|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det var ett tag sedan man skrev här på forumet.... ;-) Har en BMW 318 i-89 års modell, där jag hade m40 spisen. Nu har jag bytt till en 318 IS motor också från en E30. (m42) Kommer jag klara besiktningen? eller blir jag tvungen att reg.besikta? Jag har verkligen letat här på forumet, i en timma, och hittade ej något inlägg om detta...(antagligen för ringrostig...det var ett tag sedan som sagt) Kan någon som har info, hjälpamig? Någon har kanske t.om gjort detta? På förhand TACK! D.T | |
|
Tror att de får OERHÖRT svårt att se skillnaden mellan M40 och M42, det ska vara om du har maximal otur och får en BMW-nörd som besiktningsman (hur många kan det finnas?)...! ;) Mvh |
|
| D.T. Många som gjort det, pch har aldrig hört talas om någon som blivit tagen för det! | |
|
Det här måste ju gå under 20% effekthöjning och 10% vridmomentsökning dvs från 113hk kan man öka till 136hk och 185NM!! Visserligen är motorn bytt, men det är ju typ samma motor förutom 16ventilstopp med dubbla kamaxlar och kamkedja, 1,8l hursomhelst så det borde gå att säga till SBP också utan att riskera problem med ombesiktning. |
|
| Vet en som lyckats med att besikta med M50 motor i E30 så det är nog ganska upp till vad det är för besiktningsman som besiktar just din bil. | |
|
Hej igen, TACK ! alla för era svar.... det känns lite tryggare nu. Jag testar och besiktar. D.T |
|
| 1000 spänn på att du inte kan misslyckas med detta pga "annan motor" :-) | |
|
Det vore sjukt stelbent om inte den kombinationen skulle passera. Jag menar; Du har gjort världen en tjänst som besparar omgivningen ventilknacket från M40:n nu när du slängt i en vettig maskin som borde suttit där från början. /L |
|
| Och dessutom huvudbryn för dig eller framtida ägare som heter kammrem =) | |
|
M42 har väl kamrem? Det är M43 som har kamkedja... ;) Mvh |
|
| Iofs så är det väl längre bytesintervall än 4000 mil på M42... | |
| M42 har kamkedja! | |
| Sitter absolut en kedja i M42! | |
| Ja men då är det ju perfekt! =) | |
|
mixim: hehe .... det stämmer det där med ventilknacket,samt oljeläckage som jag fick...och ja!- man slipper tänka på kamrem. os.v.... Skall nu i dagarna byta termostathus, termostat, kamaxelgivaren som bråkar...och sedan skall den till SBP. Återkommer med besked. D.T |
|
|
Lycka till! |
|
|
en annan sak..: Är det någon som har någon erfarenhet av att en M42 - motor, går ojämnt och hackar/misständer när den är kall. Alltså tills den kommer upp i normal arbetstempertaur går den ryckigt, men när den sedan blir varm, gå hur bra som helst?!? Detta ENDAST när man börjat rulla, och den är kall. Stårman stilla på tomgång, går den också som den skall. Tacksam om någon har en erfarenhet att berätta. Har sökt i nästan en timma här på forumet, men inget konkret denna symptom. Mvh Dime |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.