|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Runt -06... Upp till 7000 mil på mätarna. Kommer mestadels köra själv, en hel del med släpvagn med en snöskoter på. Har ej provkört någon av bilarna? Vet ej om automat eller manuell passar bäst. Men dessa 4 hjulsdrivna ligger under 200 000:-, Någon med erfarenhet... Och jag struntar i status som att subarun är ful osv... | |
|
Jag skulle välja Subarun. Stabil och bra bil trots att det är en SUV och går aldrig sänder Välj automatlådan för kopplingen på den manuella turbo-versionerna är stenhård och svår att köra mjukt med Forester har samma bottenplatta och drivlina som impreza och legacy men bättre utrymmen inne i kupén V50:n är klart underlägsen på alla punkter utom möjligtvis körglädjen AWD-systemet på V50:n är ett skämt jämfört med Subaruns permanenta 4-hjulsdrift som är det bästa på marknaden |
|
|
Ska nog prova både manuell och automat för att jämföra på subarun. Är det någon komfort i subarun, ser ju ut som en mazda Demio men längre.... Ser lite burkig ut om man säger så... Men om komforten är ok så är det intressant. Klarar automatlådan lite extra trim tro? Jag har haft Volvo V70 Diesel Awd i tankarna, men vill ha lite kul också... |
|
|
Det är som du säger bäst att prova för alla har olika smak. Bilarna är ju helt olika typ så dom är svåra att jämföra V50:n bygger ju till stora delar på en Ford Focus i botten och delar många komponenter samt bottenplattan därifrån Subarun är nog kanske inte det mest lyxiga och komfortabla man kan åka i men ser man till prestanda och hållbarhet är den svårslagen i den prisklassen Jag har haft några av den äldre modellen och var helt nöjd med dom enligt min smak Hade en V50 2.4 och var inte alls nöjd med den så den sålde jag ganska snabbt |
|
|
Subaru helt klart, V50 är ett skämt. Jag har kört båda. Stephan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Håller med Stephan ingen av de 8-9 Volvo jag har ägt var lika kul som den Subaru personbils pickis -84 4WD med hög o låg i och urkopplingsbara drift som jag böt till mig mot 2 dörrhögtalare 1995 skitkul var den. Har en polare som kört 12000 mil utan ett enda problem med sin subarukombi. är väl Fuji som äger subaru åtminstone förr. Boxermotorn är en pärla. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vad kan man jämföra Subarun med för bil då det gäller komfort? |
|
|
Tror mer man kan jämföra med Honda CRV, Hyundai Santa Fe, Kia Sorrento och liknande bilar. Snäppet över hamnar sedan Volvo XC60 och BMW X3 i den klassen. |
|
|
Subaru har kass ljudkomfort och dåliga stolar, det är dess största nackdelar. Vad gäller drivlina håller den utmärkt klass men komfortmässigt är den ingen höjdare. Åker själv S40 T5 AWD och trivs alldeles utmärkt med det. Bara för att någon läst i en tidning att den delar vissa delar med Ford Focus blir den inte sämre för det. Tvärtom så håller den utmärkt klass och tillsammans med dubbelglasrutorna som min har är exempelvis komforten väl i klass med den 530i E39 jag hade innan. Att de tidiga årsmodellerna har vissa tillförlitlighetsproblem är ingen hemlighet dock. ______________________________ //Lövet Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Nja Subarun är sällsynt bruxigt plastig inunti ( men hållbar) och är klart MINDRE än Legacy/Outbacken och som tidigare nämts bör den avnjutas med automat då turbon kan ha aptit på kopplingar.... Subaru turbon är törstig speciellt med släp bakom (max 2000 kg btw..) Den Forrrester som nämns här är INTE att jämföra med CRV-sorrento, Santa Fe etc etc utan ligger mera i linje med CRV gen 1 -2001) eller Mitsu Outlander turbo bilen är ju ett udda mellan ting som inte har många jämlikar Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Har kört båda, och mitt svar blir utan tvekan Subaru. Roligare att köra, upplevs betydligt rappare, känns gedignare. Att den kan tyckas något plastig i inredningen instämmer jag förvisso i, men när grejerna faktiskt håller spelar det ingen roll för mig. Upplevd kvalitet och faktisk kvalitet är två olika saker! Lycka till med valet! |
|
|
Dali här på forumet har äger/har ägt båda dessa bilar. Att hävda att V50 är ett skämt utan att motivera känns skapligt trångsynt, på vilket sätt då? *Är det det överlägsna rostskyddet? *Är det volvos stolar som fått massor med utmärkelser av att vara en av bilvärldens bästa stolar? *Är det ljudsystemen som till skillnad från allt annat än logic 7( om vi nu tar Bmw som exempel) framstår som just ett skämt. Nokia car audio tycker jag säger det mesta, ljudkvalite som i en mobiltelefon känns ju väldigt premium. *Volvos 2,5 T Motor som det handlar om i T5an är helt utan svagheter och så skottsäker som en motor kan vara(fruktansvärt välbeprövad) *Subarus boxer motorer är som antyds ovan åt det törstigare hållet. *Är det att V50 i princip inte har några som helst svagheter/barnsjukdommar? Mjukvarubekymmer som löste sig med uppdatering är det enda som det egentligen knysslats om. Före facelift är bilarna något bullriga, detta är fullständigt åtgärdat på Facelift bilarna. Valdes det till dubbelglas så är även före facelift bilar fullt godkända, absolut tystare än min fd Bmw 330 Ci. Det är kul att bottenplattan från ford focus kommer fram som argument varje gång V50 är på tal, Ford focus är en bil med erkänt bra vägegenskaper. Att bilarna delar bottenplatta innebär inte att det är exakt samma bil under skalet. S40N/V50 är en av det absolut körgladaste volvobilarna som tillverkats till dagens datum. Som en sidnot så håller jag på att leta en ersättare till min V50 T5 som rullat 8000 helt problemfria mil. Prisbild runt 350-400 kkr. Jag tittar mycket på Audi A4, då denna ger ett helt annat kvalitetsintryck än dagens Bmw 3 serie. Även Volvo kommer få en chans om den nya D5 motorn släpps ner i V50 chassit till nästa år. Länk |
|
| Mitsubishin finns ju 4x4 den har jag helt missat. Kollade kort på bytbil, och de får man en fin -06a för 150 000 sek.... Kanske e något. | |
| wendtan: Du skriver att S40/V50 har fatt massor med utmarkelser med hanvisning till att de har en av varldens basta bilstolar? Det visste jag faktiskt inte, vilka utmarkelser ar det? | |
| anders_lofgren, skulle vara intressant att veta varför du bytte E39 mot S40? | |
|
Wendtan: dali (och jag) har legacy kombi resp Outback dieslar och dom har ungefär endast växellåda och övriga transmission gemensam med nämnda Forrester Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Mixtus: Jag hittar tyvärr inte en tråd där det listas några tester av bilvärldens stolar. Men att Volvo fått utmärkelser för sina stolar är inte något okänt faktum. Det är säkert främst V70 som vunnit dessa priser, men stolarna i V50 är inte på något sätt sämre. Länk Länk Länk |
|
|
Jo, jag har också stött på positiva kommentarer kring Volvos stolar, men det gäller att skilja mellan sittkomfort och pisksnärtskydd. Sittkomforten hyllas mest i svenska motortidningar med några år på nacken. Jag vill minnas att "nutida" svenska tester brukar skriva något i stil med att många andra märken har kommit ikapp och gått förbi. En uppfattning jag delar. I utländska tidningar (jag brukar mest kika i tyska, brittiska och amerikanska tidningar) brukar inte Volvos stolar få bättre betyg än andra och de brukar än mindre få massor med utmärkelser. Själv är jag inte särskilt imponerad av Volvos stolar, de passar mig inte alls, men jag vet att vissa älskar stolarna. Som vanligt är det tycke och smak och det är bara att acceptera. Din andra länk hänvisar till en person som i april 2005 tycker att stolarna är Volvo V70 är en av fem stolar han rekommenderar. Som vanligt en tyckare i mängden. Däremot håller jag med om att Volvo fortfarande ligger i framkant när det gäller pisksnärtsskydd. Andra märken börjar dock komma ikapp. Går man till det brittiska ursprungstest som din första länk hänvisar till framgår det att Volvo och Saab tillsammans med Audi leder utvecklingen. Testerna är gjorda i april 2008. |
|
| Jag åker ca 100 mil i veckan i en V70 av senaste modell och jag måste säga att stolarna i den är otroligt okomfortabla på långresor och jag betvivlar starkt att det skulle vara bekvämare stolar i en V50. Jag upplever det som att man sitter bättre i förra generationen av V70. | |
|
Av de svenska bilarna är det väl SAAB som fått flest priser för sittkomfort och säkerhet i stolarna ? Den V50 jag hade var absolut inte några sköna stolar i. Vet inte om det beror på att jag är 2 m lång och strax över 100 kg men den bilen sålde jag ganska snabbt för jag var klart missnöjd med kvalitet, komfort och utrymmen En kompis till mig jobbar som kvalitetschef på Volvo-fabriken i Gent i Belgien och han sa att kvaliteten på delarna dom monterar i Volvo-bilar som kommer från Ford håller betydligt lägre nivå än tidigare när det var Volvo-specade delar. Stora delar av drivlinan och en hel del andra delar i Volvo V50/S40 är gemensamma med bl.a Ford Focus och då pratar vi inte Volvo-delar i Focusen utan tvärt om. Möjligen med undantag för RS-modellen av Focus som har Volvo-motorn |
|
|
Som ovan märks så är det bara en massa snack om att man "har hört att kvaliteten på Ford delarna är så dålig" men väldigt lite fakta. Tråkigt att man inte kan föra en nyanserad diskussion när det faktiskt är en person som vill ha köpråd som startat tråden. Uttalanden som "V50 är ett skämt" när man uppenbarligen inte har en aning om vad man pratar hjälper inte trådskaparen nämnvärt utan gör endast att man framstår som en ignorant BMW fanatiker. Samuel2: Jag bytte från E39 till S40 T5 AWD främst för att E39 vid det här laget börjar kännas riktigt gammal. Framförallt inredningen ser helt enkelt väldigt omodern ut. Min E39 hade inga stora fel men jag kände ändå att det var dags. Det var dags för nya däck, Inspection 2, nya stötdämpare osv så det kändes som att jag inte ville lägga så mycket pengar på en bil som jag redan funderade på att byta ut. Jag tyckte väldigt mycket om E39an, inget snack om saken. När det så var dags att byta bil så ville jag dels ha något modernare men även lite mindre samt med automat. Det fanns då 3 alternativ främst, 3-serie E46, Audi A4 och Volvo S40. S60 gick bort för den är för gammal. E46 känns väldigt lik E39 generationsmässigt och har lite för mycket "förortsstämpel" över sig numera. Rostproblemen gjorde också att jag inte blev så sugen. A4 har min far och den var ett starkt alternativ men även den känns inte särskilt nyskapande invändigt. Kvalitetskänslan är outstanding dock. Men faktum kvarstod att den inte kändes särskilt "kul". Jag har kört väldigt mycket Audi i mina dagar och de är framförallt Autobahn anpassade. Åker man mest runt Stockholm så blir det lite för mycket "kryssarkänsla" över dem. Så till slut stod det faktiskt mellan 9-3 Aero och S40N T5. Eftersom jag egentligen inte gillar framhjulsdrift eller 4 cylindriga motorer lutade jag åt den senare om jag inte hittade rätt exemplar och det gjorde jag inte på Saaben. Jag valde medvetet en S40 med dubbelglas eftersom jag vet att ljudnivån är ett problem, främst på V50 dock. Jag kan dock säga att min nuvarande S40 är precis lika tyst som min tidigare E39 samt att den känns oerhört mycket rappare och smidigare för min typ av körning. Jag är väldigt nöjd faktiskt och positivt överraskad över komforten. //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.