|
|
|
|---|---|
|
Har läst mycket på forumet om att man inte ska använda Sportluftfilter som är inoljade för att de förstör LMM trådarna! Men hur är det på min Diesel? Jag har väl inge LMM på min motor, eller är jag helt ute och cyklar? Fundera nämligen på att sätta dit ett Öppet K&N Luftfilter eller ett K&N insatsfilter i orginal boxen. Men dessa filter ska oljas in och vill inte förstöra ev. LMM! | |
|
Det sitter på diesel också. Kolla #1 Länk |
|
|
Tackar så mycket! Då får jag antingen köra med original filtret eller sätta dit ett sportluftfilter som man inte måste olja in. Inte värt att riskera att LMM pajar! Fungerar det att köra utan att olja in K&N filter eller blir det för dålig filtrering? Någon som vet hur dessa filter fungera som ej behöver inoljning? |
|
|
Fundera gärna en stund på varför du vill ha öppet filter? Filtrena som sitter på M57 motorn är stora, och släpper igenom mängder, utan märkbart mothåll! En HFM (LMM, kärt barn har många namn) kostar dryga 3 papp på bmw sist jag kollade till min! Ett öppet filter utan olja släpper igenom mer partiklar och du riskerar både HFM och turbon då! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Det finns K&N filter för insatsboxen det var de filtren jag tänkte på. Orginal filtret går på ca. 500kr och ett K&N insatsfilter ca. 1000kr Man sparar fort in pengarna, men vill inte riskera att förstöra LMM eller Turbo. Såg att en firma i USA sålde filter som inte behövdes oljas in utan de dammsugade av det och tvättade det i vatten. Det var ett sånt filter jag hade funderat på. Har uteslutit ett öppet filter p.g.a svårt att lyckas skärma av det och som du säger orginalfiltret är stort = mycket luft till motorn! =) Någon som vet hur dessa filter fungera som ej behöver oljas in? |
|
|
AEM säljer luftfilter som inte behöver oljas in. Utan man tvättar bara filtret i varmvatten och tvål. Låter det stå 10 minuter, gör om processen. Låter det lufttorka. Har någon erfarenhet av dessa filter? Sedan var jag in i en butik och pratade om sportluftfilter till BMW. Han rekommendera ett K&N insatsfilter till min BMW. Han hade alrdig haft några problem med BMW, om man bara oljor in filtret på rätt sätt inte för mycket. Sedan att man rengör det 2ggr. per år, ska det inte vara nåt problem. Däremot fanns de vissa andra bilmärken med känsligare LMM, som han hade haft problem med. Men inte på BMW bilar... Om man skulle köpa ett AEM filter så slipper man ju oljan iallafall, problemet var att de inte hade insatsfilter till min BMW... www.aempower.com |
|
| Varför vill du byta filter? Hur fort sparar du in pengarna? | |
|
Jag säger såhär: lätta på högerfoten nån gång då och då, och lägg pengarna på väl fungerande originalfilter istället! Personligen har jag märkt att en genomsnittlig hastighetssänkning från 80 till 75 (vilket blir en rimlig snittfart på 90väg med lite samhällen) sänker förbrukningen med decilitern direkt! Blir fina filterpengar av det! Men det är ju så jag ser på det.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
För att ett orginal filter kostar 500:- Ett AEM/K&N 1000:- efter 2 byten har jag ju sparat in filterkostnaden! Kan rengöra både AEM & K&N filtret flera gånger = billigare i de långa loppet. Men är original filtren så bra som ni säger så är det kanske onödigt... K&N har ett insatsfilter som är samma som original. Fast du kan använda hur många ggr. som helst nästan. Har kört med K&N innan på den förra BMW och aldrig haft några problem. Men nu när jag har en nyare BMW kanske de blir mer strul med LMM om den är känsligare! |
|
|
Den ekonomiska biten är nog det enda argumentet för eftermarknadsfilter typ K&N eller andra, men det är ett bedrägligt, kortsiktigt argument. Det har gjorts fleraoberoende testar, som visar att BMW:s originalfilter BÅDE renar bäst OCH ger lägst genomströmningsmotstånd, dvs ger motorn bäst med luft! Det kan vara ekonomi i kort perspektiv med ett tvättbart filter, men i längden ger det större slitage och en viss ökad risk för (dyra!) fel typ havererad LMM/HFM, så det är tveksamt om det lönar sig i långa loppet. Särskilt de minsta partiklarna slinker igenom de flesta 'sportfilter', medan originalfiltret fångar det mesta. En del av detta 'stoft' fastnar på cylinderväggarna och hamnar så småningom i motoroljan, där det riskerar bli ett effektivt slipmedel.... Särskilt allvarligt med de långa oljebytesintervaller som är på nyare BMW. Jag är ganska övertygad om att originalfilter, som byts när det behövs, är bäst för både motoreffekt, driftsäkerhet och plånbok i längden. |
|
|
Tack för det svaret! Då är det nog enklast och säkrast att köra original iallafall då! Fast AEM filter som är oljefritt har fått väldigt bra betyg. Kan inte vara lätt att ha ett företag i USA med alla stämmningar m.m. Kolla deras hemsida får du se: www.aempower.com Verkar vara väldigt seriöst! Men som sagt mer bök att bygga om till öppet filter + att de kanske blir sämre om man inte lyckas skärma bort värmen. |
|
|
Dte finns säkert en massa seriösa luftfiltertillverkare - "problemet" är bara, att BMW redan i original monterat det bästa som finns att tillgå. Pappersfilter av god kvalitet renar bäst, så enkelt är det. BMW har dessutom dimensionerat sina filter rejält, så det finns liksom inget att hämta genom att sätta dit 'bättre' grejor - redan originalet är så bra att det inte går att få bättre effekt genom att byta filter. Ett exempel är, att t ex M3 E36 och E46 har exakt samma filter som alla andra 6-cyl E36, E46 och E39 för att nämna några..... Filtret i t ex en 150-hästars 320 är alltså dimensionerat för en 326-hästars M3-maskin - med marginal. |
|
|
Nu har jag handlat ett original filter på BMW idag! Men det är samma som man kan köpa t.ex. på mekonomen för 100:- mindre... Inte BMW som gör filtren utan MANN! Men de får jag väl bjuda på den här gången! =) |
|
|
Tänkte också på ett kn filter till min e61 530 d 500 kr i pris skillnad,,,,och ett helvete att byta. |
|
|
Det här Länk var ett bra argument, det ska jag lägga på minnet, tack gunnare! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.