AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.298

Var spricker s38b38 blocken

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Var spricker blocken på s38b38.Har en motor nerplockad som ska renoveras så jag vill vara säker på att den inte är defekt innan jag börjar renoveringen.
Googlade och fann denna Länk spricka rakt över ett hål för topplocksbult.

Kan inte dessa maskiner så om det är ett vanligt ställe vet jag inte.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Men om den spricker där så borde inte funktionen påverkas såvida inte kylvattnet tränger ut i oljan.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Sprickor vid gängor för topplocksbultar kan bero på att man dragit i bultarna utan att se efter om hålet verkligen är tomt på olja och skit.

Per L
Jag har hört att cylinderväggen mellan 2 cylindrar kan spricka ibland...Gällande sprickorna vid bulthålen så kanske man kan "avlasta" området genom att istället för original topplocksbult använda sig av helt genomgående "pinnskruvar" med en "mutter och bricka" i varje ände...Borde väl bli starkare o hållbarare iaf...Eller?
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Du kanske skulle gå in till ditt lokala svetsföretag och be dom göra ett MT- test (MagnetRöndken)på blocket.

Mvh Jojje
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
slipa lite med sandpapper runt bulthålen så ser du sprickorna lätt. Mitt block var sprucket runt många av bultarna. När jag lossade toppen så kunde man känna att toppbultarna satt lite lösare på en del ställen, tror det hänger ihop med sprickorna. bultarna tappar moment.

Jag hade inte chansat på att dra ihop motorn med sprickor runt gängorna. toppen dras ganska hårt....om man underdriver lite. det lär tränga upp vatten i bulthålen i toppen, frågan är väl hur mycket och om det håller tätt vid bultskallen. tror mer momentdragningen kan bli märklig om gängan vill "separera".

Min motor var en oskruvad utbytesmotor och ändå var det sprickor, borde inte bmw iaf veta hur man monterar ihop grejorna? kan det vara någon form av utmattning eller efter överhettning. 3,8an är nog lite för stor för sitt eget bästa :). Men go motor är det.

Bara spekulationer :D

/Otto
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.