|
|
|
|---|---|
|
Har en E39 som indikerar öppen baklucka fast den låser sig, har även öppningsbart glas..... så nu funkar inte torkaren. är det någon som vet var själva indikerings grejen sitter bak? så jag kan försöka hitta den...... eller någon som har haft liknande problem hittar inget i något forum. MvH Kalle | |
| Jag TROR att det sitter i själva låsmekanismen för glasluckan. Man kan nämligen få torkaren (eller snarare torkarmotorn) att gå även fast glasluckan är öppen. Öppna glasluckan och peta ner låsmekanismen (till vänster om torkarens medbringare) med fingret tills det tar stopp och klickar. Nu ska bilen tro att glasluckan är stängd. Fungerade i alla fall på min bil. | |
|
Har kollat men det funkar inte........ Kalle |
|
|
ingen som har nå bra idé eller som vet vart givarna sitter någonstans Kalle |
|
| På glasluckan sitter en justerbar spetsig "bult" som håller fast luckan. Om den skruvat ur sig hålls inte luckan ner ordentligt och torkaren fungerar inte och man får varningen om öppen lucka. | |
| johanx2sson: fast jag är rätt säker på att avkänningen sitter i låsmekanismen eftersom man kan ha luckan öppen, trycka in låsmekanismen för hand (finger) och INTE få indikering på öppen lucka. Om man har testat det och luckan ändå indikerar öppen så tror jag att det kanske inte är glasluckan som indikerar öppen utan snarare stora luckan. Kanske nån kan kolla om man får olika varningstext i displayen beroende på om stora luckan eller glasluckan är öppen? | |
|
Har samma problem. Bakluckan larmar att den är öppen. Det är även så att torkare och spolningen är ur funktion. Har spänning fram till kretskortet på torkaren på den röd/vita och den lila/vita. Någon som vet vad felen kan bero på. |
|
|
BMWpersson: att torkare och spolning inte fungerar måste väl rimligen bero på att bilen tror att luckan är öppen. De ska ju inte gå när luckan är öppen. Att bilen tror att luckan är öppen även fast den är stäng är väl ditt egentliga problem och det är väl det som skall felsökas. Jag tror att det finns sensorer i låsmekanismen som känner av om luckan är stängd eller öppen. Troligen två stycken, en på glasluckan och en på stora luckan. Det kan inte vara det enkla att du har öppnat glasluckan och fått torkararmen lite ur position så den inte går i medbringaren? Då går ju glasluckan inte riktigt igen. ______ Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med. |
|
|
Jo så är fallet. Jag har byglat förbi kännaren till glasluckan och nu fungerar även torkare och spolare. Någon som vet hur dessa är att byta? Ser ut att vara en brytare intill låset med ett antal kablar till. Jag bygla den lila/?? direkt till jord och fick bort larmet på luckan. Men hur fixar jag felt??? |
|
|
Hej! Vår baklucka har börjat larmat att den är öppen fast den är stängd. Torkare och spolare fungerar utan problem däremot tycker jag att bakluckans motor låter längre än vanligt när den stänger dvs. när bakluckan stängs och når sitt stängda läge så fortsätter motorn att gå (1-2 sek) vad kan detta bero på? |
|
|
Fick en feldiagnos att två kablar är av i skarven för bakluckan av BMW. Är det någon som vet vilka/färg kablar det är som larmar att bakluckan är öppen samt att höger nummerplåtsbelysning inte lyser? Någon som har skarvat om dessa kablar? Antar att dessa kablar sitter på höger sida eftersom höger nummerplåtsbelysning inte lyser. |
|
| Öppnade upp idag och tittade och det var 5-6 kablar som var av. Nu är detta åtgärdat och bakluckan larmar inte längre samt att alla lampor fungerar inkl. nummerplåtsbelysningen - skönt! | |
| ta bort gång-järnen (v-bak) och kolla kablarna. De slits med tiden. Det är inte svårt att skarva kablarna, men det är lite pill. Ha lite tålamod bara =) Lycka till | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.