|
|
|
|---|---|
|
Hej.Vill först o främst tacka för ett suveränt forum som hjälpt mig åtskilliga gånger när det gäller knep o knåp med mina bilar! Köpte för ett tag sen en 740-95:a som jag är riktigt nöjd med. Bilen har inte körts på vintern på 6 år så rosten på bilen är försumbar samt den har bara gått ca 19000 mil. Har dock 2 tydligen vanliga fel,nämnligen värmeventilskrångel(svårt att reglera värmen uppe o ned vid fötterna,väldigt varmt blir det!) samt pixelfel i klimakontrollen. Plockade igår bort klimapanelen ur bilen,tog med den hem o skruvade isär den. Då i princip nästan alla pixlar var borta från båda displayerna så hade jag ju inget att förlora.Plockade isär LCD panelen,lossade kabeln,gjorde rent etc men fick det i alla fall inte att fungera(lyckades givetvis att föstöra en av flatkablarna till ena displayen men å andra sidan fungerade ju ingen av dem från början heller...).Har provat att lägga i förhöjningar till gummilisterna som klämmer på flatkabeln men får inte heller det att fungera.Då återstår frågan: Finns det någon på forumet som känner till om det går att köpa nya LCD-displayer inkl kabel och isåfall var? Känns lite onödigt att köpa en ny klima-panel då allting utom LCDpanelerna fungerar. | |
alain |
När det gäller delar till din bil skulle jag rekommenderar att titta på den här sida från harrys bilskot i Malmö. Han har kanske det du söker. Länk Lycka till! MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Har Du kollat mitt tips från Feb. 2007 ang. fixning av klimadisplayerna på E38 ? Finns under Gör det själv, mektips. Följer Du detta "till punkt & pricka" så har Du löst problemet en gång för alla. MVH Stefan |
|
| Inte för klimapanel men MIDdisplay Länk och kombiinstrument Länk är det någon som har provat att byta dessa delar med lyckat resultat? | |
|
Hej igen och tack för tipsen. alain:Sökte på länken du bifogade men det verkade inte som han hade någon panel för tillfället. Otto: Har tittat på tipsen du ger i mektips.Skulle troligtvis fungerat men då jag hade för bråttom(som vanligt) så lyckades jag med konststycket att dels kapa plastfolien på flatkabeln på ena displayen så den blev för kort+ dra loss kabeln till den andra LCD:n för fort från kortet vilket innebar att guldpläteringen rök från kortet!Har ikväll suttit med ledande silverfärg för att försöka laga kortet men hyser inget större hopp om att det ska fungera. Har dock hittat ett par begagnade paneler via bildelsbasen för en rimlig summa. Då kommer nästa fundering:Jag har denna panel i min bil Länk Har hittat en panel som också kommer från en 95 årsmodell med samma reglage men det som skiljer är att styrningen av fläkthastigheten etc sker med tryckreglageLänk Skulle jag kunna använda den sista styrpanelen i min bil(vore ju trevligare med tryckreglage istället för "snurrhjul" till fläktstyrningen? Lite krut under huven skadar aldrig1 |
|
| Jo den andra panelen går att montera men det kan behövas någon form av omprogrammering av bilen hos en BMWverkstad för att få panelen att fungera. | |
|
Är det för att fläktstyrningen ska fungera eller? Lite krut under huven skadar aldrig! |
|
| Något åt det hållet är det jag har inte gjort den här modifieringen själv så jag är inte helt hundra. Men här finns lite info Länk | |
|
Tack för länken.Stod mycket nyttigt där Däremot så verkar det som man enbart behövde programmera om systemet om man bytte från en gammal styrenhet med"rullhjul" för både temp och fläkthastigeht till en nyare med tryckknappar för dito. Jag har ju denna panel i min bil(verkar vara samma i 750-95 som i min bil) så då borde man väl kunna byta rakt av eller är jag helt ute och cyklar? Länk Lite krut under huven skadar aldrig! |
|
| Enligt flera andra forumanvändare som har bytt panel så är det bara att byta men som sagt du behöver förmodligen koda in den nya panelen. | |
|
henke,har du samma klimapanel som jag har? Lite krut under huven skadar aldrig! |
|
| Jag har den här Länk och det syns enbart enstaka pixlar i min. | |
|
Ja,den är identisk med den som sitter i min bil. Har hittat en likadan på skroten för 1500:-. Har även hittat den nyare varianten,dock är inget pris utsatt Får greppa telefonen imorgon och ringa några samtal. Skulle det vara så att det går att få den nya varianten för runt tusenlappen och den är i vettigt skick så blir det nog att testa den.Omprogrammeringen är nog inte så dyr och det vore ju trevligt med tryckknappar.... Återkommer när panel inhandlats etc. Tackar o bockar för alla snabba svar MVH Christian Lite krut under huven skadar aldrig! |
|
|
Jaha,då tog man sig en tur till Uppsala på morgonen för att köpa den nyare klimapanelen på Upplands bildemontering.Väl framme plockade jag ur min klimapanel och tog med mig den in.Jag jämförde anslutningarna och konstaterade snabbt att visst fanns det likadana anslutningar som på min gamla panel men det fanns ytterligare en anslutning som det inte finns någon motsvarande kontakt till i min bil så jag köpte inte den nyare panelen På min gamla panel sitter det 1 tempsensor bakom ett litet galler.På den andra verkar det vara 2 sensorer(åtminstone finns det dubbla galler). Kan det vara så att xtra lilla kontakten som skulle pluggas i var till den andra sensorn eller? Hur som helst hittade jag en likadan panel som jag har hos en Lidköpingsskrot så dom skickar den till mig under veckan. Den skulle enl uppgift vara testad o felfri så jag håller tummarna Återkommer senare under veckan med ny rapport Lite krut under huven skadar aldrig! |
|
| den panelen passar ,det är bara att det finns en till tempgivare! | |
|
OK,så det spelar ingen roll att xtrakontakten ej är ansluten?Den är bara till för den andra tempgivaren? Lite krut under huven skadar aldrig! |
|
|
Nu är det min tur att byta klimapanel, pixlarna är näst intill obefintliga efter bilens vintervila, jag har modellen med hjul att styra fläkten med, och skulle vilja byta till denna modellen Länk Jag har en garanterat fungerande med alla pixlar i behåll för på gång för 750 kr. Är det någon här som gjort ett sådant byte och vet att det funkar? Är det plug´n play eller krävs det en omkodning av BMW som nämns tidigare i tråden? Bilen är en 740iA 1996 tillverkad 9609. /Stefan |
|
|
Jag har bytt, min bil är en 95a och satt i 99ans klimapanel utan några problem. Behövs bara kodas om dom suttit i en annan serie(typ e39) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.