AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.203

Från e34 till e39?

Sida 2 av 3
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Självklart börjar man ju tänja lite på budgetgränser och spana på lite dyrare bilar... Verkar vara en vanlig sjukdom om man läser andra "köpsug-trådar".

Har aldrig tittat på nått vassare än 528 hittils (som jag tyckte var lite dyr i försäkring), men nu slog jag för skojs skull på 530 också. Det skulle man inte gjort. Hittade såklart en näst intill perfekt specad bil för en bra (!?) peng.

530i manuell, 2001:a, 16100 mil. Svensksåld med 3 ägare enligt VV. Svensksåld. Fullservad på samma BMW-verkstad hela tiden. Skinn, regnsensor, komfortpkt mm. Spräcker väl budgeten förstås, men 79 000 kr låter som en skaplig affär? Helförsäkring hos If skulle landa på behagliga 8 100 kr/år, nästan misstänkt billigt.

Fördelarna är väl främst att besiktningen är gjord nyligen, servad i sept (vet inte vilken service dock) och att historiken verkar bra.

Stora skillnader i servicekostnader/reservdelar mot en 523/520? Måttligt törstigare och nästan samma premie gör ju att det verkar som en inte helt orimlig affär ekonomiskt. Värdeminskningen är ju naturligtvis en stor post på kostnadskontot, men annars bör det väl inte vara så hemskt stor skillnad? Några åsikter?
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Bifoga gärna en länk så att Vi kan titta på den :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Samma motor i grunden på 520 (2,2), 525 och 530 M54.
Den ersätter M52:an och en skillnad är stålfodrade cylindrar.
Tala inte om värdeminskning på en bil som ramlat ner så långt. Jag handlade E39 för 3,5 år sedan och då fick man sätta en etta framför priset på ditt objekt och ibland mer därtill ;)
Li
138
Lill-Myran
Här är den jag fått syn på: Länk

Jag ska först försöka prata förstånd med min plånbok och sambo, sen kanske det blir till att försöka få fram lite fler bilder. Egentligen en prisklass för högt, men samtidigt så är ju som sagt största värdeminskningen avklarad och man verkar få enormt med bil för pengarna.

Om man ska tro begagnatguiden här på AP så verkar ju både M52 och M54 vara pålitliga motorer i samma anda som M50:n som jag har idag. Övriga delar, typ bromsar, stötdämpare mm, skiljer sig priset mycket mellan ex 520 och 530? Jag överlever nog med en 520 (170 hk), men kan man få en 530 till nästan samma pengar så... :)
DI
176
DIAMOND
Spontant ser den mycket bra ut dock skulle det vara intressant att se fler bilder för att lättare kunna skaffa sig en bild både invändigt och utvändigt. Får ett seriöst intryck av ägaren genom att läsa annonsen.

Skulle ringa på den och höra lite mera detaljerat och ifall han har något att säga utöver själva annonsen för att sedan bestämma sig ifall det är intressant eller inte att åka och titta/provköra den.

Dock skulle jag se över budgeten innan Du ringer så att Du vet att det är möjligt utan att leva över dina tillgångar. Eftersom Vår bil har automat låda och Vi har en mycket positiv erfarenhet av det så skulle det vara ett minus sen är det förstås upp till dig ifall Du vill ha det eller ej.

Skulle vara intressant att veta hur det går, så håll oss gärna uppdaterade :-)
Li
138
Lill-Myran
Budgeten är väl egentligen inget stort problem. Bara det att det blir en lite större utgiftspost än tänkt. Värdeminskningen är fortfarande kännbar och sedan blir det eventuellt lite kreditkostnader. Försäkring, bensin och service känns inte som något problem. De posterna är vi dessutom två att dela på. Däremot får jag nog själv stå för värdeminskningen.

Att det är manuell är för min del positivt. Jag trivs med det, dessutom är det nog bra för min sambo att fortsätta med manuell ett tag till så hon inte tappar vanan helt. (Precis på väg att köra upp) Dock känns det som att automatbilarna har lite högre utväxling och kanske drar mindre på långsträckor. Annars är hade nog automat varit skönt om man bott kvar i Stockholm.

Ska nog hur som helst maila för att få lite fler bilder och höra mig för lite mer. Verkar som sagt som en seriös och vettig säljare, ägarantalet och namnet stämmer med vad VV säger, dessutom en ganska välskriven annons. Ett litet frågetecken är att det är ett kreditköp, men det bör väl inte ställa till med något problem sålänge man kollar upp det innan. Bilen verkar hur som helst vara skapligt prissatt sålänge allt funkar som det ska.
Li
138
Lill-Myran
En uppdatering hur tankarna går var önskad, och nu finns lite mer information att ge de nyfikna.

Idag var jag och sambon och provkörde respektive provåkte. Ingenting direkt som fick oss att ändra uppfattning efter titten och provturen - säljaren verkar seriös och bilen har alla papper och allt verkar helt enkelt i sin ordning. Tyvärr lite kallt för att prova AC:n och rutorna var fastfrusna efter en dryg vecka i fruset tillstånd, men annars verkade allting fungera klanderfritt och bilen kändes mycket fräsch. Känns som natt och dag att gå mellan den förvisso trevliga och charmiga e34:an och den jämförelsevis toppmoderna e39:an. Någon ny e34:a tror jag faktiskt inte att det blir, det alternativet känns ganska avlägset.

Alla mina/våra "måsten" på nästa bil finns (farthållare, fällbart baksäte och lite mer säkerhetsdetaljer) och bilen känns som helhet fräsch och skapligt prisvärd. Ett extra plus är att utväxlingen är högre än på nuvarande 520:n. Sambon är, efter att ha varit stor BMW-skeptiker, till synes omvänd och var nästan mer förtjust än mig i bilen. Återstår att se om man har hunnit bestämma sig innan någon annan gör anspråk på bilen.

Någon som vill varna mig för något får gärna skrika snabbt och högt innan jag faller för frestelsen :)
DI
176
DIAMOND
Tycker Er uppfattning stämmer bra överens med de uppleverser som Vi andra upplevde (9 av 10) efter provkörning av E39 och sedan jämnfört den med E34:an.

Skulle provköra AC fast det är kallt ute, Ni märker skillnad på kallt och "AC" kallt men samtidigt inte hänga upp mig på den ifall resten av bilen är välvårdad och ger ett bra intryck.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Försök köra in i en GDS-hall eller något annat varmt ställe för att säkert testa AC´n.

------
BMW CS #04839

ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Hej Lill-Myran
jag är inne på min femte BMW och år verkligen en fantast och fixar en hel del själv och äger nu en BMW 530i Touring 02 och jag måste erkänna att det är den sämsta bil jag har ägt efter 3 månaders ägande. Den är fullservad och har gått 13400mil. Den tar olja, PDC-sensorerna funkar ej, vindrutetorkaren har lagt av bak, (är fixad), coupefläkten är sönder. kostar en halv förmögenhet att byta, får demontera hela instrumentpanelen för att komma åt fläktfan, givaren för kamaxelgivaren avgas är bytt, rost etc. etc Har du begränsad ekonomi hade jag satsat på ett säkert kort som E34´an 95 med inte alltför mycket extrautrustning. För en del år sedan ägde jag en 530i 93á med den lilla V8án och det var kvalité det var bara att tanka och köra och vanlig service såklart. De bästa bilar BMW har byggt är fram till ca mitten av 90-talet E36/E34. Jag har bra minne av E34án och har lite svårt att se att det kan skilja 100år mellan modellerna som vissa här påstår i komfort/köregenskaper vilket jag tycker är helt sjukt. Delas okunskap av tillräckligt många så fungerar den, tyvärr! Kör en del på bana med E36 328i och efter 2 st sådana bilar så har det varit minimalt med fel på dessa jämfört med E39án. Smaken är som baken som sagt, delad!

Ha ett riktigt Gott Nytt År från dinosarien från 90´talet.
Mvh
Magnus

Li
138
Lill-Myran
Hej igen!

Inget köp gjort än, men det är väl fortfarande aktuellt. Kul med lite andra åsikter som förespråkar e34:an också. Det är ju EXTREMT mycket bil för pengarna, men samtidigt saknar våran kärra en del riktigt önskvärd utrustning. Att då rusta upp/renovera den till bra mekaniskt skick skulle nog dessutom kosta mer än vad bilen är värd och det känns inte så aktuellt. Välvårdade och "rätt" utrustade e34:or som gärna inte gått enormt långt är ju inte helt lätta att hitta heller, så någon annan e34 tror jag inte heller det lutar åt.

Nej, trots allt får det nog bli en e39:a. Hoppas bara att det inte är vardagsmat med massa strul. Några speciella årgångar man ska se upp för? 99:orna verkar ju ha strul med ABS i högre utsträckning, tidiga årsmodeller hade väl en del andra barnsjukdomar? Jag får i alla fall för mig att en faceliftad 2001 med få ägare och fullständig dokumentation bör vara ett relativt tryggt val. Självklart kan man ju ändå ha lite otur och råka ut för problem. Kanske är M52 motorerna mindre struliga än M54? Har läst/hört att den senare gärna drar en del olja. Så även det ex som jag tittat på. Men det verkar inte vara något extremt och dessutom hyfsat vanligt fenomen.

Ett riktigt gott nytt år till er alla också! Tack för alla synpunkter och hjälp i letandet.

/Martin
DI
176
DIAMOND
Hej!

Fram och tillbaka till Västkusten över Nyår (110 mil) och är fortfarande Mycket Nöjd med bilen ;-) Inga fel, ingen rost, PDC funkar etc. etc. den gör sitt jobb!

Gott Nytt!

Li
138
Lill-Myran
En liten uppdatering kanske kan vara på sin plats. Det blev affär och nu är jag en mycket nöjd ägare till en e39 530. Har hittills hunnit avverka cirka 80 mil och har inget att klaga över utom möjligen att den känns lite spårkänslig/vindkänslig i motorvägsfart. Kan säkert bero på lite bredare däck än vad jag är van vid, samt att det har blåst småspik mesta delen av körtiden.

So far so good! Hoppas det håller i sig.
DI
176
DIAMOND
Enjoy!

Köpte Du bilen som Du länkade förut?

Möjligen tar bilen mera vind än 3-serien som Du snabbt kommer att vänja dig vid om Du inte har extremt bredda däck ;-)
Li
138
Lill-Myran
Japp, det var den jag länkade. Bra historik, bra dokumentation och en seriös säljare. Dessutom ett skapligt pris och rätt utrustad.

Några extrema däck är det verkligen inte, 225 x 55 på 16 tums fälg. Jag jämför dock mot min gamla 520 som hade vintersulorna på 15 tums fälg och 185 bredd. Skulle nog föredra något mellanting faktiskt. Dock så får man väl inte avvika från vad som anges i instruktionsboken, eller har jag fel? Är det ok att slänga på 205:or?
DI
176
DIAMOND
Sorry, har hela tiden inbillat mig att Du gick från 3 till 5 serien - not good!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Såvida man inte har helt tokiga dimensioner på däcken och/eller med jätte-avvikande rullomkrets så brukar väl ingen protestera? Rätta mig om jag har fel!
Jag köpte själv nya vinterdäck i 215/55-16 till min E39.

------
BMW CS #04839

Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Jag kör med 205/60-16 vinterdäck på min 530 Touring.
Li
138
Lill-Myran
Kikade lite på SBP igår och det verkar inte som det är något större fel att ha något smalare än normalt. Som sagt, det verkar vara rullomkretsen som avgör, och självklart att däcken går fria vid fulla rattutslag osv.
DI
176
DIAMOND
Lill - Myran
Nu har Du förmodligen kört en hel del, fortfarande nöjd med bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.