AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.069

Blev tokblåst, behöver meka E39 525 TDSA (dieselpump mm)

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Hej.
toklänge sen jag var inloggad här, men som zebrans ränder...
Nåväl, lång historia kort.
Köpte en 97,as E39 525 TDSA i fredags, och först såg jag att motortempen inte gick över blått på vägen hem. Fråga 1: Termostatbyte?
Eftersom jag hade en dålig känsla i kroppen när jag köpte bilen trodde jag det värsta om detta, men det värre var att den pissar minst lika mkt diesel utanför dieselpumpen som in i motorn.
Fråga 2: Vad har jag för pump? Hittar ingen beteckning.
fråga 3: har ngn avdragaren och svänghjulsspärrpinnen att låna/hyra/sälja till mig eller måtta av för tillverkning?

Övriga frågor:
PÅ turbosidan, längst fram brevid motorn hänger en rund kontakt lös med 5? stift i, det ser också ut som en kontakt utan tillhörande kontakt i framkant på motorn (fotade men här fick man inte ladda upp bilder) vad är detta för kontakt?

Bilen skulle ha KCR box, hur ser jag enklast om jag verkligen har en box, jag tyckte kabelstam till pumpen såg väldigt orginal ut.

Packningar till dieselpumpen, är det tyskland som gäller eller säljs dom till skäligt pris i Sverige, och isf var?

Har åtskilliga timmar lagda i sökmotorn nu men den info jag finner räcker inte hela vägen fram tyvärr.

Hoppas på massvis med svar då jag måste få ordning på denna snabbt!

Hälsningar, Patrik
Fe
7
Fed
320 d Touring -03
Varför köpa en trasig bil när det finns så mycket begagnade bilar att välja på?

Lämna tillbaka den.
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Moget inlägg.
Hur lämnar du tillbaks en bil till en "privatperson" som hade bilen ståendes på "pappa" (Det var garanterat inte pappa).
Köpt är köpt och eftersom jag lyckades missa detta problem är det bara bita i det sura och kavla upp ärmarna och börja skruva.

Hälsningar, Patrik
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Närman köper bil begagnat gäller det att snoka överallt, gärna åka in till OK och hissa upp bilen. Är man inte så erfaren så låt en firma testa bilen, kostar en liten slant men det kan det vara värt!
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Mm, lätt att va efterklok.
Nä, snubben (snubbarna) hade ett väldigt bra system på att blåsas,de som har användarkonton på zatzy kan läsa den långa historien.
Bilkunnig är jag, mekkunnig likaså så att packa om pumpen ska väl inte vara några större bekymmer med lite input.

Att pumpen läcker får jag helt enkelt ta på mig, dock ljög han även om flera andra saker tex cd växlare (saknas) KCR box, (verkar inte heller finnas) mm.
Säger man att bilen har viss utrustning så tror man ju oftast på det och kollar inte varenda pinal (iaf inte jag).

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Nu har jag börjat riva för pumpen...
Någon har varit på och skruvat innan, några av muttrarna till spridarrören nere vid pumpen var skadedragna.
Undrar om man bara gjort en sniklagning? Kanske skulle ringa tidigare riktiga brukare och kolla upp lite mer historik.

Hittade även KCR boxen så det slipper jag våndas över om den saknades eller inte.

Hälsningar, Patrik
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Patrik, Det brukar bli en del åsikter om hur vid man skulle gjort på ena eller andra viset om man ger för mycket info till folk på forum. Om du skalar ner infon till vad du har för problem så får du svar på problemet istället.
Så här kommer en känga ;-) Inget illa ment: Men hur kan du bli lurad på att det är växlare i bilen och det inte är det? Du får stressa ner vid bilköp.

Svar på fråga: Kcr boxen sitter antingen vid common railröret om det är common rail. Eller hmm hur va det nu? Vid fotutrymmet på passagerarsidan tror jag. Var ett tag sedan jag mont. på en sån gammal "holk".

/Stefan OO=00=OO
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Hej pojkar.
Har nu beställt avdragare och packningssats till pumpen iallafall.
Dock skulle en sprängskiss på pumpen uppskattas.

Här finns även en bild på den kontakten jag undrar vart den ska och vad den gör.
Länk

Förresten, pratade med riktiga tidigare ägaren härom dagen, alltså han som haft bilen sen 2004, lät som han skött bilen väl iallafall.

Hälsningar, Patrik
ed
776
edge
520dT M -15
Se även till att lufta bilen ordentligt innan du byter termostat, Detta är väldigt noga på bensinare iaf men skulle även tro att de gäller för diesel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.