AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.788

Subaru Forester 230hk alt. Volvo V50 T5 Awd?

Sida 3 av 3
Hade mellan April 2005 och September 2008 en V50 2,4 som gick i stort sett felfritt. Det allvarligaste problemet som jag drabbades av var att bromssköldarna låg för tätt mot bromsskrivorna när bilen levererades, fixades på 5 minuter av säljaren. Utöver det bara vanlig service samt en återkallelse som gick ut till alla ägare av 04or och 05or som tog 30 minuter och som självklart var kostnadsfritt.

Jag kan inte göra en rättvis bedömning av skillnaden mellan BMW och Volvo eftersom jag bara ägt en begagnad BMW som tyvärr var ett måndagsex och dessutom såldes av en på den tiden inte alltför seriös BMW firma. Men 7 verkstadsbesök på 8 månader var hur man än vrider och vänder på det inte kul. Som vissa ovan har resonerat så skulle detta exempel innebära att E46or i stort har kvalitetsproblem och är bilar man bör undvika. Så nu när ni har hört talas om E46an som stod på verkstad 7 gånger under ett drygt halvår så bör ni hålla er borta från denna modell, bara så att ni vet! ;)

Min känsla är att V50/S40 rykte som problembilar är betydligt överdrivet, framförallt om man tar hänsyn till att de saker som i de fall det verkar krångla är relativt lätta att åtgärda, dvs det är inga större saker som krånglar om det väl gör det, sen finns det naturligtvis undantag men det tror jag knappast är något specifikt för denna bilmodell.

Behöver man inte stora utrymmen och kan leva med att kvalitetskänslan är snäppet under framförallt Audi, så tror jag att man kommer att bli nöjd med en S40/V50. Sålde min bil enbart för att jag har stora problem med att behålla bilar mer än ett par år oavsett hur bra de är men det faktum att V50n är den bil jag lyckats äga längst säger väl ändå lite om vad jag tyckte om den.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Med statistik kan bevisa allt och inget.

Det exempel som wendtan pekar på är hämtat från Bilprovningen, men det framgår inte hur många exemplar av respektive bil som har legat till grund för respektive felprocent. Nu kan man väl i och för sig anta att Volvo är ganska välrepresenterat och att statistiken därför ger en ganska rättvisande bild för just Volvo, men det är spridningar mellan de olika utförandena inom respektive modell vilket gör det svårtolkat. Det hade också varit intressant att veta vad det är för typ av fel som gör att statistiken skjuter i höjden för respektive modell. Ett felinställt halvljus – som ett exempel - är förvisso ett fel, men knappast ett fel som gör att jag byter bilmärke p.g.a. felprocenten.

Sedan förstår jag inte varför just dessa BMW-modeller har saxats. Det går förstås att plocka lite till höger och vänster för att få en mer nyanserad bild, se exempel nedan:
Bmw X5 diesel, 15,7% fel => jfr m Volvo XC90 diesel, 23,4% fel
Bmw 5 serie diesel: 13,7% fel => jfr m Volvo V70 diesel, 9,8% fel
Bmw 3 serie Diesel 12,3% fel => jfr m Volvo S60 2.4 diesel 7,5% fel
Bmw 7 serie 10,6% => Motsvarande Volvo saknas

För övrigt så har vi två Volvo ”inom familjen”. En S80 och en V50 och jag har kört båda en hel del. De har varit näst intill problemfria, om det nu kan vara värt något i sammanhanget. Jag tycker som sagt att V50 verkar vara en stabil och bra bil, även om jag för egen del tycker att en är lite för plastig och tråkig att köra.

Nej, själv skall jag satsa på en Opel Vivaro. 45,9% fel ... ha-ha!
Har kört en V50-07 under två år dvs sen den var ny, idag har den ca:4600mil på mätaren.

De problem som jag har haft är följande:

*Bärgat bilen två ggr inom loppat av 500mil
*Plast detaljer som inte har varit korrekt monterat
*Ibland upplevs bilen svår startad
*Underdålig service på Bilia
*Drar betydligt mera än vad som deklaration säger

Om jag skulle köpa en V50 igen nja inte som det ser ut idag i alla fall. Då är det flera saker som måste bli bättre.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det en 1,8F? Punkt 3 & 5 verkar tyda på det.

//Lövet
Starre: Flera av dina problem beror just på ditt motorval som Andreas antyder. De är förståss inte mindre allvarliga fel för det, men finns just bara på den motorn. Att du får undermålig service på Bilia är självfallet beklagligt, men inte direkt bilens fel som sådant. Härnere måste jag säga att Bilia sköter sig helt okej.

Varför bärgades bilen? Startproblem? När du körde på etanol gissar jag?

Länk
Andreas_lofgren:

Ja

wendtan: Då jag till 99.9% tankar Etanol tror jag inte det har varit probelmmet med bilen. Båda gångerna har vekstaden inte hittat några problem de nollställer datorn och låter bilen stå ett tag. Sen startat bilen som vanlig igen......i och för sig bytte de tändstift pga att det var böta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har det varit kallt <0 grader när bilen varit svår att starta? I så fall beror det till 100% på att det är just en 1,8F. De är helt enkelt inte bättre än så.

//Lövet

Nix, det var till och med flera plusgrader vid både gångerna som bilen krånglade.
Varför i hela friden en Volvo V50? nej tack.

Länk

Faan...jag är 40 år och har tankar om att köra försiktigt...Nu sprack det.

Kanske ska prova en till Subaru, manuell?

Den är ju ändå rätt prisvärd, har dock ej kollat försäkringspremierna...
:) ja det finns både tråkiga och roliga Subaru, men själv så försöker jag också köra försiktigt mesta delen av tiden. Dessutom har jag extremt dålig väg och is+snö backe sista delen (privat väg) så för mig blev det en Outback.

Men bäst är ju att prova allt möjligt så man hittar det märke/modell som passar en själv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.