AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.975

Oljetråg 318 e46, måste bytas!

St
5
Strike1
318i Sedan -98 E46
Hallå där! Lämnade in min bil idag och bytte olja, när jag fick tillbaka bilen sa dom att oljepluggen var gängpaj och att oljetråget måste bytas. Fråga om det inte gick att gänga om den. Men tydligen är det ingen bra idé när det är av aluminium.

Är det någon som bytt själv, är det enkelt eller måste man lyfta ut motorn?! Och vad kan ett oljetråg kosta på en skrot?

Mvh/Tobbe
St
5
Strike1
318i Sedan -98 E46
Glömde nämna att det är en 98 års modell på bilen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag hade en Saab en gång (!) där gängorna gav upp p.g.a en tidigare skada som hade svetsats, med ett stort gängglapp till följd.
Jag besökte då skroten och letade i deras hinkar fyllda med oljepluggar på en plugg som hade en större dimension. Borrade och gängade ett tjockt plattjärn med samma gänga, borrade ur plugghålet och lade plattjärnet mot tätningsytan och drog i en ny gänga med gängtapp.
Medan jag hade tummen i hålet, slog en kompis i en liter olja som jag släppte ur för att ta bort ev. spånor. Sedan var det bara att montera ny plugg.

Värt att tänka på är väl att gängan höll pluggen på plats när du lämnade bilen. Tycker inte du borde få stå för hela kostnaden.
Jag TROR att motorn måste lyftas för trågbyte.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det borde väl gå att borra upp en dimension och gänga, kan väl inte bli sämre än originalgängorna?

318i Sedan -98 E46
Har ägt bilen sedan i våras och det här var första olje bytet för mig. Har ju märkt att jag fått slagit i lite olja men trodde det var för att det snart var dags att byta olja.. fanns någon plast platta under tråget och det fanns olja på den, så det var väll läkt ett tag :(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Annars finns ju insatsgänga typ Helicoil. Den blir definitivt starkare än orginal.
Ibland används stålinsats-gänga i aluminiumgods vid nymontage där man vill ha en förstärkt gänga. Det bästa är att använda en spiralskuren gängtapp som driver spånor bakåt lika som en spiralborr.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tänkte på demontering av tråget, ofta går det utan att lyfta motorn generellt sett, så på en fyrcylindrig 3-serie borde det väl gå med?

Bör gå att gänga om utan större problem, verkstan vill väl inte detta då dom vill suga dig på mer pengar.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Att borra upp, göra en ny gänga och sätta i en helicoil tar MAX 15 min.. Att sen få ut spånen kan vara lite tricky, men en liter olja för att skölja ur kan man ju kosta på sig där..

Diesel-räsern
/Rickard
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Lite underförstått med mitt inlägg nyss var att jag heller inte skulle acceptera att verkstan vill byta tråg osv.. En mer summa för en insatsgänga och det lilla merarbetet skulle jag accepterat, men då ska de ringa först och berätta det! Inte först när du hämtar bilen!

Har du fått ut bilen från verkstan? Har verkstan tätat tillfälligt eller är motorn tom på olja nu?

Diesel-räsern
/Rickard
St
5
Strike1
318i Sedan -98 E46
Jag bytte inte oljan hoss Bmw då det känndes lite för dyrt, min närmaste bmw verkstad ville nämligen ta 2400 kr för oljebyte. Så jag valde en annan kedja som gjorde jobbet mycke billigare. Det byttes aldrig något tråg när jag lämna in den. Och jag ville inte göra det då heller. Utan han sa at mig att hålla koll på oljenivån tills jag bytt tråg. Och jag förstog att nåt inte stämde då det försvunnit lite väl mycke olja. på slutet. Så det var inte dom som sabba det eller så.

Ska ringa och fråga lite skrotar vad dom tar för ett oljetråg imorgon. Så får jag ta ställning då om det är värt det eller om man ska laga det som sitter på nu.

Mvh/tobbe
Lite OT: när jag behövde byta främre avgasrör på en Golf IV så sa de att lambdasonderna brukar gå sönder när man tar loss dem och då får du betala ca 1700:- /st om båda går sönder, lämnade dock inte in den till dem utan till en kille jag känner och han bytte allt utan att ta sönder dem... men vad gäller egentligen? Nu nämde de visserligen att de kan gå sönder, men om de inte gjort det och båda pajjar, då skulle helt plöstsligt kostnaden öka med nästan 4000:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.