|
|
|
|---|---|
| Ibland när jag är ute och åker så börjar det tjuta och skrapa, låter som det kommer från vänster framhjul. Det är inte hela tiden utan kommer och går. Gissar att det låter från bromsarna fast då skulle det väl låta hela tiden eller ? | |
| Kan ju va nån sten som har hoppat in och klämt fast sig mellan bromssköld och skiva och byter läge lite emellanåt varpå gnisslet/skrapet uppstår. | |
| Jag hade precis samma fel. I mitt fall hade ett fäste till bromsskölden gått sönder vilket resulterade i att bromsskölden låg lite väl nära bromsskivan. Skruva bort hjulet och kolla. känn lite på bromsskölden. Om det är bromsskölden så kostar en ny på Novation AB 280spänn. Arbete ca 1500spänn. | |
|
Stenar innan för bromskölden är vanligt på E39 ex. Länk /Christian Länk |
|
|
Jag har haft samma till och från, senast höll det på ett par veckor innan stenen hoppade ut. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Backa så fort ljudet uppkommer igen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Den sista gången hjälpte det inte att backa. Förmodligen var jag inte tillräckligt snabb första gången ljudet kom, så stenen hann bli lite slipad och inkilad på "lämpligt" ställe. |
|
|
Hade precis samma sak på min bil. Tog ett tag innan jag insåg att ljudet kom från vänster bakhjul och inte vänster fram. Eftersom det lät allderles för skrikigt för att vara ett hjullager tänkte jag också att det måste vara en sten mellan bromsskölden och skivan. Tog loss hjulet och snurrade och bankade på skölden utan resultat. Ljudet kom helt enkelt innifrån handbromsdelen så att säga. Det blev lite bättre av att köra med handbromsen åtdragen, men jag ska ta upp och kolla så fort jag får ork/ett garage. |
|
|
Edit: Körde alltså med handbromsen med lätt anliggning i ett par hundra meter. |
|
|
jag fick en sten innanför vänster skriva i fredags. Det lät riktigt illa men stenen lossnade efter ca 5 min körning. Dock blev skrivan riktigt varm säker repig som tusan också. |
|
| Gör som Hasso säger, backa så ploppar oftast stenen ut. | |
| Har fått in en sten en gång. Gick utmärkt att backa ur den. | |
|
Har själv haft problem med skölden som sitter ovanför kardanaxeln lite längre bak. Fästena till skölden rostar bort, sedan faller den ner och vilar sig mot kardanaxelsanslutningen. Skapar liknande ljud. |
|
| Nu har jag kört i en vecka utan att jag har hört nåt oljud så det kanske var en sten som har lossnat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.