|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag verkar ha fått kortslutning någonstans i bromljuset. Så fort jag trycker på bromspedalen så går 1ans säkring och instrumentpanel m.m. slocknar. Bromsljuset har varit trasigt ett tag, men det har inte varit kortslutning hela tiden, utan det blev det först i förrgår. Eftersom allt verkar helt; bromsljuskontakt, nya glödlampor i bromsljusen, så återstår bara dragkroken. Har någon ett chema för vilken/vilka sladdar som går till bromsljuset på dragkroken? Jag har en "tysk" kontakt med måååånga kontakter på. Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje | |
|
Jag vet inte hur BMW har gjort men vanligtvis(väldigt ofta) är det den röda kabeln inuti dosan som är för bromsljus. För 13 pin gäller även oftast att den vita kabeln är jord åt belysningsdelarna. Hittade en liten guide här som visar vad som är vad och i regel vilken färg den har. Hoppas detta hjälper lite. Länk |
|
|
Perfekt! Tack så mycket! Precis vad jag sökte efter! =) Hoppas bara jag hinner få igång ljuset till besiktningen imorn. =) BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
| Tänk på att 2 kablar är 12V. en från tändningen och en direkt från batteriet. Piggarnas funktion på länken ovan är en standard och används av alla, men färger varierar stort. | |
|
Okej. Då får jag se upp med det. Vill inte bränna fler säkringar nu. =) Hur stor sannolikhet är det annars att det är bromsljuskontakten som spökar? Jag har farthållare och därmed 2st kontakter, en till farhållaren och en till bromsljuset. |
|
| Hur gick det? | |
|
Till slut gick det bra. Jag känner mig hur klantig som helst...efter 4 timmars misslyckad felsökning, inkl avklippning av samtliga kablar till dragkroken, drog vi nya kablar till bromsljuset. Trots det var det fortfarande kortslutning så säkringen gick. Sen på natten när vi skulle börja ge upp så upptäckte vi att felet låg i sockeln till bromsljuset. Det var kortis i den. En bit av metallbläcket hade gått av och trillat ner och kortslutit lampan. Det tog 20 sekunder att fixa... *suck* ...men man lär så länge man lever. Tack för hjälpen! =) BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.