AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.238

"BMW går över till turboladdade M-bilar"

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Enligt Teknikens Värld ska BMW börja med turboladdade motorer i sina M-bilar framöver. Vad ska man säga? Är själen på väg att försvinna nu? En av höjdpunkterna enligt min mening har ju varit de högvarviga sugmotorerna.

Länk
Th
14
TheXaZ
BMW M3 -94
BMW 540ia touring -94
Ja lite skrämmande låter det allt. Dom utvecklas ju oxå ständigt som allting annat.

Men vem vet, man kanske blir positivt överraskad?
Jag ser inget "problem" i att BMW börjar turboladda sina M...Det som däremot är beklagligt är att man istället för att utveckla unika turboladdade motorer enkom till M-modellerna är att man istället satsar på att "trimma upp" befintliga motorer...Exklusiviteten vattnas ur om jag får säg...
Länk
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
M-divisionen har trimmat upp befintliga motorer sedan start,så inga konstigheter där.
Bimmerbåjj: Jasså??? Ja kanske i fallet med M10 & F1, men jag har för mig att man minskade slagvolymen till ca 1.5 liter, dvs andra kolvar/stakar. Visst bygger M88/S38 på M30 men det är andra kolvar/stakar, helt annan topp osv. I princip ingenting som passar från en M30 til M88/S38 och tvärtom. Hur det är med M50/52 vs S50/S52 vet jag inte men min gissning är att det är samma där, få delar som är identiska. Sen har du M62 vs S62, okej kanske ett borrat M62 block men där tar likheterna slut...Andra kolvar/stakar, annorlunda topp/kammar osv.
Om däremot M till ex. tar den "befintliga" motorn i säg 335i, borrar upp blocket till 3.5L, förser den med andra kolvar/stakar, helt omarbetad topp, 6st separata gasspjäll osv...ja då är det en "unik" M-motor, i mina ögon, Men om de behåller samma grundkonfig (dvs slagvolym) o filar kanske något på toppen, lite andra kammar, höjt laddtryck o kanske ett annorlunda insug så är det i mina ögon inte en unik motor då de flesta av dessa "uppgraderingar" kan appliceras tämligen enkelt på utgångsmotorn...Unikum o "besparingar" kan rimligtvis inte gå hand i hand (syftar på att det sägs att BMW måste sänka produktionskostnaderna)...
wa
35
walle70
325 turbo m-tech2
äntligen turbo
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Alla europeiska "S" motorer är byggda från grunden till den applikationen. Även fast dom i grunden kanske bygger på en standard motor så är det mesta omarbetat så det inte passar från en "S" till en "M".

__
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.