AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.323

Gnisslande hjälpremmar E39/M52

Har lagt märke till att hjälpremmen för generator osv gnisslar rätt rejält ibland vid tomgångsvarv, försvinner direkt vid högre varvtal. Multiribbremmar brukar ju inte låta så speciellt mycket, är det nån mer som märkt detta? Bara att byta, eller kanske remskivorna skall mattas ner också på nåt sätt?

FP
Har du kontrollerat rullarna?
Jag har haft samma problem med gnissel, yttrade sig bara vid kall motor på tomgång och belastning. Det är ju då vi har som mest ojämn gång med småryck i veven. I mitt fall var det lagerfel i den övre rullen.

Spännaren, om hydraldämpningen lägger av kan jag tänka mig att spänrullen hoppar vid riktigt låga varv och spänningen av remmen blir därefter.

Därmed inte sagt att det inte kan vara remmen på din men det kan vara värt att kontrollera rullarna och spännaren.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

är kanske dags att byta remmarna, om inte detta är gjort.
Bytte mina för ca 2 år sedan och då var det ganska stora torrsprickor i dessa.
Efter ca 300 mil så fick jag även byta vattenpumpen pga av ökat tryck på lagret från den nya remmen. Om pumpen inte är bytt så byt denna samtidigt.

Mvh Håkan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hade samma på min trots relativt nybytta remmar(kanske hade gått 3-4000mil) kollade allt utan att hitta ngt fel på rullar mm men med nya remmar så försvann gnisslandet så det är nog nya remmar som gäller , remhjul+spännare mm kollar man ju självklart i samband med bytet ändå.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Min gnisslade och skrek länge och jag höll på med att försöka smörja den med olika vätskor eftersom de såg helt OK ut och inte hade några sprickor. Till slut köpte jag ny rem och oljudet försvann.

I och för sig kan du ju prova att dra runt med en smärgelduk eller något på remhjulet och se om det hjälper.
OK, då är det inte alldeles ovanligt iaf.
Rullarna är det inte i mitt fall, en lätt dust med spray på remmen tystar ljudet direkt, men givetvis bara för nån minut eller så. Får bli nytt gummi då.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.