|
|
|
|---|---|
|
Hej Har äntligen fått tag i en fin 318i Touring-02. Har 4st kanonfina däck och fälgar till en e39 liggande(vinterdäck). Passar desa fälgar till e46 Tror det är 205/55-16 Mvh Håkan | |
|
Hej! Tyvärr tror jag inte att det passar. Bultcirkel är ok men ET blir fel. Enligt mina källor får du hålla dig till hjul ifrån e36, 1-serien, e90 samt z3 eller z4. Andra på forumet får gärna rätta mig om jag har fel! |
|
|
Det där är en djungel. Till att börja med kan vi konstatera, att E39-hjul inte funkar på en E46, så det kan du lägga ner. E39 har samma bultmönster som E46, men det är det enda. Offset ET) på fälgarna är helt fel - E46 ska ha ET 44-47 mm, medan E39 har 20 mm. Hjulen hamnar alltså 24-27 mm för långt ut -dels är det stor risk att däcken tar i skärmkanterna, dels blir styrgeometrin helknasig. Dessutom har just E39 en annan diameter på centrumhålet än andra BMW. E39 har 74 mm centrumhål, medan i stort sett alla andra med 5-bult har 72,5 mm. Det betyder att ett E39-hjul inte centrerar på hjulnavet, med rejäl obalans som följd. E90-fälgar är inte heller bra. Dessa har rätt bultmönster och centrumhål, men ET 34 mm vilket också är för lite för en E46:a. De fälgar som passar är sådana som är avsedda för E36, E46, 1-serien, Z3 och Z4. ET ska vara mellan 44 och 47 mm beroende på fälgbredd - detta mått står inpressat någonstans på fälgen, så det är lätt att kolla innan du köper! |
|
|
Hej Tack för hjälpen,Får väl försöka sälja dom,eller ha dom på min e34, för där pssar dom väl. |
|
|
Hej Tack för hjälpen,Får väl försöka sälja dom,eller ha dom på min e34, för där passar dom väl. |
|
| Dom funkar på E34, om du skaffar centreringsringar. Centrumhålet på E39 är 74 mm, på E34 är det 72,5 mm. Offset är samma, ET 20 mm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.