|
|
|
|---|---|
| i går när jag var ute och körde så sa det poff någon stans. det lät ungefär som en misständning. Efter det är det inget drag i bilen. 530D-01. Den varvar upp när den ligger i neutralen, men när man lägger den i driv och skall köra så varvar den bara ca. 1500 rpm och drar massor av soppa. Någon som har en aning vad som kan ha hänt ?? | |
|
Jag tippar på luftmassemätaren- Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta. |
|
| luftmassemätare ? Var hittar man den. går det att testa på något enkelt sätt? | |
| Efter (nära) luftfilterboxen någonstans sitter den, om du lokaliserar den kan du dra ur kontakten från luftmassemätaren och provköra, går den bättre då är det luftmassemätaren. Detta test fungerar iaf på bensinmotorer, du bör dock inte köra omkring någon längre sträcka med LMM kabeln urdragen. | |
|
Kolla högst upp på den här sidan så har du en länk till MAF Service GMBH. Om det är bra priser kan jag inte säga. Det verkar som den kostar 189,90 euro hos dom till din bil, där ser du också hur den ser ut, om du drar ur kabeln och bilen går bättre då är det garanterat LMM som har pajat. Jag köpte en på skroten för 600:-för några månader sedan, dock till en 525 bensinare. Pierre Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta. |
|
|
Nu har jag testat att ta bort kontakten från LMM, men det var marginell skilnad. Soppanålen bara går i botten och sen händer inte mycket mer. Den låter ganska mycket och går upp till ca 2000 rpm. Någon som har en idé ?? |
|
|
Är här verkligen ingen som har någon bra idé, vad som kan ha hänt ? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Täppt katalysator möjligen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dessutom finns det nog en del felkoder att kolla upp för att få en ledtråd. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Täppt katalysator låter som en plan. Hur kollar man om den är täppt ? Om den är det, betyder det att den måste bytas ? | |
| Såg att du bor i Skåne, Ta bilen till Jarls bilservice i Helsingborg som är experter på Bmw o be dom koppla upp den mot datorn så får du säkert ett förslag på vad som ska åtgärdas | |
| Hej igen. Var inne på autodiesel i malmö, det visade sig vara turboslangen som var trasig. Nu är det fixat och allt fungerar som det skall igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.