|
|
|
|---|---|
|
Hej! Detta har hänt ca 1 gång i månaden under fyra månader, senast ikväll och nu börjar jag tröttna så det är dags att ta tag i problemet. Jag hade åkt ca 1 mil från min startdestination när antispinn-lampan ASC började lysa, sedan gick växellådan ner i nödläge och den symbolen kom upp i infodisplayen. Nästa lampor som började lysa var bromsvarningslampan och abs lampan, först gula men men sedan röda även airbaglampan började lysa rött. Så jag letar efter en rastficka som jag kan stanna på men innan jag hittar en så börjar halvljusen att blinka och det högra hinner slockna helt. Frame på rastfickan så stänger jag av bilen och provstartar, den klickar bara så det är ju slut på ström. Efter ca 15 min har hjälp anlänt så jag testar igen, bilen startar, batteriet ligger då på 10.0v och stiger inte... stänger då av bilen och provstartar igen, klickar bara. Så jag tar startkablarna och börjar ladda, ca 5 min senare ligger batteriet på 13.34 v, så jag startar bilen och tare bort kablarna och ser då att spänningen ligger på 13.89v så helt plötsligt har den börjat ladda igen. Är det någon som har några ideer på vad det är för fel? tack / Johan | |
|
Känns som att ditt laddrelä kan vara problemet. Råkade ut för en liknande sak på min gamla merca och då var det relät som delvis hade brunnit och slog bara till "ibland". //amullo |
|
| Antingen laddrelä som Amullo säger eller så är det dags att byta kol och släpringar. Laddrelä och kol sitter ihopbyggt så det byts samtidigt, kan du göra själv.Men om kolen är slut så är också släpringarna slut och dessa bör bytas av någon bilelektriker som har tillgång till svarv och reservdelar. | |
| Okej tack för svaren, ska rycka bort generatorn imorgon och låta en firma köra den i testbenken så får vi se om det är fel på den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.