|
|
|
|---|---|
|
Hej...har en bmw m3 -01 5000mil står i kall garage nu under vintern... är servad för 500mil sen och står att det är 1500mil kvar till nästa.. men efter att det ståt stilla en längre tid kanske man behöver byta lite grejer,,lr är det bara starta och köra till nästa service,enligt service bok??? MVH /Rasmus | |
|
Hej. Jag kör väldigt lite med min bil varje sommar (300 mil i sommar) men byter ändå olja, oljefilter, luftfilter samt kupe`filter utöver den vanliga servicen enligt indikatorn och då lämnas bilen in på Bmw för att dokumentationen på bilen ska vara komplett, vore det inte för just dokumentationen skulle jag serva bilen själv hela tiden. /Micke Länk |
|
|
aa det är sant....klart det bästa har inte hur mycke deg som helst.. men jag gör nog det endå...känns bäst så så blir det ingen ågest när man varvar lite hehe... köpt m3.an precis...känns som att man behöver sköta om pärlan lite extra heh |
|
|
Har du gjort en inspektion 1 eller 2 för 500 mil sedan så är det grov överkurs att göra om samma sak till vårkanten. Såvida inte bilen står i ett smutsigt, fuktigt och dammigt klimat. Oljan kan du byta eftersom den ändå har gått 500 mil. |
|
|
sist jag va på bmw med min bil så frågade jag dom om exakt samma sak. Dom svarade klart o tydligt att man inte behöver byta oljan var 500 mil osv osv. Bara man sköter servicarna så är det inget problem. Har själv ställt av min bil och ser ingen anledning att serva den igen fram mot våren. Den visar ju endå upp på displayen när man ska serva bilen och vilken service som är! |
|
|
Man ska inte vara dumsnål med oljebytena. Över 1000 mil per oljebyte på en M-bil kanske inte är så skonsamt? Och om bilen skulle gå sönder så blir verkstaden du frågade, glada. Då du (ev) måste renovera motorn hos dom? /Jonas |
|
|
Intervallet mellan oljeservicarna blir ändå cirka 1000 mil på en S50/S54. Möjligen något mer beroende på gasfot. Problemet med att inte ha fräsch olja inför avställningen är att den smutsiga oljan kan orsaka korrosion eller andra problem i motorn på grund av partiklar i oljan. Vissa påstår att man helst ska byta oljan både inför och efter avställningen. På de två bilarna jag har vinterförvarat har jag endast bytt oljan innan och därefter kört på samma olja till våren. Har inte haft några bekymmer med det. |
|
|
Det står ingenstans i service boken att jag måste byta olja var 500 mil, och sen kan man ju starta bilen 1-2 gånger i veckan o låta den gå lite. Sen e ju oftast M3an helförsäkrad. Så förstår inte vad problemet ska vara? Pappas bilar har alltid varit avställda inför vintern, Alfa 166 3.2 va avställd 3 vintrar och hans gubbmerca som han kör nu va det förra året, inget problem med någon utav dom. Min m3a e avställd nu o ja startar den 2 ggr i veckan. Inget problem än som kommit upp på displayen |
|
|
Det är en sak att byta olja var 500 mil och en annan sak att byta olja före avställning. Enligt BMW TIS instruktion ska olja bytas före varje avställning. Orsaken är väl det som Zed skriver: vatten, bensin och sot som tas upp av oljan och bildar korrision och avlagringar vid längre stillestånd är väl inte så nyttigt för motorns inre delar. Känner faktiskt ingen bland mina cabb polare (=vana avställare) som inte byter olja innan avställning. molle |
|
|
Skulle jag följa serviceindikatorn skulle jag kunna köra flera sommrar på samma service vilket jag inte gör, jag anser att man bör byta olja minst en gång per år oavsett mil på en så pass avancerad motor, enligt min indikator kan jag åka min fjärde sommar på senaste service som var en insp II, jag har bytt olja 3 ggr och då på hösten innan avställning. /Micke Länk |
|
| Micke169: Oljebytena förstår jag, jag byter själv alltid olja innan avställning. Förstår dock inte poängen att byta luftfilter och kupéfilter med så täta intervall. Det låter verkligen som pengar i sjön.. | |
|
Åsbrink: Jo jag förstår vad du menar men jag anser att det inte kostar så mycket att det är värt att snåla, håller med om att det viktigaste är olja och oljefilter. /Micke Länk |
|
|
Micke169: Skänk pengarna till välgörenhet istället? Att byta ut nybytta filter gagnar varken din plånbok, bil eller miljö... |
|
|
Jag kör med min m5 bara mellan april-sista nov..blir alltid ca 500 mil/säsong... gör alltid mellanservice som är oljeservice+motortvätt alltid fösta veckan i april då bilen ställs på.. Gjorde mellanservice(oljeservice) i april i år vid 7900 mil..ska göra samma oljeservice+motortvätt april 09..ställde av m5an i lördags vid 8400 mil..3 gröna lampor kvar till insp II...i helgen blev det,motortvätt,tvätt,vaxning,inv rek,fälgrengöring,skinnimpregnering,3,6 kg luft runt om på 19"+bortkoppling av batteriet som skall underhållsladdas under vinterhalvåret.. |
|
|
Zed82: Jag skänker till välgörenhet också men kommer ändå vårda M3:an på samma sätt som tidigare, vad gäller min bruksbil gör jag ingen "onödig" service och som sagt jag skänker till välgörenhet ändå. /Micke Länk |
|
|
Zed82: Läste lite mer noga ditt inägg ovan, ehh när blev ett 1 år gammalt filter nybytt? /Micke Länk |
|
| Micke169: Är filtret ett år gammalt och suttit i en bil som rullat 300 mil så finns det enligt min uppfattning ingen anledning att byta det såvida inte bilen har stått utomhus. | |
|
Min M3:a står i 16-18 grader inomhus året om, även på sommaren. Ja man vårdar bilen som man vill, jag överservar nog min hobbybil enligt vissa här. /Micke Länk |
|
|
Bianca: Varför koppla bort batteriet? Vad jag har hört så är det bättre att bilen har kräm till alla komponenter hela tiden, därför låter jag alltid en underhållsladdare sitta på hela vinterhalvåret om bilen står avställd..... Mvh Peter |
|
|
peddan: Hyr garage från HSB...finns inget uttag för Ctek-laddare.. |
|
|
Jag använder en Ctec under hela vinteravställningen, fungerar perfekt. /Micke Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.