|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! installerade kromringar mätartavlan idag och har nu upptäckt ett "problem". Allting fungerar som det ska på instrumentpanelen, med ett undantag. Bilen känner nu inte längre av om jag har bälte eller inte. När jag startar bilen lyser lampan för stolen till, men släcks som den ska (förutsatt att bältet är på). Min fråga nu är, vet någon hur man kan åtgärda detta? Å andra sidan, vet ni om det är lag på att bältesvarnaren skall fungera? Jag kör alltid med bälte, så för min del spelar det egentligen ingen roll. (I vissa lägen är det skönt om den inte piper, t.ex. vid fickparkering etc.) Må väl! Tacksam för svar! Hälsn/Peter Ps,trevlig första advnt imorgon! | |
Gunget |
Utan att egentligen veta så tror jag inte att det är lag på detta. Vet dock att det är en detalj som krävs för att få full pott i Euro NCAP-tester....Skönt att slippa skiten när man t.ex. håller på att backa och trixa och inte vill ha bältet på! ;-) |
|
Hejsan! Tack för ditt svar! Då tror vi helt identiskt!:) Jag har svårt att se hur tutet ska rädda mitt liv eller inte, det hänger ju mer på bältet! Är du med på mitt tankesätt? Skit att jag inte "sabbade" detta på min förra bil! Det var en Saab som blev vansinnigt arg om man ens funderade på att ta av bältet!:) Ha det fint! Hejs! |
|
|
peterjarvelid, ptja om du en dag blir tillräckligt störd av ljudet och bara sätter på bältet för att få slut på det så kan det rädda ditt liv. |
|
| Står ju iofs klart o tydligt i han första inlägg att han "KÖR ALLTID ME BÄLTE..." | |
|
M3 Crille, jag läste också detta... mitt inlägg var mer en kommentar på.. "Jag har svårt att se hur tutet ska rädda mitt liv eller inte, det hänger ju mer på bältet!"... Kunde väl skriva "ens" istället för "ditt" då :P |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Usa har krav på bältesvarnare sedan länge, då de har en extra kontakt i låset aktiverad som noterar att bältet är på, är det fel på den kontakten tänds airbagsvarningslampan i Usa. Man får ibland felkod på den oanvända kontakten när man kör Carsoft diagnos på Eu bilar På E39 lyser ju bara bältevarningslampan en stund oavsett om du tar på dig bältet eller ej. Inget ljud här inte :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
I min E46:a tänds en bältesindikator några sekunder precis vid uppstart o slocknar sedan. Ingen blinkande/lysande lampa o inga varningsljud alltså. Är det standardbeteende på E46? |
|
| Min förra bil (E46 325i-01) hade enbart en lampa som lös i ett par sekunder. Inget ljud eller så. På min nuvarande (E46 M3-05) fungerar det på exalt samma sätt. Och någon lag är det inte på att ha en bältesvarnare eller så har mina bilprovare genom åren varit väldigt slarviga:-) | |
|
Tackar för inlägg! Eftersom det är bälteslag vid framförsel av bil i Sverige är lampan/tutet teoretiskt sett (enligt mig) onödig. Detta eftersom att det inte föreligger bältestvång på exempelvis parkeringsplats. Jag är till 99.9% säker på att det således inte är krav på varnare. Däremot får jag nog vackert åka bort till bilprovningen och fråga. I annatfall bör ju BMW kunna nolla det på nästa service. :) Ha det bra! |
|
| Varnade den alltså innan du bytte till ringar?, på min lyser den också bara några sekunder och slocknar sedan, trodde det skulle vara så? | |
|
Tja! Alltså innan jag bytte ringarna så tändes lampan ett par sekunder, för att sedan slockna. Lossade jag sedan bältet så tändes lampan igen. Det gör den inte nu. Således tänds lampan till nu ett par sekunder, för att sedan förbi släckt. Detta gäller även passagerarsidan... Ha de!Hejs! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En fullt normal funktion som du har NU så ser det ut på flesta andra BMWmodeller. Nått pip eller oväsen har jag aldrig hört talas om. Hade du batterikablarna avhängda när du tog bort instrumentet ? Inte ? vred du på tändningsnycklen med instrumentet borta eller inte ordentligt anslutet ?. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| På min E46:a lyser den vid start för att sedan slockna igen. Tänds aldrig igen när man inte har bältet på. OBS. har always bälte på :) | |
|
Jag har inte det beteende som beskrivs i första posten.. Precis som många andrta så lyser min bältespåminnare några sekunder efter start oavsett om jag har bältet på eller inte. Verkar inte finnas några kopplingar mellan användning av bältat och att det lyser om det i displayen. //amullo |
|
| Vet inte hur mycket det bidrar men jag bad ford koppla bort min bältesvarnare vid första servicen. Lite gnet men de gick med på det i alla fall. De sa inget om att det skulle bli problem vid besiktning. Jag har alltid bälte men vill kunna backa och fickparkera utan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.