detta?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det räcker med att plocka bort gummipackningen på tanklocket tills det att du har monterat en ny avluftningsventil. Det gör du föresten själv på ca 5 min, helt onödigt med verkstadsbesök. Här har du en bild på min som jag fick byta Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag hade testat trycka tryckluft i tanken och ta det lite försiktigt bara. Dumt om man spräcker den. Sedan kan det ju bli en massa bensinångor också, och kanske statisk elektricitet med gnistor om man blåser för fort... Men se till att du kört med bilen innan, så det är väl omrört i tanken, då är det underskott på syre och kan inte brinna.
Helst skall det vara varmt också, då dunstar bensinen bra och det är svårt att få en brännbar bränsleblandning. (vid minusgrader blir det automatiskt en brännbar blandning i bensintanken då bilen inte körs, är det varmare dunstar för mycket bensin så det blir syreunderskott och obrännbart)

/Mats J
hatter
kolla på bilden där men vilken är de som är avluftningsventilen? E de den som är i mitten av bilden o som har en slang som går på båda sidorna?

Har tid på torsdag eftermiddag hos Förenade Bil, ska även göra en framvagnsinställning efter styrledsbytet.

Har en kille som ska prova trycka ut den med luft, ska bara köra ner tanken ännu mer så de e så lite soppa som möjligt i den. Har ca ½ tank nu om man kan lite på instrumenten.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det är ingen nackdel om det är mycket soppa i, då går det i mindre luft för att trycka ut den.

/Mats J
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tryckkärl tryckprovas för det mesta vätskefyllda då den expansion av luft som sker vid en sprängning av ett kärl är farlig.
Dessutom innehåller en tom tank en större andel brännbara gaser (i olika grad beroende på temp. som Mats framhåller), så tanka fullt istället så finns det faktiskt inget i tanken som kan brinna.
Det räcker troligen med någon tiondels bar i tryck. Om nu avluftningen är tät borde det gå att uppnå övertryck, men sedan måste ju felet fixas. Ta det lugnt bara, för systemtrycket på 6-8 bar som de flesta tryckluftsnät har, räcker med råge för att trycka sönder en bensintank.
hatter
så då har man försökt trycka ut tanken med luft men de funka inte. Eller ja vet inte, han killen som försökte våga inte riktigt hur mkt som helst. De knaka lite eller så ... kom lite ljud ...

låter BMW kolla problemet imorgon när ja ska till dom ... hoppas dom har lite bättre verktyg för att åtgärda detta ... åtminstone byta luftningsventilen ...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.