AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.884

Bilen blir orkeslös ibland! känns som 20 hk...

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hejsan!
Jag har ett problem med min 320 iT -06:a.
Ibland blir den orkeslös.....känns osm det bara finns 20 hk eller nåt.

Det händer på 2:ans växel. Kör jag ivag på ettan o sen växlar till 2:an och sen gasar från 1500 varv ungefär så händer det ingenting ibland.........accar som om det var 20 hk bara......Kommer ganska sällan!....Men grymt irriterande när det kommer!

Det rycker även lite när det uppstår!

Har haft in bilen på BMW 2 ggr men dom hittar inget.....dom lyckas heller inte få problemet när dom har den inne......Tyvärr!

Kommer inte ofta.....utan bara sällan!

Vad kan detta vara för nåt skumt........Mycket tacksam för svar!!!
Cr
1.095
Craile
Kan även säga att varvräknaren liksom hackar iväg......och varvar mycket segt.....kommer nästan ingen vart!

Tacksam för svar!
Cr
1.095
Craile
INGEN som känner igen problemet eller har en aning om vad det kan vara???
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är inte så enkelt att antispinnen (DSC) stryper motorn?
Cr
1.095
Craile
Menar du att den stryper trots att det inte spinner???.....För det har inte vart halt o spunnit!............
Låter ju som att det skulle kunna va det......hade det på en äldre bil....den ströp motorn trots att det inte spann.....men då lös det i displayen!

Men borde det inte stå nåt i displayen då när den går in o stryper?
Eller visa nåt när BMW felsöker?...nån felkod från DSC:n
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jo, den gula lampan i panelen ska ju blinka/lysa förstås.... kan lampan vara trasig? DSC:n som sitter i din bil är betydligt mer sofistikerad än ASC-systemet som fanns i äldre BMW. Särskilt på låg växel med mjuka vinterdäck händer det att motorn stryps, och det kan kännas som att man inte har någon effekt alls i motorn. DSC stryper 'mjukt', så det inte ens hinner spinna loss. Mjuka vinterdäck kan lura systemet lite, däcken kan slira en aning utan att för den skull tappa greppet, men tillräckligt för att DSC ska gripa in. Prova att slå av DSC med DTC-knappen som sitter mitt på panelen, mellan luftutsläppen - då tillåts lite mer hjulspinn innan systemet griper in!
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag hade ett liknande problem på min bil för något år sedan.
Det var lägesgivaren för kamaxeln som gav felaktiga värden och då visste inte motorstyrningen vad den skulle göra vilket kändes som om halva effekten försvann. Så lite som 20 hk kändes det dock inte som.
Precis som med din bil så hände det någon gång ibland och gick över efter någon minut. Till sist höll det på en lite längre tid och då åkte jag in till verkstan.

Om man läser ut felkoderna så syns det direkt om någon givare gett sig.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Fast förstås ... om inte verkstan hittar något så borde det ju inte vara en givare. För jag utgår ifrån att de kollat felkoderna, annars måste du byta verkstad.
Cr
1.095
Craile
Dom har kollat felkoder och inget hittades!.........DCS är det inte som felar...För lampan funkar för det har jag testat genom att spinna loss o så!...........Det var samma problem på sommardäckena oxå!

Kan inte fatta vad det kan vara!......Kommer så sällan oxå....det e skumt!
Do
38
Dollypart
323ti cpt-00
120d xdrive-13
Luftmängdsmätarn som krånglar??

Cr
1.095
Craile
kanske det kan vara!.....Ska prata med BMW imorn. Kan ju be dom kolla det!
Kommer väl få samma svar som vanligt. "Vi hittar inget".
Pe
179
Petter1
330iM-03
Låter som samma fenomen som på 325/525..Är tydligen någon ventil som kärvar,och när den inte öppnar går bilen segt/ryckigt. problemen på 2,5 liters motorn är vad jag vet inte löst än,trots otaliga nya programvaruversioner..
Cr
1.095
Craile
Ja det e ju liknande...........Var ute o åkte ida och då kom det 4 gånger på 30 minuter!.......Inte kul!

Kom även på 3:ans växel vid en korsning......oxå från 1500 varv och typ upp till 3000 varv.....sen går den bra!.....Skit skumt!

Ska in till BMW imorn o boka en ny tid för detta!......Se om dom hittar nåt!
Köpte den av dom för 1 månad sen så det e tur att det går på garanti.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Körs bilen mycket kortsträckor och med massa elförbrukare på? Om du har en ctekladdare, prova anslut den i plusuttaget i motorn och ladda fullt. Den dessutom rekonditionerar batteriet om den används kontinuerligt så att det räcker 50% längre.

Nu är denna gissningen just en gissning, däremot är många bilar stora elslukare med många fina elfinesser.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.