AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.205

Från e34 till e39?

Sida 1 av 3
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Eftersom jag uppenbarligen har vissa problem att behålla bilar jag köpt så har suget efter byte börjat göra sig gällande igen. Den nuvarande 520:n tuffar fortfarande på, men borde väl egentligen få lite mer vård och nya delar. Dock vet jag inte om jag vågar kosta på den för mycket om jag ändå inte kommer från bilbytarsuget.

Alternativen är väl ungefär följande:
1. Behålla nuvarande bil och kosta på lite reparationer
2. Köpa någon rimligt billig e39:a
3. Försöka hitta en fin och fräsch e34:a med lite bättre utrustning

Ekonomiskt känns väl alternativ 1 bäst. Något sparkapital för att kunna investera i en e39 utan att ta lån finns inte, även om ekonomin numera är bra och "växande". Kanske kan det bli skapligt billigt om man hittar ett exemplar som inte behöver omedelbar renovering..? Hur skiljer sig driftkostnaderna mellan e34 och e39? En e39 har ju en stor fördel vad gäller säkerhet iom antispinn/antisladd, inte att förglömma nu när man bor i en lite mer snötäckt del av landet. I dagens finansiella läge bör man väl kunna få något skapligt för runt 50 tkr?

Det sista alternativet, en annan e34:a känns nog lite tveksamt. Det skulle vara om jag råkar springa på en 95:a eller 96:a med rätt utrustning och i bra skick. Frågan är då, är det bara komfortpaketet som har fällbart baksäte på sedanmodellerna? Touringen har väl delbart och fällbart baksäte oavsett paket.

"Kraven" för nästa bil har jag nog kommit fram till iaf. AC, farthållare, fällbart baksäte. Helst även en kärra med en något högre utväxling än nuvarande då det förmodligen blir en del långresor framöver. Kort sagt, en lite mer praktisk bil med bra långfärdskomfort och skapligt pålitlig.

Någon som har funderingar eller tips? Antar att flera har gjort "resan" från e34 till e39, och kanske har lite matnyttigt att komma med.

/Martin - kort och gott
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Hej!
Har ägt en 525i -89 E34 som jag var väldigt nöjd med men sålde den för att köpa en M5 - 91. Gillar dessa bilar och de känns rejäla och har bra körglädje.

För 3 år sedan köpte Vi en 525i Touring - 02 och enligt vår uppfattning är det en enorm skillnad. Förstod att Du var på jakt efter en bil som Du kan göra långresor med och känna sig utvilad när Du kommer fram så rek. Vi starkt en E39.

Saker som jag minns speciellt, Xenon ljusen, efter 1 veckas körning med E39 så skulle M5 köras i mörker, först trodde jag att ljuset inte var påslaget (vilket det var) och kunde inte förstå att Vi hade åkt omkring med detta i över 6 år! "Tur" att utvecklingen går framåt :-)

Antisladd systemet, är en dröm när det blir vinter ute, ägget under foten som gällde förut gäller inte längre, systemet tar hand om detta till fullo dock går det att koppla ut (trycka på en knapp) ifall Du önskar att koppla ur systemet tillfälligt.

Ovanstående är några av våra positiva erfarenheter och skulle jag vara dig så skulle jag åka och provköra en E39 och känna på den. Känns den inte ok för dig, håll dig till E34 karossen.

Lycka Till!
Transocean
Hej Lill-myran, jag tycker att du har svarat ditt eget spørsmål. Behåll din gamla E34 om du är short of cash. Skit i småsaker du "tror" skall bytas, byt endast sånt som är akut. E34:or är skottsäkra så åk så länge det går och skaffa dig sedan en fin E60, ingen vits med en belånad slitten E39, ja tystare i kupen när den funkar som den skall men knappast värd pengarna.
Li
138
Lill-Myran
Två olika synpunkter! Tackar för båda.

Ekonomiskt är det naturligtvis bäst att köra så länge det håller. Det hade varit helt i sin ordning om det nu inte är så att det blir mycket långresor framöver. Nu är man ju lite mer beroende av att bilen funkar, lite trist att råka ut för nått haveri halvvägs mellan Stockholm och Örnsköldsvik... (Nu är det ju kanske att måla fan på väggen, så orolig bör man kanske inte vara)

Det som tar emot lite med att behålla bilen är främst att allt man byter och investerar i känns som bortkastade pengar när bilen säljs. Skillnaden mot att sälja nu och ta all kosing som kanske hade gått åt till renovering + vad jag får för bilen idag mot att köpa en nyare kanske inte är så stor. På den positiva sidan är ju att jag har en riktigt fräsch bil om jag rustar upp den. Då vet man ju att allt är ok, till skillnad mot om man köper en annan. Dock så kostar det, och farthållare, antisladd + fällbart baksäte är man fortfarande utan.

Mycket att ta ställning till är det hur som helst. Ett lite mer budgetval som ändå kan stilla begäret att byta bil kanske kan vara alternativ 3 - en nyare e 34 med rätt utrustning. Några synpunkter på det? Dumt att skjuta upp "problemet" och hamna i samma sits om ett halvår igen?

/Martin - kort och gott
DI
176
DIAMOND
Hej!

Det är väldigt lätt för mig att säga, köp en E39 medans Trancocean tycker att Du skall satsa på en E60, det som förmodligen avgör är vilken budget Du har tänkt att hålla dig till. Vi kommer också att byta bill till den senaste karossen men då börjar Vi prata mer pengar än Vi gav för E39.

Det finns både fina och mindre fina BMW och det gäller nog alla modeller eftersom ägaren antingen vårdar bilen eller van vårdar den. Desto längre Du behåller din E34 desto mindre får Du när Du säljer bilen.

En sak är säker, Du kommer åka skönare och bekvämare i en E39 resp. E60 och kommer förmodligen inte blir missnöjd i någon av dem så länge Du köper en bil som har haft en bra ägare.

/D

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
E39 har tappat en del i pris nu, och för 30-40 och definitivt för 50 kan man hitta fina exemplar om man letar lite.
Och det är enorm skillnad på en E34 & E39.

Så mitt tips är att inte plöja ner för mycket i din E34, och spana lite efter fina E39 och slå till på en sådan som är i bra skick.

Två mycket bra och skojiga bilar men e39:an är så mycket modernare och bekvämare, så jag skulle inte tveka!

Helst skulle man ju ha råd att göra som Diamond, det bästa av två världar.

holmis
Kan bara hålla med.. E39 är oerhört mycket bil för pengarna! Jag har haft alla möjliga och omöjliga BMW-modeller och E39:an är avgjort den som imponerat mest på mig, i avseende prestanda, trivsel, pris men framförallt komfort och ekonomi! Jag har en 528i -96, jag kör den på 0.85 liter milen BLANDAD KÖRNING.. Långkörning ofta under 0.8, ofta runt 0,75. Och då i normala motorvägsfarter med omkörningar m.m.

Mitt råd: har du råd, BYT!
Li
138
Lill-Myran
Budgeten har jag väl inte spikat än, men kanske max 50 tkr. Ingen e60 den närmsta tiden alltså :) Dessutom har jag lite svårt för designen på de senaste varianterna, både på treserien och framförallt femserien.

Komforten duger fint i min gamla e34:a. Åtminstone komfort per krona, vilket är nog så viktigt för min del. Däremot vore det ju inte så tokigt med lite mer utrustning och framförallt antisladd/antispinn. Nu är sambon i princip klar med körkortet, då känns det lite tryggare om hon inte slirar runt som bambi på hal is.

Jag klurar vidare, men jag misstänker att jag inte blir helt nöjd innan jag bytt...

Tack för alla inlägg hittills, de läses med stort intresse. Fortsätt gärna sprida erfarenheter och tankar!

/Martin - kort och gott
DI
176
DIAMOND
Nu kör frugan även bilen på vintern, tack vare antisladdsystemet (E39).

M5:an rörde hon inte överhuvudtaget när vintern var ett faktum men jag kan förstå varför ;-). När jag läser mellan raderna så känns det som en E39 skulle passa Er båda, åk och provkör en i helgen så får Du svart på vitt!

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag håller med Jean.

Hade tidigare en 525 turing E34 som jag har bytt till en E39 523 touring. Det är en oehörd skillnad i vägljud, komfort, chassie mm. Det är en helt annan bil. Min bästa kompis var i jakt efter en billig kombi i samma veva som jag köpte den nya så han fick den till ett vettig "kompis pris" så jag har haft möjligheten att köra den ett par ggr sen jag sålde den och det känns som att det är ljusår mellan dem och det skiljer igentligen bara 3 år i årsmodell. Samt att E39 är bra mykcet snålare än den min gammla e34.

Det enda jag saknar från den gammla är dragkrorken som vi monterade efter han köpte den och amrstöden på framstolarna.

/Ian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
DSC är bland de bästa finesserna som finns på min 525:a. Innan jag provat , kunde jag aldrig tänka mig det.
Vet inte hur ASC+T är, men än så länge finns inte många E39:or med DSC under 50´.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
ASC+T är bra man kan ju dock forcera till sig en saldd som den inte rår sig på men jag har bara lyckats med det på snöfylld parkering. Problemet med alla dessa system är att många blir invaggade i en falsk tyrgghet så att de kör alldeless för fort för underlaget och inte få stopp på bilen när det behövs.

/Ian
Li
138
Lill-Myran
Hur är det med fällbart baksäte i e39:orna? Är det standard från något speciellt årtal? ASC+T kändes ju rätt onödigt sålänge man bodde i Stockholm, men nu i Norrland så har man ju insett att vinteregenskaperna betyder lite mer. DSC borde väl vara ännu bättre, men det känns inte som något krav.

Jag är rätt så flexibel vad gäller touring eller vanlig sedan. Touringen kan ju vara bra att ha ibland, men kanske mer bullrig? Har ingen erfarenhet från någon tidigare touring. Jobbets Ford Focus kombi bullrar något överjävligt, men det kanske bara är Ford överlag... :)

/Martin - kort och gott
DI
176
DIAMOND
Har tyvärr inte åkt någon Sedan men touringen är långt ifrån bullrig!
Den är tystare än E34 modellen så det står härliga till ;-)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
E39 har ju rasat rejält i pris, så du kan utan vidare hitta ett riktigt bra exemplar för under 50K. Ett 'riktmärke' är att sexorna fick dubbel-Vanos (variabla kamaxlar på både insug och avgas) i och med årsmodell -99, och dessa har betydligt mustigare mellanregister än tidigare maskiner med Vanos bara på insugssidan.
Glöm 2-liters 520, den är verkligen i klenaste laget, och är varken billigare att köpa eller drar mindre bränsle än en 523 eller 528.
Något som väldigt många E39 verkar råka ut för förr eller senareär s.k. 'pixelfel' på displayen i huvudinstrumentet. Det yttrar sig i bortfall av text i framför allt Check Control-displayen, men även vägmätare, trippmätare och färddatordisplay drabbas. Knepigt att åtgärda på ett hållbart sätt utan att byta ut instrumentet, men går å andra sidan att leva med.
E39 är avsevärt tystare än E34, och har även bättre fjädringskomfort. En E39 i 50K-klassen har ju ett tiotal år på nacken, så rost kan förekomma - runt bakluckan är t ex vanligt.
En annan svaghet är Airbag-systemet, eller snarare kablaget till bältessträckarna som är felkonstruerat - det blir ofta glapp under sätena, och Airbaglampan tänds för att varna. Det finns reparationssatser billigt, men varningen måste 'släckas' med diagnosinstrument.
Kylvätskeläckage runt termostathuset på sexorna är också ganska vanligt, men enkelt och billigt att åtgärda genom byte av termostathus (det är av plast).
Allt som allt är E39 rejält mycket 'mer bil' än motsvarande E34, och trots att E34 egentligen är mer välbyggd så är nog E39 mer tillförlitlig. Plus att den är klart bekvämare på långkörning, både att köra och att åka i.
Har du råd, byt till E39. Är kassan skral, fortsätt slita på din E34 - mycket billigare lär du inte åka ens i en sketen japansk småbil!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag blir lite fundersam över alla som klankar ner på komforten i E34 jämfört med E39. En E34 sedan är än idag en mycket tyst bil, och visst är E39 ännu lite tystare. Men så länge det gäller sedaner kan man inte klaga på E34 tycker jag. Inte så länge det gäller -93 och senare med de nya sidobackspeglarna, så länge listen runt vindrutan är hel och torkararmarna ligger i rätt läge (= fräscht torkarlänkage). Däremot kan jag hålla med om att E34 touring är bullrig i jämförelse med E39. Dessutom består bagageutrymmet i E34 touring till stora delar av billig hårdplast som hjälper till att förstöra med knirr och knarr. Fjädringskomforten så klart bättre i E39, mer finkänslig på något sätt, men det betyder fortfarande inte att E34 är okomfortabel ens i jämförelse med E39. Det som jag tycker är störst skillnad mellan E34 och E39 är stolarna. Standardstolen i E34 är rent torftig i jämförelse med den i E39, dock står den sig ganska bra mot många andra bilar. Komfortstolen i E34 är grymt skön men standardstolen i E39 är lika skön. Sportstolarna är inte dumma i någon av dem. Så hittar du en fin E34 med bra utrustning så kan den vara ett väl så bra och nästan lika komfortabelt köp som en E39. Vill poängtera att jag verkligen håller med en del föregående skribenter om att E39 är en grymt komplett bil och den som imponerar mest på även mig av de otaliga modeller jag ägt och kört/provat. Men underskatta inte en fin E34!

------
BMW CS #04839

ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

När det gäller dessa bilar är det känslor som styr....

Men jag kan säga så här.
1999 köpte jag min första E39, en 528iA 1996. Vi behöll våran E34 525i 1989 samtidigt som andra bil.

2005 bytte jag från E39 525iT 2002 till E61 535dAT (svart).
2007 köptes återigen en E39 528iA 1997 23000 mil. Samtidigt som en ny E61 535dA (vit) hämtades ut.

Vad ska jag komma till.....jo jag har under en längre tid provat 5:or, ägt dem samtidigt etc.

Den klart bästa i komfort det är E39! Steget mellan E39 och E61 kändes, tja ok det är en ny bil, E61 är hårdare, kallare och mer lok känsla.

Den största skillnaden är när jag gick mellan E39:an och E34:an, kommer ihåg att man frågade på BMW Mölndal hur jag upplevde känslan, och det är som att komma till stenåldern med E34:an, ledsen alla entusiaster, men det skulle kunna vara 100 år mellan modellerna. Den känslan har jag inte mellan E39 och E61. Dock vill jag gärna ha en E61:a igen, för snyggare bil finns inte förutsatt den har M-paketet.

I fredags körde jag långkörning igen med 528an och man behöver igentligen inte mer, den skulle kunna ha DSC:n som på Alpinan, men det är som sagt ovan inte livsavgörande. Jag kommer att åka mina E39:or ett tag nu tills jag börjar pendla igen.

/Christian

Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Ang. touring eller sedan, jag har inte refleterat på skilland i ljudet. Dock måste jag erkänna att jag känner mig mer handikapad av att inte kunna lasta i sedanen än ljud någonsin skulle påverka så kanske jag inte är objektiv på den frågan.

Kom inte delbart baksäte på sedanen 1999 eller så? Vet inte, 1997 har inte det iaf.

Men apropå ljud, efter att ett par månader nu bara kört Alpinan, så kunde jag inte förstå hur tyst 528:an går när jag körde den hela helgen. Flera gånger startade jag om den fast den gick, för jag hörde inte att den startat och kände inga vibrationer.

V8an sparkar ju igång så hela kvarteret vaknar....

/Christian

Länk
Li
138
Lill-Myran
Ja, när det gäller bil så är det oftast känslor som styr... :) Sen kan man, när man väl har hittat något man VILL ha, försöka rättfärdiga det med bra argument.

Nu känns det ändå någorlunda förnuftigt med en e39:a i det läge jag befinner mig i. Saknas fällbart baksäte i sedanen innan 99 så känns det väl mer troligt att det blir en touring. Har börjat bli lite irriterad på att aldrig få plats med stora grejer i bilen. Ljudnivåmässigt låter det som att skillnaden är marginell. Misstänker nog att e39 touring är tystare än min gamla e34:a, som förvisso är betydligt tystare än många andra små sorgliga saker till bilar. Kan det vara så att tillverkare som inte kan bygga bra och bränslesnåla motorer skalar av all ljudisolering för att få ner förbrukningen i dessa miljötider?

Det är främst 523 jag är intresserad av. Verkar vara en bra kombination av ekonomi (billigare försäkring än 528) och prestanda. Råkar man springa på en fräsch 520 kan det nog funka det också, jag överlever ju med den jag har idag. En 528 lockar ju lite, men försäkringen går ju upp en bra bit.

Kul med många kloka inlägg och erfarenheter! Jag ska plöja beg. guiden igen och försöka hitta nått att provköra i närheten.

/Martin - kort och gott
DI
176
DIAMOND
Skulle provköra både 520i och 523i för att var säker eftersom jag vet många som har köpt en 520i och efter ett tag (några månader) bytt till en 523i pga den sega motorn - något kanske att ha i åtanke :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.