|
|
|
|---|---|
|
Har inte för så länge sedan skaffat mig en 540 02' som gått hyfsat fint men inte perfekt...den har vibrerat lite till och från. In hos den lokale däckaren och balanserade TVÅ gånger. Vibrationerna fortsatte, varpå däckaren svor och sade att det var något fel på min 'skitbil' (vilket jag besviket trodde på). Fick tipset om Bilia i Lund. Där träffade jag på den ytterst trevlige, kunnige o hjälpsamme Stefan Nielsen. Han gick lös på mina hjul i över en timme. Han sade efteråt att jag haft fet obalans i samtliga hjul (jävla lokala däckare! Skall punktera hans däck...alla fyra). Efter Stefans jobb med hjulen så gick min 540 lika mjukt som värsta Citroenen med fetaste gashyudraliken!! Har sällan blivit så nöjd med en sån liten investering (640:-). För er i Malmö/Lund-regionen, har ni problem med vibrationer, besök först Stefan på Bilia i Lund. Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! | |
|
ratata; Denne fenomenale Bilia-kille i Lund, gjorde han något särskilt med dina hjul? Jag menar alltså om han mätte upp dem på något speciellt vis, flyttade däcket på fälgen eller något liknande. Jag har också störiga vibrationer, som även efter tredje däckfirman inte är borta helt. Min lycka hoppas jag står att finna i vinterhjulen, att det ska vara som bortblåst när de monteras och därmed att jag kan sluta felsökandet. Förste däckfirman jag besökte hävdade att ett av däcken var orunda så därmed slapp jag betala för balanseringen, har sedan dess besökt två däckgubbar som sagt det motsatta men ändå inte rådit bot på problemet. |
|
|
Jovisst mäter han dem, rundheten hos däcken samt ev. skevhet i fälgen. Han lirkar o snurrar däcken på fälgen så att det blir rätt. Efter balanseringen spinner han dem med tryckrulle för att kolla att allt står rätt till med hjulet även under belastning. Är det fel under belastning så börjar han om från början. Så håller han på tills det blir rätt! Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Har också balanserat däcken på bilia i Lund, de har en Hunter GSP9700 (heter den väl?). De toleranser maskinen har när det gäller rundhet verkar dock inte vara tillräckliga för E39 i alla fall inte i mitt fall. Den accepterar en maxkraft på 10 kg men om man samtidigt tittar på däcken är de trots att de ger en vägkraft under 10 kg ändå rätt så orunda. Kan sägas att med vinterdäcken går bilen rätt så acceptabelt men med sommardäcken betydligt sämre speciellt när de var nya?! Efter halva sommaren upptäckte jag att däcken hade ett kraftigt slitage på insidan av däcket och i takt med att de blev mer blankslitna desto mindre vibrationer i bilen!? De måste på något sätt ha blivit rundare av sig själv hur konstigt det än låter, någon som kan förklara detta? Nästa gång jag köper däck ska jag verkligen kräva att däcken är 100 procent runda eftersom det trots allt verkar ha extremt stor betydelse för rullkomforten/vibrationer. Det är svårt att tro på hasso när han gång på gång påpekar att däcken måste vara perfekt runda MEN det är ju faktiskt verkligen så hur konstigt det än må låta... En iakttagelse jag gjort hittils är att rundheten är betydligt viktigare än den "vanliga" balanseringen. Kanske hasso eller någon annan kan bekräfta? ratata, kul att höra att du blev av med vibbar. Vid vilka hastigheter har det varit värst innan? |
|
| ratata, hur höga vägkraften hade däcken innan resp efter? | |
|
'vägkraften'? Vad menar du? Obalansvärden? Jag vet inte, det enda jag vet är att min lokale 'däckares' maskin sade 0 gr på båda sidorna, men med denna maskin vägdes upp maximal obalans på 50 eller 55 gram. Det låter mycket, men jag tror att den obalansen låg diagonalt, inte vertikalt. Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
| Samuel2, ditt problem med slitage på insidan och problem med balansering beror antagligen på en bussning som är slut. Den sitter i närheten av bromsoket och heter Bussning länkarm bakre vä/hö yttre,nedre kostar 380.- på mekonomen. sitter på bakvagnen. | |
|
-> Samuel2: - Vad jag förstått, även efter kort tids ägande, av E39:ans vibrationsproblem, så finns de flesta problemen i de främre bromsoken (om din ratt lever sitt eget liv...temporärt). Du skriver inte om det är permanenta eller temporära problem du har, inte heller om de sitter i gumpen eller ratten. Naturligtvis kan problemen härröra från bussningar, men efter översyn av de bussningar som finns på min bil måste jag säga att gummit från fabrik håller en jävligt hög kvalitet jämfört med andra bilars bussningar. Hissa upp o vrid o bänd. Gå från Ö till A, vad snurrar i bilen under färd? Observera att jag skrev från Ö - A, inte från A - Ö. Börja med hjulen, fortsätt med bromsok, skivor och belägg. Efter det, kolla upp att naven är centrerade samt eventuella centreringsringar på fälgarna. Efter det finns problem med kardanaxeln (vilket är jävligt lätt att förväxla med hjulvibrationer eftersom vibrationen följer hastigheten). En väns kardanaxel blev minimalt skev efter en dikeskörning in i en snödriva. Allt verkade ok efter bärgning, men den lilla påfrestningen av snö o is underifrån gjorde att kardanen blev något böjd, om än så lite = vibrationer. Den gick inte att rikta eftersom krökningen var för liten. Han bytte till ny och blev kvitt vibrationerna. Om allt annat är fixat och vibrationerna kvarstår, så är det automatlådan som vibrerar. Vad du skall göra om DEN vibrerar har jag inte en susning om, det enda jag vet är att jag tror det blir dyrt. Förresten vill jag tillägga när det gäller bromsoken, så verkar det vara av vikt att man nedmonterar dessa, rensar ordentligt från smuts, smörjer och tillbakamonterar. Varför just BMW's ok är känsliga för skit har jag ingen aning om eftersom de liknar alla andra bilars ok, men känsliga för smuts är de. Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
samuel2 & alla andra andra för den delen; jag bor i Helsingborg och har redan besökt åtminstone fyra fem olika däckhandlare och låtit tre av dem balansera, utan bra resultat som sagt. Dock har ingen kört hjulen i något annat än en "vanlig" balanseringsmaskin. Vet någon om det finns en däckfirma i min närhet som har "Bilia-i-Lund"-möjligheter, eller kanske ännu bättre utrustning att köra tryckrulle med? Annars får det bli ett samtal till dem och köra dit väldigt snart! |
|
|
-> Johan Lundquist: - Men guuuh, vad är det för fel på er skåningar? 48 km är väl nära? Du bränner ju ned till Lund på mindre än en halvtimme. :D Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Johan, har också testat runt 5 olika däckhandlare men några gram hit eller dit fel verkar inte ha så stor betydelse utan det som, enligt vad jag har upptäckt är viktigast är just rundheten. Problemet med det jämfört med vanlig obalans är att hur mycket man än försöker är det i princip omöjligt att få däckgubbarna att hjälpa till och vrida på däcken tills det blir bra. Dom envisas med att det inte har någon betydelse... Visst kanske inte på så många andra bilar men definitivt bland annat BMW E39 och vad jag läst på amerikanska audi forum verkar det som att nya A5/S5 också är enormt känslig mot detta och då är det ändå helt nya bilar. Så mitt tips är att, vilket jag ska göra när jag köper däck nästa gång, hitta en däckhandlare som förstår problematiken och är villig att hjälpa till... Ring runt och fråga. Stefan på Bilia i Lund är väldig trevlig och hjälpsam så du kan ju testa att åka dit. Dock verkar toleranserna på 10 kg som sagt vara för höga för E39. Även på några av mina sommardäck som har lägre vägkrafter än så finns viss orundhet som man ser när det snurrar i balaseringsmaskinen. Ett exempel är mina sommardäck, Michelin PS2, där bara ett av fyra är perfekt runt. Mitt hetaste tips är dock att åka till Åbygummi i Göteborg och snacka med någon som kallas Daffy. Har inte varit där själv men har efter tips i en annan tråd mailat dit och det verkar som om de förstår problematiken. Ska därför åka dit själv när det blir dags för nya däck. Lång inlägg men hoppas det kan hjälpa. Vilka hastigheter är förresten vibbarna värst? |
|
|
-> Samule2: - I mitt fall runt 70 km/h, men det berodde som sagt inte på hjulen utan på de främre bromsoken. Men visst hittade Stefan i Lund orundhet i däcken, det var därför han vred o vände tills allt blev rätt. Summan är att jag är en av de få E39-ägare som har en totalt vibrationsfri bil...åter igen, vilken Citroen-ägare som helst skulle bli avundsjuk. :D Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
| Samuel2, eftersom du hade ett kraftigt slitage på insidan av däcken så borde du verkligen kolla bussningarna. Jag hade kraftigt slitage på vänsterbak,och den bussningen var tokslut.skulle bytts för länge sen.Nu ligger den bättre på vägen och noll vibrationer.Däckslitaget vet jag inget om än eftersom den är nybytt. men man kan ju gissa sig till att det är som det ska. | |
|
Jag kände efter, funderade, körde lite till och fortsatte ytterligare... Och har kommit fram till att vibrationerna finns där hela tiden, oavsett fart. Själklart så blir de tydligare ju fortare jag kör, kanske inte att ökningen av vibrationer är linjär men ändå. Från ~55km/h och uppåt är det tydligt och särskilt just i motorvägsfart. Dock så är ratten klockrent stabil hela tiden. Jag tycker att det fortplantar sig genom stolen, trots att det känns tydligt i benen och ner i fötterna, som kanske talar för att det trots allt kommer framifrån trots helt intakt ratt? Vibrationerna fortsätter även om jag frikopplar, vilket iaf borde eliminera kardanrelaterade problem. Eftersom bilen i övrigt är extremt välhållen/tight och endast rullat 10' mil så håller jag än så länge allt annat för osannolikt (kardan, bussningar, stag, stötdämpare etc). Nä, blir nog en signal till Bilia i Lund om ingen någon annan i närheten med liknande eller bättre maskin? Och JA Ratata; med underkylt regn, VARNING från SMHI och halvslitna sommarpuckar kan sträckan Helsingborg - Lund vara förödande lång, kanske rent utav just för lång. Annars inte ;-) |
|
| lortig, ja får bli en genomgång vid nästa service. | |
|
Johan, har också märkt att det precis som du säger att vibrationer i stol/golv lika gärna kan komma från framvagnen trots att ratten inte skakar. Ett test som du kanske redan gjort är att hissa upp framvagnen så att däcken är helt fria från marken under natten och sedan testa om vibrationerna blivit bättre. Stötdämparna klarar ju då bättre att minska obalans/rundhetsproblem från däcken och du vet då om de flesta vibbarna kommer från fram eller bakvagn. Min går nämligen helt perfekt några mil efter... Det värsta med allt är egentligen att du i fortsättningen aldrig kommer bli nöjd hur mycket vibrationer du än får bort... Alla de bilar jag kört efter jag skaffade E39 har haft vibrationsproblem enligt mig. Och då vibrerar exempelvis den hyrbil jag har nu en nästan helt ny Volvo S40 mer än min gamla E39... Det blir helt enkelt svårt att skilja på vad som är normalt/inte går att få bort och vad som går att åtgärda... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.