|
|
|
|---|---|
| -Har varit och provkört en 530 Diesel -01 i Örebro, en svensksåld fullt m-utrustad med inte mindre än 28500 mil på mätaren, fullservad enligt bok men ändå...vart lite orolig när jag provkörde bilen, tycker att det viner oroväckande mycket från turboaggregatet... har haft en likadan tidigare fast en -02, känner inte igen ljudet om man säger så.... är det nån som kan tipsa mej hur faan jag ska göra, har ej lyckats pruta så mycket att det täcker ett turboras om man säger så.....Hur ska jag göra???? | |
| Då är det väl bara att skippa bilen. Hur mycket skulle ett turboras landa på enl. dina uppgifter? | |
| -fick pris idag på Bmw i Västerås, ca 15lappar...inte så kul... | |
| Ok jag förstår. Kan du meka själv så gör du det för 8000:- | |
| -nja inte riktigt, bara grejerna går på ca 12 sen vill dom ha 2500 för skruvandet.. | |
| -vi får väl se hur jag gör, bilen är fullservad för övrigt och känns taight för dom milen...så här ser den ut iallafall....Länk | |
|
Du får en eftermarknadsturbo/renoverad för ca 7500:- pluss montering. Turboteknik heter firman (eller ngt liknande) MVH Sakke |
|
|
Här kan du få turbon renoverad till bra pris Länk Men den måste ju bytas också... |
|
| En läcka i grenröret eller turboflänsen skapar ett tjutande ljud också. Kan du beskriva ljudet lite mer? Iofs tycker man att bilfirman borde åtgärda felet innan bilen säljs. | |
| -det tjuter vid gaspådrag...svårt att beskriva det som nått annat än vinande turboljud....bilfirman påstår att det inte låter nått konstigt....har haft en likadan fast -02 tidigare, den lät definitift inte som den här... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låta bli att handla bil av bakgårdshandlare i Ö-o. Speciellt om de försöker kränga en trasig bil för ett högt pris och dessutom lotsas om att det inte existerar. Börja med att kontakta föregående ägare, där bör få en del svar på de frågetecken du har. Du har ju ägt en tidigare och har bättre referenser än en bilskojare. Bilen ägs inte av firman utan av den privatperson som ägt den sedan 2005. Dessutom förfallen skatt och en hel del anmärkingar som inte godkändes på besiktingen igår, total bromsrenovering behövs. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lyfter denna tråden eftersom jag nu på min 530d fått ett vinande ljud från turbon som kommit ganska hastigt. Hade i helgen tänkt skruva lite och provtrycka trycksidan av turbon för att se om det är något läckage där. Ska även försöka kolla om det kan vara något läckage på avgassidan, jag har ett byxrör (alltså röret med kattar och flexrör) som byttes för cirka 2 år sen så det borde inte vara något fel på det om det nu inte är t.ex tätningen mellan det och turbon som åkt. Risken är förståss att det är turbon som är trött men den laddar som den ska. Någon som har några erfarenheter runt detta som skulle kunna vara till hjälp? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.