|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Stolar och kvalitet: Jag har kört en A4 från den va ny 2003. Och idag har den rullat 19500 mil. Stolarna skulle jag gärna byta mot volvo v70 eller saab stolar. Jag sitter ok, men jag har ingen svankfunktion och saknar armstödet. Annars är de inte ens nedsuttna. Stötdämpare....byter man det på bmw, vår bil har inte en tendens till varken klonk eller att stötdämparna är slut. Om jag "rekondar" bilen utv. och invändigt så känns den som när vi tog ut den för nästan 6 år sedan. Körde 9-3a nyligen, och de stolarna är skönare än audin(jag har standardstolar, ej sport). Volvo V70 är också skönare, har dock aldrig kört V50....Men V50 med dubbelfönster visste jag ej om....Vad kallas det om jag ska finna det i en begagnad? Ljudnivån är hyffsat viktig för mig, och audin är helt ok för att vara en ganska liten bil. Mycket sämre än a4an vill jag ej ha... |
|
|
Lite offtopic men Lövet hur är S40:n att köra med 4WD? Jag tycker vanliga S40 T5 är urkul att köra, men hur är AWD modellen? Känns den tyngre och sävligare? Tex. om man jämför E30 325 IX med vanliga 325 så känns IX mycket klumpigare tycker jag. (kanske konstig jämförelse men jag hoppas du förstår vad jag menar) Varför jag frågar beror på att vi tittar lite på en ersättare till vår bruksbil. |
|
|
Anledningen till att jag nämnt V50 är att jag gillar V70 med turbo....Och den är en hyffsat ok drivlina. Sen har jag ej personligen ej kört bilen V50 med den motorn. När ni nämner dubbelglas blir jag lite nyfiken, kände ej till att det finns... Subarun. Om den är hyffsat komfortabel och tyst att köra. Och ej drar för mycket soppa. Och jag har ej kollat försäkringarna för någon av bilarna. Är dock 40 år och bor i villa, så jag har inte högsta premien... Stolar & kvaltitet: Kört Audi A4 1,8T 2003 sen den va ny till nu....19500mil. Ingen bil jag haft/kört har jag upplevt så bra kvalitetsmässigt. Om jag gör en utvändig och invändig recond. Så skulle jag inte märka skillnad på bilen idag och när jag hämtade ut den 2003. Stötdämparna är som nya...Och jag har inte kört gubbkörning. Utan med skallen, kall motor försiktigt osv. Alla servicar gjorda enligt boken. Inte ens bromsarna har minsta tendens att skaka eller vibrera. Stolarna i min a4 är ok, ej nedsuttna...men jag saknar mittarmstöd och svankjustering. Volvo v70 och saabstolarna gillar jag. |
|
|
Hej! Jag har bara kört en V50 T5 AWD, sänkt 60/40 samt med 19" och MTE Steg1. Den bilen är förbluffande rask i steget för att vara en ganska tung kombibil, körde den i sommras och kom då 2a på konbana, bilen som vann var en Volvo V40, med ordentligt tillfixat chassi och pillad i motorn, förvånande var dock att en V50 D5 Automat bara låg ca 2sek efter "min" bil på banan. S/V50 har ett bra chassi, ljudkomforten är riktigt bra med de laminerade sidorutorna detta tillsammans med en BRA stereo ljusår bättre än något som sitter i ex E39 gör bilen till en bekväm bil. Motorn T5 är stark från låga varv, och drar bra på 6:an från 1200rpm utan att knorra, vår förra 540 E34 (manuell) var betydligt klenare på lågavarv än den här T5:an. Nackdelen är väl förbrukningen som ligger på drygt 1.0 - 1.1l/mil då är det blandad körning från södra sidan av sthlm - norra sidan via innerstaden. AWDn är rolig och det går absolut att ställa upp bilen när snö finnes, men framför allt slipper man det förargliga med att framhjulen spinner i sin jakt på fäste. Fick jag göra om valet idag skulle jag absolut satsa på en V50 T5 AWD framför den E39 540iAT som vi använder idag. Då prestandan är snarlik men V50 är betydligt roligare att köra! |
|
|
Ang 2wd och 4wd. Vi har 2wd på vår audi idag. Körde en nyare med samma motor 163hk, och quattro och visserligen kombi. Men där upplevde jag bilen mycket segare, den hade gått 3000 mil så vår motor känns piggare. Men hela bilen kändes mycket tyngre... Men när det gäller V50 så tycker jag 5cyl motorn borde vara så vridstart att det inte märks så mycket. Sen är frågan om man ska manuell eller automat? |
|
| Tappet på grund av den extra tyngden och förlusterna i transmissionen hos 4WD har inget med motorns vridmoment att göra. | |
|
Då Audin är en ganska liten motor i cyl volym och vridet inte är så högt så är den känslig för extra vikt. Jag tror att "tappet" i a4an upplevs som större än i en motorstarkare v50! |
|
| Nej, det är helt enkelt fel. Så fungerar inte motorer och bilar. Men det är lite OT. Det är mycket möjligt att Audin upplevs så, men då är förklaringen en annan. | |
|
Dubbelglasfönstret heter "Laminerade sidorutor" om du letar begagnat. Ett ganska billigt tillbehör till Volvo faktiskt - kostar runt 3-4 tusen kronor. Definitivt värt pengarna, skillnaden är stor i ljudnivå. Leffo: Jag har faktiskt inte kört någon vanlig S40/V50 T5 så jag kan inte svara på hur stor skillnaden är mot AWDn. Jag upplever dock ingen seghet alls och bilen känns väldigt rapp i steget och vid riktningsförändringar. Jämfört med V70 så är S40/V50 en gokart i vilket utförande man än testar ;-) //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Nockenwelle: Istället för att säga som du gör kanske en förklaring är på sin plats, då du har full koll... Andreas: Ska kolla efter laminerade sidorutor....tack. |
|
| Det finns en lång tråd om vridmomentets betydelse för en bils prestanda, där finns allt som behövs. | |
|
Jag kör själv 2wd T5 och provade flera AWD innan jag beställde min bil. Min uppfattning om skillnaderna är som följer: AWDn känns mindre "busig" när du går på fullgas på 1:an och 2:an. Det blir en lugnare accleration helt enkelt. Den extra vikten känns av på bilen, påtagligast är det i lägre farter vid accleration. Men även på kurviga landsvägar. Acclerationen 0-100 skiljer 0.3-0.4 sekunder, inte hel världen med andra ord. Jag kunde dock inte motivera migsjälv att ligga och betala hela året för den merkostnad som 4WD medför när jag har nytta av den max 2 veckor om året(bor i skåneland) Merkostnaden rör sig uteslutande om bensinkontots storlek. Freetime: Missa inte att hitta en bil med High performance eller Premium sound ljudsystem. Skillnaden mot bassystemet är påtaglig minst sagt. Länk |
|
|
High Performance är ett måste. Performance (bas modellen) låter som en klockradio :-( Kul att höra av Wendtan reflektionerna om 2WD vs AWD. Själv är jag allergisk mot framhjulsdrivna bilar så 2WD var inget alternativ för mig. Eftersom AWDn är Haldex så stämmer Wendtans reflektioner ganska bra antar jag - man märker inte så mycket vid gott grepp och lugn körning. Jag kör dock så lite att jag tyckte det var värt den lilla extra bensinen för att slippa den framhjulsdrivna känslan. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Nockenwelle: Tror inte du läst alla inlägg och dina svar hjälper inte mig ivarje fall. Så jag behöver ej dina inlägg i hjälpen att köpa bil. Har fått en tanke om en A4 tdi quattro i skallen, under 200 kakor för en -06 till -07 med få mil på mätaren... Men ska åka och provköra lite i slutet av veckan. |
|
|
Har kort en del med V50T5AWD (forsta arsmodellen) och ar inte direkt overimponerad. Jag tycker den kanns halvbillig i kvaliteten och ganska trakig att kora. Subaru vet jag dock ganska lite om. Varje gang jag ser en nyare Subaru tanker jag att det kanske man skall prova nagon gang. Men varje gang jag satter mig i kupen tappar jag helt intresset. Sa, om jag skulle valja mellan Subaru och V50 vete tusan om jag trots allt inte skulle valja en V50, om jag inte behovde mer utrymmen forstas. Det ar val bara att provkora! Vad galler Audi har jag for inte sa lange sedan gjort mig av med en A3TDI med 170-hastarsmotorn (2006:a) och den korde jag flera tusen mil med. En suveran motor och ganska kul bil att kora. Helt annat finish an i Volvo, hogre premiumkansla. Daremot, for att aterga till stolsdiskussionen, maste jag saga att Audis stolar i A3/A4 ar ett problem. Jag gillar dem inte. Man maste upp till A6 for att fa bra stolar i Audi, tycker jag i alla fall. Sammanfattningsvis tycker jag att A4 ar ett bra alternativ till V50 och Subaru. |
|
|
Ok! tack för reflektionerna ang. S40/V50 AWD (Lövet mfl). Jag är lite sugen på en sådan faktiskt. Jag gillar ju körglada bilar och det där är den körgladaste Volvo jag testat hittills. Det knäppa är att jag gillar prefacelift före facelift modellen. Tycker faceliften ser lite för snäll ut. Prefacelift ser lite argare ut i fronten snett från sidan tycker jag. Och ska man köpa en ny så har man ju inget val. Men det ska väl finnas något "liknande M-paket" till V50 som hottar till den lite har jag för mig? /L |
|
|
Freetime: gå på en Legacy eller Outback i stället om du vill ha komfort, Forrestern är en enkel driftsäker slitvarg utan flärd ( och ja; den gungar och låter en hel del...) Mera info här: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Gemini__ |
Finns ett "sportpaket" som förhöjer utseendet markant. Är kanske det som har benämningen "R-design". Ett stort minus med modellen är att den är i minsta laget. Maken till trängre bil får man leta efter. Nu införskaffar man nog inte denna typ av bil i tron att det är en storlastare. Skulle dock vara intressant att höra hur det går med ev. barnvagnar/stolar. //Thomas |
|
Så här såg det ut för ett år sedan.. Länk och då var V50 nästan fyra år gammal... Rostskyddet på Forester har precis som V50 fått en fyra i betyg i Vibilägares rostbedömning så enligt dom är inte rostskyddet överlägset... En kompis till mig har ett flertal gånger fått bärga sin V50 till verkstad. Subaru däremot får toppbetyg av ägarna, dom jag har i min närhet, arbete och svärfar, en arbetskamrat köpte sin Legacy 2,5 Stationsvagn ny 2005 den drar under deklarationen ca 0,8l/mil pendling i Sthlmsonrådet (obs lite i köer) så tro inte enbart på vad det står på pappret. Stephan |
|
|
Stephan: I samma rostskyddsundersökningar får E46 och E39 samma betyg, tycker du de har varit klockrena i sitt rostskydd? Det där är som sagt ett kontaktstycke i framdörrarna. Åtgärdades gratis av Volvo. Mer än vad man kan säga om Bmws fabrikationsfel... Nästa undersökning lär visa något helt annat. Det gäller uteslutande årsmodell 2006, och det står inte hur många de frågat. Jag har själv en 2006:a och jag har som sagt haft 8000 helt problemfria mil. Det finns alltid måndagsexemplar, din kompis kan säkert ha råkat ut för ett sådant. Det finns flera exempel på Bmw bilar på detta forumet som bärgats 20 gånger på ett år. Tycker du det avspeglar Bmw och dess kvalite? Om du tittar här exempelvis: Länk Så kan du se att det är bara Bmw 1:serien som ligger ovanför V50 i statestiken av Bmws bilar. Subaru Forrester ligger förvisso ovanför V50 med 0,1 i marginal. Medelbilen har alltså 5,3% fel, och V50 har 1,5% Här är några Bmw bilar: Bmw X5 diesel, 15,7% fel Bmw 5 serie diesel: 13,7% fel Bmw 3 serie Diesel 12,3% Bmw 7 serie 10,6% Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.